Test Škoda Fabia: Vitaj, suseda!

Miloš Remenár, 18.02.2015
S novou tvárou, technikou a modernou výbavou za férovú cenu sa Fabia posnaží zaplaviť ulice a parkoviská tak, ako to spravili jej predchodkyne.

Disproporčné rozmery predchádzajúcej Fabie zmizli, ani v reklame ju už nebude treba toľko opticky znižovať. Tvary karosérie viac pripomínajú prvú generáciu, ktorá ako keby dostala aktuálne línie spoločné pre všetky automobily Škoda. Na atraktivite vzhľadu pridáva aj dvojfarebné lakovanie, na výber sú štyri odtiene pre strechu, zrkadlá a disky kolies. Moderný výraz auta je podporený predným LED denným svietením (štandardne od výbavy Ambition), vzadu je oživený čiernym lemovaním koncových svetiel.

Pre posádku sa snažili inžinieri poskytnúť na ploche obstavanej karosériou čo najviac priestoru a musíme potvrdiť, že sa im to podarilo výborne. Za vodičom s výškou 190 cm si sadne rovnako vysoký pasažier a ani jeden sa nemusí sťažovať na nedostatok miesta, hoci hlavne vzadu má v takomto prípade telo cestujúceho už iba minimálnu rezervu. Na pohodlné cestovanie je to však plne postačujúci nadpriemer a viac ani nevyhnutne netreba. Šírka však predurčuje Fabiu na vozenie iba štvorice pasažierov, zadné stredné miesto považujeme za núdzové alebo pre deti.

Aj základné sedadlá sú dosť pohodlné a nastaviteľné v širokom rozsahu, nájsť si pozíciu za volantom nie je problém. Všetky prvky okolo vodiča sú logicky rozložené a na ich obsluhu si rýchlo zvykáme, v noci však musíme pre stlmenie podsvietenia prístrojov prehľadávať menu na dotykovom displeji info-zábavného systému. Ich čitateľnosti však nemáme čo vyčítať, v tomto smere má koncern jasno. Ale jasno má aj v tom, kto je jeho jednotkou. Mäkčené interiérové plasty tak nájdeme vo Volkswagene Polo, ale Fabia sa musí uspokojiť s tvrdými. Ich spracovanie je však na vysokej úrovni, ani na nerovnostiach sa z nich neozývajú žiadne pazvuky.

Praktické riešenia v duchu Simply Clever v interiéri ďalej spríjemňujú cestovanie. Okrem koša na odpadky je tu mnoho možností na odloženie vecí. Reflexná vesta sa dá zastrčiť hlboko do výplne dverí, takže tu zostáva dostatok miesta na ďalšie drobnosti aj litrovú fľašu. Rovnaká sa vojde aj do rozmernej skrinky pred spolujazdcom, opäť s rezervou na ďalšie predmety. Menej potrebné veci sa dajú odpratať do skriniek pod oboma prednými sedadlami, držiak na mobilné zariadenia však už nestačí na dnešné telefóny s veľkými uhlopriečkami. Na batožinu je vo Fabii vyhradený priestor s objemom 330 dm3, rezerva z neho uberie 30 dm3. Po sklopení operadla deleného v pomere 60 : 40 vznikne výrazný schod, dvojitú podlahu na jeho odstránenie prinesie až verzia kombi.

Rozhýbanie testovanej verzie mal na starosti najvýkonnejší pohonný tandem v ponuke – benzínový štvorvalec 1.2 TSI spojený so 7-stupňovou robotizovanou prevodovkou. Vrcholnému pohonu v podstate niet čo vyčítať. Motor s prevodovkou spolupracujú príkladne, akcelerácia na stovku pod 10 sekúnd a najvyššia rýchlosť takmer 200 km/h hovoria za všetko. Agregát beží po rýchlom zohriatí potichu, DSG sa ho snaží za normálnych okolností držať na čo najnižších otáčkach - na diaľnici je to okolo 2 800, pri deväťdesiatke asi 2 000 otáčok za minútu. V športovom režime zase točí až po červené pásmo, hoci pred vrcholom už cítiť oslabovanie záťahu. Nezabehnutý motor spotreboval v teste o liter a pol viac paliva na 100 km, ako uvádza výrobca, ale ani konzumácia ľahko nad 6 litrami nie je na 110 koní s automatom privysoká, práve naopak.

Nová platforma sa pozitívne prejavila na výraznom posune jazdných vlastností smerom k lepšiemu. Podvozok na testovanom obutí pôsobil tuhšie, s menšími nerovnosťami si poradil bez problémov, koľajnice a väčšie jamy bolo cítiť viac. Ani na nich sa však rázy neprenášali do karosérie v nepríjemnej miere. Tlmiče odvádzajú pri otrasoch dobrú prácu a na zvlnenej ceste zadné kolesá neodskakovali od asfaltu. Plynulým náklonom v zákrutách sa auto nevyhýba, no našťastie nikdy neprerastú do nekontrolovaného zahojdania, ktoré by vodiča mohlo vystrašiť. Precízne riadenie má príjemný odpor posilňovača a ľahko sa ním mení smer, v zákrutách pomáha aj od základnej výbavy štandardne montovaná funkcia XDS+, ktorá pribrzďuje vnútorné koleso. Správanie Fabie na ceste patrí vďaka ovládateľnosti a smerovej istote v rámci segmentu definitívne medzi tie najlepšie.

Záver Už pri prvých ukážkach, konečnom predstavení aj na medzinárodnej novinárskej jazde sa ukazovalo, že z Fabie bude slušný reprezentant triedy malých automobilov. V domácich podmienkach iba potvrdila, že s prehľadom zvládne aj realitu našich ciest. Aj susedovi ju teda môžeme odporučiť, stačí si len správne vybrať. Zo širokej palety pohonov a výbav by to nemal byť problém, v každom prípade by sme zvažovali minimálne hneď druhý stupeň výbavy Ambition, v základnej výbave Active totiž chýba palubný počítač, klimatizácia aj elektrické okná. Zábava s Fabiou sa tak začína už pri spustení konfigurátora.