Fotogaléria:Ford uviedol svoj najmenší motor
Začiatkom marca oslávilo BMW storočnicu. Toto sú najdôležitejšie momenty značky.
Marec 1916:
V roku 1916 spojením dvoch nemeckých firiem, Rapp Motorenwerke a Gustav Otto Flugzeugwerke, vznikla spoločnosť Bayerische Flugzeugwerke, ktorá sa sústreďovala na výrobu motorových lietadiel a leteckých motorov.
1917: Modro-biela vrtuľa
Spoločnosť si na Cisárskom patentovom úrade zaregistrovala obchodnú značku BMW s okrúhlym logom pripomínajúcim vrtuľu v bavorských farbách (biela a modrá). Prvý krát sa logo spoločnosti objavilo v reklame začiatkom 20-tých rokov, kde ho prezentovali ako stvárnenie točiacej sa vrtule.
1923: Späť na zem
BMW sa začalo venovať produkcii motocyklov a na autosalóne v Berlíne predstavilo model R32 – prvý sériovo vyrábaný motocykel pod značkou BMW. O pohon sa postaral štvortaktný dvojvalcový motor s protibežnými piestami (boxer).
Inzercia
1928: Keď dve kolesá nestačia
Vstup firmy do automobilového priemyslu. V odkúpenom závode v Eisenachu začala pod licenciou vyrábať model Dixi, ktorý stál na základe Austinu Seven. Pôvodne mal Dixi motor s objemom 750 cm³ a výkonom 11 kW (14 k). Neskôr sa dočkal modernejšej konštrukcie a mierne zvýšeného výkonu.
1932: Vlastná réžia
BMW predstavuje vozidlo vlastnej konštrukcie: BMW 3/20HP s vlastným 4-valcovým motorom a celooceľovou dvojdverovou karosériou. Zároveň došlo k ukončeniu spolupráce s firmou Austin.
1933: +2 valce
V Berlíne sa predstavil model 303. Bolo prvé auto od BMW s 1,2 litrovým šesťvalcovým motorom. Na tú dobu poskytovala 303ka vynikajúce jazdné vlastnosti a k dispozícii boli aj rôzne karosárske verzie s možnosťou individualizácie. Neskôr prišlo BMW s modelmi 309, 315 a 319. Tie sa spoločne s modelom 303 zaslúžili o rozšírenie produkcie a zvyšovaní zisku automobilky.
1939-1945: Druhá svetová vojna
Počas vojny sa BMW podieľalo na výrobe leteckých motorov pre Luftwaffe. S blížiacim sa koncom Tretej ríše sa spojencom podarilo zbombardovať výrobný závod spoločnosti. Po vojne dostalo BMW zákaz vyrábať akékoľvek motorové vozidlá, takže namiesto roadstera ste si mohli zadovážiť hrnčeky a panvice s logom BMW.
1947/1948: Obnova produkcie
BMW získalo povolenie od americkej vlády na obnovu výroby motorových vozidiel. V roku 1947 predstavili prvú povojnovú motorku R24 a o rok neskôr aj prvý automobil – model 501.
1954: Revolučná V8ička a miniatúrna Isetta.
V Ženeve sa predstavil model 502 s revolučným 8-valcovým motorom. Išlo o prvú V8ičku vyrobenú z ľahkých zliatin v sériovom vozidle.
Neskôr toho roku získalo BMW licenciu od talianskej firmy Iso na výrobu dvojsedadlového mikroauta. Isettu poháňali motocyklové motory BMW a v 50-tych rokoch to bolo najpredávanejšie vozidlo značky.
1962: Boj za nezávislosť
Dnes poznáme BMW hlavne ako výrobcu limuzín, no tento trend odštartovalo už v roku 1962 s modelom 1500. Ten pomohol BMW vymaniť sa z následkov finančnej krízy, počas ktorej takmer došlo k prevzatiu automobilky spoločnosťou Daimler-Benz. Väčšinový akcionár Herbert Quandt však prisľúbil, že zachová nezávislosť BMW.
1968: Návrat do luxusnej triedy
Po ťažkých rokoch sa automobilka BMW podarilo opäť dostať do čiernych čísel a v roku 1968 presiahli výrobu 100 000 vozidiel ročne. Zároveň sa opäť vrátilo do luxusnej triedy predstavením modelov 2500 a 2800 s novými 6-valcovými agregátmi.
1972: M ako motoršport
Vznik novej divízie, BMW Motorsport GmbH, ktorá preberá všetky aktivity v súvislosti s vývojom pretekárskych a športových vozidiel BMW. V roku 1993 došlo k zmene názvu divízie na BMW M.
1983: Útok nafty
Po ropnej kríze v 70. rokoch padlo rozhodnutie a dovtedy nemysliteľné sa stalo skutočnosťou. Model 524td dostal dieselový 6-valec s výkonom 85 kW (115 k). Jednalo sa o prvé auto od BMW ktoré konzumovalo naftu.
1985: Fenomén M3
Na autosalóne v nemeckom Frankfurte sa predstavil model 325i – prvé BMW s pohonom všetkých štyroch kolies ako aj športová verzia rady 3 s prívlastkom M.
1987: Útok na S-klasse
Prvé vozidlo BMW s 12-valcovým motorom od čias 2. svetovej vojny sa ukázalo až v roku 1987. Prvá generácia radu 7 mala jasný cieľ: zlanáriť záujemcov o luxusnú limuzínu zo stánkov Mercedesu.
1994: Výpredaj automobiliek
V roku 1994 sa spoločnosť Rover Group topila v problémoch a BMW ju odkúpilo za symbolických 10 libier. V rovnakom čase prevzala aj závod Mini.
1998: Reštart
S automobilkou Rover to BMW myslelo vážne. V roku 1998 predstavil nové modely 25, 45 a 75, ktoré mali zvrátiť osud automobilky. Aj napriek tomu sa automobilke nepodarilo postaviť na vlastné nohy a v roku 2005 Rover ukončil výrobu. Práva boli predané automobilke Ford za približne 6 miliónov dolárov.
1999: Éra X
Na autosalóne v Detroite predstavuje BMW svoju víziu luxusného SUV – BMW X5. To spája jazdné vlastnosti limuzín s variabilitou off-roadov. Po úspechu s modelom X5 prišla aj menšia X3ka a neskôr SUV v štýle kupé s označením X6.
2001: Veľký úspech s Mini
Po modernizácii fabriky v Oxforde, pôvodnom rodisku Mini, opustila brány úplne nová generácia. O rok na to uzatvára automobilka BMW aj s pomocou Mini rekordný rok. Spoločne predali viac ako 1 milión vozidiel.
2003: Príchod modrej krvi
Začiatkom roka sa automobilka Rolls-Royce oficiálne stáva súčasťou BMW Group. Novú kapitolu oslavuje automobilka z Goodwoodu predstavením modelu Phantom.
2013: Elektromobilizácia
Predstavenie prvého prémiového elektromobilu. Vo fabrike v Lipsku sa začína výroba modelu i3. O rok neskôr pribudlo do rodiny „i“ aj športové kupé radu 8.
2014: Premiéra predného náhonu v MPV
BMW 2 Active Tourer vyvolalo vášne priaznivcov značky BMW. Jedná sa totiž o úplne novú kategóriu v portfóliu značky, zároveň sa jedná o prvé auto s predným náhonom od BMW.
2015: Auto na diaľkové ovládanie
Nová generácia najluxusnejšej rady 7 so sebou priniesla viacero unikátnych inovácií, ako napríklad ovládanie gestami či parkovanie vozidla prostredníctvom diaľkového ovládania.
2016: Budúcnosť v autonómnom riadení
Pri príležitosti 100. výročia sa automobilka rozhodla naznačiť budúcnosť v podobe konceptu športovej limuzíny, ktorá dokáže autonómne nielen zaparkovať, ale aj viesť vozidlo v reálnej premávke.