Audi TT: Idem príliš rýchlo?

Peter Mihálik, 11.06.2015
Nie! Letíš príliš nízko. A čuduješ sa mi?! Veď sedíme v novom Audi TT!

Fakt, že Audi sa profiluje ako producent športovejšie založených automobilov, je presne taký zabehnutý ako to, že slnko vychádza na východe a zapadá na západe. Vyrába však vozidlá športovejšie, ale aj prísne športové. Medzi tie druhé sa celým svojím bytím jasne radí od roku 1998 aj TT. Nielen estetický skvost na kolesách, hlavne však číry pocit z jazdy (nielen na okruhu).

Šťastná trojka je navrhnutá v štýle dnešných čias – medzigeneračne ľahšia, medzigeneračne ekologickejšia no našťastie (a chvalabohu) aj medzigeneračne výbušnejšia a šoférsky prívetivejšia. Takže, poďme to naplno rozbaliť.

Preplňovaný dvojliter pod prednou kapotou, medzi prednými sedadlami volič dvojspojkovej prevodovky a (občasný) pohon všetkých štyroch (pomocou spojky Haldex) kolies. Atribúty predurčujúce na sem-tam porušenie nejakého rýchlostného limitu. Na začiatok sa však aj tak črtá jedna dosť zásadná otázka, na ktorú si musí v úvode vodič zodpovedať – idem sa „šuchtať“ alebo trhať rýchlostné rekordy? TT- sa totiž cez Audi Drive Select môže iba jednoduchým stlačením tlačidla zmeniť s anglického džentlmena na nemeckého drsňáka.

Džentlmen preferuje pokojnú jazdu. Pozvoľne nastavené pruženie a skvelé ozvučenie. Žiadny problém. Avšak na takýto štýl jazdy si človek nemusí kupovať práve nízke a priestorovo úsporné TT s hlboko vykrojenými sedadlami. Áno, na cestu do a z práce je to fajn. Človek má čas na hranie sa s novým zobrazovacím „nástrojom“ umiestneným namiesto tradičných „budíkov“. Istý čas zaberie aj vizuálne zorientovanie sa. Do oka nám padlo aj ovládanie ventilácie situované priamo do výduchov. Originálne! Ale mnohé z toho ponúka aj VW Passat s naftovým motorom.

Dôvod, prečo si kúpiť nové TT, sa skrýva inde. Úplne inde. Stačí prepnúť normálny režim do športového. Aj telesne nezdatnému a nevšímavému človeku rôzne receptory hneď hlásia – pozor!!!!! Pruženie stvrdne, posilňovač riadenia stuhne, zvuk výfukov zhrubne. Štyri piesty sa pripravia na enormnú porciu vzduchu a benzínu. Pomätenie mozgu sa môže začať. Nová generácia osemvstrekovačových preplňovaných dvojlitrov je famózne nespútaná. Odľahčené TT letí vpred. S vodičom komunikuje jazykom ľahko zrozumiteľným. Skúšali sme všakovaké kúsky, no vždy sa dostavila len pokojná reakcia. V športovom režime sa navyše už dopredu dávkuje istá porcia energie motora aj na kolesá zadnej nápravy. Výjazd zo zákrut je potom ako z praku. Žiadne pálenie pneumatík, len čistý záber. Neuveriteľné, ako zvláda odľahčenia či prudké zmeny smeru nasledujúce rýchlo za sebou. Kolesá takmer v rohoch karosérie so širokým rozchodom a s nízkou stavbou karosérie robia divy. Motor kvíli, brzdy fungujú na výbornú. Až nám hlavou prebehla otázka – treba vôbec viac?

Zrejme áno. Jediné, čo nám totiž pri tomto všetkom vzrušení chýba, sú spotené dlane a tep srdca atakujúci infarktové stavy (tie nám prišli skôr pri myšlienke na číhajúcich policajtov vždy pomáhajúcich a chrániacich). Audi TT svoju rýchlosť v prednastavenom pokoji veľmi dobre maskuje. Nezákernosť znamená pre amatérskych športových vodičov pocit bezpečia a istoty. A zrejme to je to správne. Mať auto na všakovaké použitie so schopnosťou oslovenia širokého spektra zákazníkov s naozaj výkonným a rýchlym motorom. Ortodoxní blázni a fanatici si však zrejme počkajú na verziu RS Rýchla smrť s endorfínmi nabitým telom.