Servis

Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?

Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.

Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu.
Aktualizácia pôvodného príspevku.
Vydané Text: 

Kedy je potrebné ťahať/vliecť auto?

Predstavte si situáciu, ku ktorej na cestách dochádza každodenne: na staršom benzínovom či naftovom aute sa vybije batéria, nefunguje alternátor alebo samotný motor nejde naštartovať. Požiadate teda niekoho vo svojom okolí alebo si zavoláte známeho, aby vás odtiahol. Dve vozidlá spojíte lanom, ktoré máte obyčajne odložené v kufri (no nie je súčasťou povinnej výbavy) a vy, sediaci vo vlečenom vozidle, ho takto môžete dopraviť do servisu alebo akékoľvek iné bezpečné miesto.

Ťahanie/vlečenie iného vozidla nie je veľmi komplikované a zvládne to aj motorista-začiatočník, musí si však dávať pozor na to, aby jazdil predvídateľne, s ohľadom na druhé vozidlo v závese, bez trhania, korektne používal smerové svetlá a udržiaval plynulé tempo.

Pri vlečení vozidla sa podľa § 34 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km/h a smie sa vliecť len vtedy, ak má účinné riadenie a brzdy. Pri poruche osvetlenia musia byť na vlečenom motorovom vozidle za zníženej viditeľnosti rozsvietené svietidlá na strane k stredu vozovky vpredu bielym neoslňujúcim svetlom a vzadu aspoň jedným červeným svetlom. Tieto svietidlá musia byť dobre viditeľné a nesmú byť umiestnené ďalej ako 400 mm od bočného obrysu motorového vozidla.

Dodajme, že v zmysle vyššie uvedeného zákona je vlečenie viacerých motorových vozidiel alebo vlečenie motorového vozidla s prívesom zakázané. Podľa § 36 je tiež zakázané vliecť motorové vozidlo na diaľnici okrem prípadu, že sa práve takto vozidlo z diaľnice odstraňuje.

Ťažné lano s karabínou zachytené o ťažné oko. Foto: autor článku

Nové autá môžu mať s vlečením problémy

Moderné automobily sú vybavené technológiami, ktoré zvyšujú bezpečnosť, niektoré sú tiež vybavené novými generáciami pohonov. Reč je hlavne o plne elektrických a hybridných pohonoch, kde elektrina pracuje v súčinnosti s benzínom či naftou.

Pri elektrických automobiloch a plug-in hybridoch, ktoré využívajú elektrinu ako energiu pre jazdu, nie je dovolené vlečenie (ťahanie, odťah). Vyplýva to z koncepcie elektrického pohonu, ale aj z manuálov automobiliek ku konkrétnym vozidlám.

Ťahanie vozidla nie je prípustné, pretože by to poškodilo elektromotor. Namiesto toho sa musí vozidlo prepravovať zdvihnuté so všetkými kolesami na plošine odťahového vozidla, pričom žiadna z dvojice kolies nesmie byť v kontakte s vozovkou,“ uvádza Volvo v manuáli modelu S90 Recharge Plug-in Hybrid a uvedené odporúčanie platí pre všetky elektromobily a plug-in hybridné automobily.

Takže, ak potrebujete odtiahnuť svoj automobil, ktorý ako pohon využíva elektrický motor (nezáleží, či je primárny alebo sekundárny), musíte ho nechať naložiť na plošinu odťahového vozidla. Aj v tomto prípade však musíte dbať na to, aby počas vyloženia vášho vozidla na plošinu, čo sú asi tri metre, nebola aktivovaná parkovacia brzda. V opačnom prípade bude potrebné vozidlo umiestniť na plošinu pomocou hydraulickej ruky.

Niekedy sa môžeme stretnúť s odťahovými službami, ktoré vyložia iba predné kolesá odťahovaného vozidla a tie zadné nechajú na ceste: pri elektrických vozidlách tiež toto nie je prípustné. V horšom prípade hrozí poškodenie pohonného ústrojenstva. Má sa však za to, že vlečenie elektrického alebo elektrifikovaného vozidla po trase dlhej niekoľko metrov nie je dôvodom na obavy.

Nielen elektromobily a plug-in hybridy, ale aj akékoľvek iné vozidlo je neraz odkázané na naloženie na plošinu – napríklad vtedy, keď má poškodené koleso.

Nielen elektromobily a plug-in hybridy

Bezproblémové nie je ani ťahanie/vlečenie automobilov s klasickými pohonmi, teda na benzín či naftu. Môžu za to moderné asistenčné systémy.

Opel vo svojom manuáli k modelu Astra pripomína: „Deaktivujte asistenčné systémy vodiča, ako napr. aktívne núdzové brzdenie, pretože v opačnom prípade môže vozidlo počas vlečenia automaticky brzdiť.“

Ani to však nemusí celkom stačiť. „Ak je vybitý akumulátor, vozidlo sa nesmie odťahovať ani štartovať vlečením, pretože zámok volantu nie je možné odistiť,“ pripomína Opel v príručke. Keby ste takéto auto vliekli, nemali by ste ako otáčať volantom, čo by skončilo nehodou už po niekoľkých metroch.

Ďalej Opel dodáva obmedzenie platné pre automobily s automatickou prevodovkou: „Pri ťahaní vozidla vybaveného automatickou prevodovkou prepravujte vozidlo na plošine alebo ho ťahajte so zdvihnutými prednými kolesami.

Komentár na záver

S technologickým pokrokom v autopriemysle prirodzene dochádza aj k potrebe zmeny zaužívaných praktík, vrátane spôsobov ťahania áut.

Tradičné vlečenie auta pomocou ťažného lana stále možné je, ale nie u všetkých áut a ak áno, prevádzkovateľ musí svoje vozidlo na tento proces riadne pripraviť.

K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

Najhoršia oprava podvozka, akú sme kedy videli. Jazdený Opel Corsa prešiel „servisom“, ktorý ohrozuje životy








ODPORÚČANÉ


ZO SVETA

Nové 100 % clo na elektromobily z Číny bude realitou! A to je len začiatok

  • Americký automobilový priemysel a regulačné orgány sa obávajú, že ak sa čínske elektrické vozidlá dostanú do Spojených štátov, domáce značky im nebudú schopné konkurovať. Bidenova administratíva však údajne dospela k tomu, čo považuje za riešenie: Na čínske elektrické vozidlá zavedie plné 100-percentné dovozné clo.