Nové motory VW: downsizing nie je všetko

František Pisarovič, 12.05.2015
Na Vienna Motor Symposium 2015 sa koncern VW pochlapil a predstavil nadopovanú W12, vylepšený 2.0 TFSI a extrémny trojvalec 1.0 TSI s výkonom 200 kW.

Ten, kto si myslel že legendárnemu monoblokovému V-motoru u Volkswagenu odzvonilo, sa našťastie mýlil a namiesto nahrádzania dvanásťvalca menším motorom sa inžinieri rozhodli ponechať zostávajúcu koncepciu aj zdvihový objem šesť litrov. W12 má dve turbíny rozličnej veľkosti a nový duálny systém vstrekovania, kombinujúci systémy FSI od Audi a viacbodového vstrekovania TMPI od Bentley. Obe sa síce paralelne vyrábajú už nejaký ten piatok, no v spoločnej jednotke sa ešte nikdy neukázali. Výsledkom tejto kooperácie je 447 kW (608 koní) pri šiestich tisícoch otáčok a 900 Nm krútiaceho momentu v rozpätí 1 500 až 4 500 otáčok za minútu.

V závislosti na zvolenom modeli, motor vie vytvoriť silu schopnú rozhýbať automobil z nuly na 100 km/h za menej ako štyri sekundy a vygenerovať maximálnu rýchlosť nad hranicu 300 kilometrov za hodinu. Volkswagen sa pritom bije do pŕs, že ide o najúspornejší motor v rámci segmentu luxusných automobilov s preklamovanou hodnotou 250g CO2 na kilometer jazdy v unifikovanom cykle Európskej únie NEDC. V tomto prípade by však mali pravdu, jednotky BMW a Mercedes-Benz takéto hodnoty skutočne nedosahujú. Ale čo je najdôležitejšie, motor je pripravený pre sériovú výrobu a objaviť by sa mal v chystanom SUV od Bentley – Bentayga, v modernizovanom Continentale, Audi A8 a pravdepodobne i v ďalšej generácii Volkswagenu Phaeton.

Audi sa podľa svojich slov vydalo nie cestou downsizingu, ale „rightsizingu“, teda primeranej veľkosti. Pre pohon budúcej A4 tak predstavili vysoko účinný motor 2.0 TFSI. Táto upgradovaná jednotka so skráteným sacím potrubím pre väčšiu efektivitu spaľovania a menšiu spotrebu paliva vyprodukuje 140 kW (190 koní) a 320 Nm krútiaceho momentu, čo bolo dosiahnuté tiež mierne zvýšeným plniacim tlakom. Tento motor je tiež oveľa ľahší ako predchodca, váži 140 kilogramov a so spotrebou päť litrov benzínu na 100 kilometrov je tiež najúčinnejším motorom vo svojej triede.

Rozhodne najväčší rozruch však spôsobilo predstavenie novej benzínovej pohonnej jednotky od Volkswagenu s objemom jeden liter a dvojstupňovým prepĺňaním s využitím elektrokompresoru a turba. Trojvalcový motor založený na jednotke EA211 dokáže vyprodukovať 200 kW a 270 Nm. Vzletné predstavenie jednotky pokračovalo skonštatovaním, že „spaľovacie motory majú v sebe ešte veľký potenciál“, ako vravel Dr. Heinz-Jakob Neußer, hlava divízie vývoja motorov Volkswagenu. Malý motor, ktorý má údajne gény z Pola WRC, však zatiaľ do sériových automobilov nepôjde.