Dopravná poradňa

Je v poriadku obchádzať zápchu cez vedľajšie uličky? Pohľady zákona, praxe a etiky

Kto je v takejto situácii v práve? Motoristi využívajúci vedľajšie uličky alebo tí, ktorí stoja v kolóne?

V dopravnej zápche platia niektoré pravidlá inak.
Vydané Text: 

Kým som ešte z času na čas otvoril súkromný Facebook, snáď vždy som čítal kritické komentáre obyvateľov istej obce, ktorí sa verejne sťažovali na motoristov obchádzajúcich dopravné zápchy v lokalite.  Prekážalo im, že zatiaľ čo oni poctivo čakajú v takmer nehybnej dopravnej kolóne, iní motoristi ich predchádzajú cez voľnejšie bočné uličky a skracujú si tak čakanie o desiatky až stovky metrov.

Situácia dokonca dospela až do nelegálneho umiestnenia betónových zábran na ústie ulice, ktorá je vjazdom aj výjazdom do obytnej štvrte v danej lokalite. Po niekoľkých dňoch tieto betónové zábrany boli odstránené, avšak pachuť provokácie pretrvala.

Kto je v takejto situácii v práve? Motoristi využívajúci vedľajšie uličky alebo tí, ktorí stoja v kolóne?

Prax a etika

V praxi je bežné, že sa motoristi rozhodnú využívať iba jeden jazdný pruh, respektíve jednu cestu, hoci by mohli legálne využiť aj skratky a bočné uličky, aby nepredlžovali kolónu vozidiel. Pre obavy o agresívne reakcie ostatných motoristov však ostávajú v pomaly sa pohybujúcej kolóne, čím sa priamo podieľajú na jej predlžovaní a na ďalšom komplikovaní dopravy.

Z ľudského pohľadu je etické aj morálne je byť na ceste ohľaduplný a tolerantný. V dopravnej zápche je teda etické dať prednosť v jazde aj vozidlu, ktoré ho formálne nemá, pretože spoluprácou jednotlivých motoristov možno dosiahnuť rýchlejšie rozpustenie dopravnej zápchy. Platí aj to pre uvoľnenie prejazdu vozidlám skracujúcim si cestu bočnými uličkami.

Napokon z pohľadu zákona je záležitosť celkom jednoznačná a píšeme o nej na nasledujúcich riadkoch.

Inzercia

Dopravná zápcha, ilustračná fotografia

Rovnaký fenomén ako pri zipsovaní sa

Z hľadiska praxe a etiky je táto záležitosť fakticky totožná so zipsovaním sa. Každý motorista má rozumieť tomu, že obzvlášť v dopravnej zápche je potrebné využívať všetky dostupné jazdné pruhy a v mieste ich zbiehania sa do jedného sú motoristi v zmysle Zákona o cestnej premávke povinní zipsovať sa.

Inzercia

Napriek tomu sa aj dnes stretávame s motoristami, ktorí takto konajúcim odmietajú dať prednosť v jazde alebo ich vyslovene zablokujú. Ide o konanie, ktorým ohrozujú zdravie a životy ostatných účastníkov cestnej premávky a pred niekoľkými rokmi ho začala aktívnejšie riešiť aj polícia, na čo upozorňovala aj prostredníctvom svojich komunikačných kanálov. Opäť previnilci tvrdili, že oni „poctivo čakajú“ v zápche a ostatní ich predbiehajú po prázdnom pruhu.

Škodová udalosť pri nesprávnom zipsovaní v Bratislave

V skutočnosti však oni poctivo nečakajú v kolóne, to oni kolónu tvoria tým, že namiesto dvoch pruhov využívajú iba jeden. Je to jednoduchá matematika: keby sa využili oba jazdné pruhy, kolóna vozidiel by bola kratšia práve o dĺžku tohto druhého pruhu; namiesto toho je predĺžená až do predchádzajúcej križovatky, kde sa stáva príčinou príčinou dopravnej zápchy.

Rovnaká analógia platí aj pri dynamike pohybu dopravných prostriedkov v dopravnej zápche v takzvaných špičkách. Je správne využívať čo najviac ciest, pruhov a možností, ako dopravnú kolónu skrátiť – vrátane využívania bočných uličiek. Je pravda, že na konci sa tak zlieva, lenže skrátením kolóny stojacich vozidiel sa uvoľňujú dopravné uzly pre ostatných motoristov, ktorí necestujú rovnakým smerom. V tomto kontexte platí § 10 Zákona o cestnej premávke:

Inzercia

V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.

Argumentom proti využívaniu skratiek a bočných ciest je, že ide o ulice v obytných štvrtiach, ktoré teda nie sú určené na prejazd. Tento argument je správny iba v prípade, že je zodpovedajúcou dopravnou značkou prejazd zakázaný. Lenže takéto štvrte, obytné zóny a školské zóny nemajú vo svojej podstate zahrnutý zákaz prejazdu – všetky náležitosti obytnej, pešej a školskej zóny definuje § 59 Zákona o cestnej premávke.

Inzercia

Obytná zóna prikazuje vodičom jazdiť max. 20 km/h, nestáť inde ako na vyhradených parkovacích miestach a dávať prednosť chodcom, no nevylučuje prejazd. V školskej zóne je špecifikom, že stáť možno aj na ceste, ak tým vozidlo neobmedzuje pohyb chodcov.

Zhrnutie

Obchádzanie alebo predchádzanie vozidiel stojacich v dopravnej zápche/kolóne je v poriadku z pohľadu praxe, zákona aj etiky.

Máme za to, že je povinnosťou všetkých vodičov individuálne prispievať k bezpečnosti a plynulosti v cestnej premávke aj tým, že sa budú správať ohľaduplne a tolerantne, že budú nachádzať legálne spôsoby, ako sa zápche vyhnúť a nebudú šikanovať ostatných motoristov, ktorí tak konajú.

 

 


Témy, ktoré tento príspevok obsahoval:

Dopravná poradňa, nehoda pri zipsovaní, dopravná zápcha, dopravné pravidlá, zipsovanie v zápche, predchádzanie kolóny, predchádzanie v zápche, organizácia dopravy v zápche, dopravná hádanka, Zákon o cestnej premávke, legislatíva, bezpečnosť, zákony o doprave, dopravný zákon, dopravné riešenia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS.