DLHODOBÝ TEST: Kia Sportage 1.7 CRDi GT-Line - Anjeli strážni

Martin Šebesta, 11.10.2017
Podrobné skúmanie dlhodobo testovanej Kie Sportage pokračuje pohľadom na asistenčné systémy. V našej výbave GT Line ich má plné priehrštia, čo znamená, že o bezpečnosť posádky sa stará celá armáda anjelov strážnych.

Vysvetľovať, že v aute máme ABS (povinné pre všetky nové automobily od roku 2004) a ESP (rovnaká povinnosť od roku 2014), azda nemusíme. Dnes sa výrobcovia predháňajú v počte airbagov. Naša Kia ich má šesť (vodič, spolujazdec, bočné a hlavové), čo pri väčšine nárazov postačuje.

Uchytenie detskej sedačky systémom Isofix považujeme za nevyhnutnosť, v Kii Sportage oceňujeme vyhotovenie. Uchytenia sa nachádzajú pod krytmi, čo je bežná prax. No aj z prémiových vozidiel sme zvyknutí, že kryty sa väčšinou vymontujú (hrozí, že ich stratíte), prípadne vyklopia. Sportage prišiel so zaujímavým riešením. Pri montáži sa kryty zasunú a netreba sa o ne zaujímať. Ak dávate sedačku von z vozidla, kryty sa objavia a nezostávajú vám nevkusne vyzerajúce otvory. Jednoduché, praktické, perfektné.

Medzi vítaných spoločníkov na palube radíme aj ďalšie systémy, ktoré pomáhajú vodičovi pri jazde. Keby sme všetci dodržiavali pravidlá cestnej premávky a za jazdy sa plne venovali iba šoférovaniu, nemuseli by do vozidiel pribúdať asistenčné systémy, ktoré dávajú pozor na celé okolie. Keďže po cestách vidíme šoférov s nosmi zapichnutými v mobiloch, začalo sa aj v autách objavovať viacero systémov, ktoré vodiča upozornia, že sa niečo deje. A aktívne pomôžu predísť hroziacemu nebezpečenstvu.

V našej Kii sa o bezpečnosť stará aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý výrobca označuje ako LKAS (sériovo od stupňa výbavy Platinum). Okrem pípnutia, že ste bez použitia smerovky prekročili čiaru, vymedzujúcu jazdný pruh, nasleduje aj impulz do riadenia. Cítite, akoby vám volant v rukách ožil a tlačil auto späť do pruhu. Pri drobnej nepozornosti túto funkciu uvítate, no našli sme aj momenty, keď sme sa s volantom pretláčali. To pri rýchlejšom prejazde zákrut, keď sme cítili, že ideálna stopa je na hranici krajnice, prípade kúsok za ňou. Našťastie impulzy elektroniky do riadenia nie sú silné, takže ak ste o svojej ideálnej línii presvedčení, rýchlo sa s autom dohodnete.

Zaujímavým pomocníkom je aj systém monitorovania dopravných značiek, ktorému Kia hovorí SLIF (sériovo od stupňa výbavy Platinum). Rovnako ako aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu využíva kameru umiestnenú pod čelným sklom v oblasti spätného zrkadla, aby neprekážala vo výhľade. Jej úlohou je snímať dopravné značky a následne ich premietať do zorného poľa vodiča. Priznajte, koľkokrát ste si nevšimli dočasne zníženú rýchlosť a uvedomili ste si to až v momente, keď ste v spätnom zrkadle zazreli blikať modro-červenú policajnú diskotéku? Nedá sa na neho spoľahnúť na 100 %, no vo väčšine prípadov zareagoval správne a včas.

V noci oceníte výkonné bi-xenónové svetlomety (sériovo od stupňa výbavy Platinum), v našom prípade aj s dvoma príjemnými funkciami – prisvecovaním do zákrut a automatickým prepínaním diaľkových svetiel. Prvú funkciu oceníte na kľukatých cestách či v obytných zónach. Umožňuje vidieť za roh a reaguje na natočenie volantu. Vtedy Kia do vnútornej strany zákruty prisvieti hmlovkou, takže vidíte, či na vás čaká odkrytý kanál, rozbitá krajnica alebo spoza rohu vybiehajúce dieťa či pes. Význam tohto pomocníka spoznáte, až keď ho začnete používať a prestúpite do auta, ktoré ho nemá. Rovnako tak aj automatické prepínanie svetiel. V Kii sleduje okolitú premávku a podľa svetiel vozidiel idúcich pred vami či oproti vám sa stlmia diaľkové svetlá, aby sa predišlo oslepovaniu vodiča. Po vojdení do tmy sa diaľkové svetlá opäť aktivujú. Náš Sportage vie veľmi citlivo a rýchlo reagovať na blížiace sa vozidlá, privítali by sme však, keby svižnejšie reagoval na to, že oslňovanie už nehrozí.

Pri horšej prehľadnosti karosérie poteší aj parkovacia kamera (sériovo už od druhého stupňa výbavy Gold), ktorá okrem priestoru za vozidlom ukáže aj smer, ktorým sa vozidlo pri natočení volantu bude hýbať. Verte, že sa vďaka tomu vyhnete nechceným kontaktom v úzkych parkovacích miestach. Škoda len, že kamera musí znášať nepriazeň počasia. V daždi či snehu tak po dlhšej jazde uvidíte na displeji veľkú machuľu, ktorú musíte pred parkovaním utrieť. Vzhľadom na cenu má Kia Sportage v testovanej verzii GT Line veľmi bohatú bezpečnostnú výbavu. Prekvapilo nás iba, že jej chýba monitorovanie vozidiel v mŕtvom uhle, ktoré býva často v základnej výbave. Do Kie Sportage si ho musíte priplácať. V balíku so systémom upozorňujúcim na pohyblivé prekážky pri cúvaní stojí pre GT Line 590 eur. Je to však jeden z mála prvkov, ktoré sa dajú do vrcholnej verzie priplatiť.