PRVÝ TEST novej KIA NIRO: Toto je nový zlatý štandard pre crossovery

Kia Niro predchádzajúcej generácie je na niektorých trhoch predajnou jednotkou spomedzi všetkých modelov výrobcu. Generačne sa však podstatne zlepšilo, čo z neho očakávane spraví lídra aj v ďalších regiónoch, možno i u nás.
Vydané  Text: 
Ako pripraviť zákazníkov na prichádzajúcu éru výhradne elektrických pohonov? Ideálne pozitívnym vlastným príkladom a postupným prechodom na elektrifikáciu. Kia patrí k výrobcom, ktorí ešte nejaký čas budú dávať zákazníkom slobodu voľby, čoho priamym dôkazom je nová generácia crossoverov Niro. Na jedinej platforme automobilka skĺbila výhody viacerých karosárskych vyhotovení dovedna a tri dôležité druhy pohonov: hybridný, plug-in hybridný aj elektrický. Jeden model automobilu tak prichádza do úvahy pre mimoriadne široké spektrum zákazníkov – a teraz sa dočkal očakávanej druhej generácie. ### Čo sa zmenilo? Z estetického hľadiska sa toho v porovnaní s odchádzajúcou generáciou zmenilo dosť – nový je celý exteriér aj interiér. Vzhľad vozidla je inšpirovaný modelom Habaniro a snáď aj väčším modelom Sportage. Ide však skôr o prístup k štylizácii prednej masky, než o radikálnu prestavbu vozidla, pretože to kľúčové, charakter, ostáva pre Niro špecifický. Nosným dizajnovým prvkom novej generácie sú jedinečný dizajn predných svetiel a zvýraznený tretí stĺpik karosérie a blatník zadného kolesa.
Ešte stále sa spytujete, prečo má Kia v portfóliu dva veľmi podobné modely, Soul a Niro? Vedzte, že zatiaľ čo Soul je u nás v predaji výhradne ako elektromobil, Niro bude mať pestrejšiu ponuku. Nové Niro je navyše značne dlhšie a vďaka modernej podvozkovej platforme K3 dosahuje slušný rázvor 2 720 mm. Medzigeneračné výrazné zvýšenie podielu vysokopevnej ocele lisovanej za tepla o 22 % sa prejavilo na lepšej efektivite, bezpečnosti aj torznej tuhosti. Hmotnosť karosérie sa znížila o 20 kg a aj keď torzná tuhosť má byť lepšia len o percento, na nás celkom zapôsobila. Novú Kiu Niro sme mali možnosť vyskúšať ešte ako prototyp v plne elektrickej a hybridnej verzii. Podľa slov produktového špecialistu išlo o vozidlá, ktoré sa na 95 percent zhodujú s tými v sériovej produkcii, tých päť percent prezrádzalo zopár ešte nedokončených detailov na karosérii. Vieme však už dnes posúdiť, že Niro spravilo citeľný krok vpred v jazdných vlastnostiach a na naše prekvapenie v elektrickej verzii jazdilo aj v dramatických prevýšeniach na talianskom pobreží s nízkou spotrebou energie. Navyše, so šírkou 1 825 sa ešte stále dobre šoférovalo aj úzkymi a kľukatými janovskými uličkami.
### Taký správne veľký crossover Posed patrí skôr k tým vyšším, čo sa s vysokými oknami podieľa na výbornom výhľade z miesta vodiča. Zadní pasažieri sú ešte o niečo vyššie, nepochybne je to dobrá správa pre všetkých rodičov, ktorí do autosedačiek nakladajú deti, a pre seniorov. Priestorové pomery sú väčšie ako v predchádzajúcej generácii, nejde však o zásadné zmeny.
Dvaja dospelí sa dozadu usadia pohodlne, majú nastaviteľné chrbtové operadlá, zvlášť oceňujeme veľkorysý priestor na kolená a zadné výduchy klimatizácie. Stredové operadlo plní úlohu lakťovej opierky a na zemi nie je tunel, za čo patrí výrobcovi pochvala. Ďalšiu si zaslúži za to, že pod prednou kapotou našiel priestor pre frunk, teda predný kufor s priestorom na nabíjacie káble, ktoré sa nemusia váľať v kufri. Takto to má byť!
Predná časť interiéru prešla azda najvýznamnejšou premenou. Je adaptáciou interiérov z modelov Sportage a EV6, to znamená volant vo vegánskej koži, združený obrazový panel spájajúci prístrojovú dosku s centrálnym dotykovým displejom, typicky neónovú grafiku infotainmentu s online službami, digitálno-analógový panel ovládania klimatizácie s možnosťou prepnutia do režimu ovládania infotainmentu.
Aby ste nemuseli spúšťať oči z cesty, je tu 10-palcový projekčný head-up displej. K bezpečnosti počas jazdy napokon prispieva aj balíček technológií DriveWise, z ktorých niektoré môžete ovládať priamo z volantu (tempomat, udržiavanie v strede pruhu). Materiálové vyhotovenie považujeme za dobré, aj keď lesklé plochy doslova pozývajú škrabance a nečistoty. Aj keď išlo o prototyp, nenašli sme nedostatky v kvalite ani ergonómii. Keby mali haptickú odozvu aj virtuálne tlačidlá, bolo by to ideálne.
### Ticho a ľahko Niro v elektrickej verzii ponúka maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment do 255 Nm, sľubuje dojazd až 460 km (WLTP). To by platilo pri kombinovanej spotrebe 16,2 kWh/100 km, nám sa počas jazdy bez rekuperácie a v kopcoch podarilo dosiahnuť 17 kWh/100 km. Rovnako ako EV6, aj Niro má volič jazdných režimov DRIVE MODE priamo na volante. Ich vplyv na responzívnosť riadenia a pohonu je signifikantný.
Zatiaľ čo v režime ECO je Niro rozvážne a umožňuje plynulé rozjazdy, v režime SPORT vie v serpentínach zabaviť. Napriek vysokej karosérii a pasívnemu podvozku sa nakláňa iba mierne, pri mestských rýchlostiach nedáva tušiť o svojich limitoch a zvlášť dobre si vie poradiť s nedokonalosťami vozovky. Najmä v dorazoch stlmí údery takmer do stratena a celkovo auto pôsobí stabilne aj v zákrutách, nepochybne je to jeden z efektov použitia viacprvkovej zadnej nápravy.
Na diaľnici sa rovnako prejavili klady tejto platformy, ktorá elektromobilu dovoľuje jazdu rýchlosťou 167 km/h s dobrou pružnosťou aj po presiahnutí 130 km/h. Čo nás prekvapilo najviac? Azda účinné odhlučnenie kabíny od okolia, neustály prúd skútrov a nákladiakov sme takmer nepočuli. Tých, ktorí sa rozhodnú pre hybridnú verziu, nepochybne poteší atmosférický štvorvalec 1,6 GDi, ktorému s rozjazdmi pomáha elektrický motor s výkonom len 32 kW, ale krútiacim momentom až 170 Nm. Rozjazdy tak môžu byť pekne divoké, ak to situácia vyžaduje. Zaujímavosťou je odstránenie mechaniky spiatočky, čím sa ušetrilo 2,3 kilogramu – spätný chod zabezpečuje výlučne elektromotor.
Pre úplnosť dodajme, že plug-in hybrid využíva rovnaký benzínový motor ako hybrid, ale silnejší elektrický motor a trakčný akumulátor umožňuje elektrickú jazdu na trase dlhej až 65 km. Okrem toho ponúkne Greenzone Drive Mode – funkciu, ktorá samočinne alebo na pokyn vodiča vytvára zóny s predvoleným elektrickým jazdným režimom. ### KIA NIRO – TECHNICKÉ ÚDAJE
Verzia Niro HEV Niro PHEV Niro EV
Pohon Hybridný, benzín + elektrina najmä pri nízkych rýchlostiach, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) Káblom nabíjateľný plug-in hybrid, benzín + jazda na elektrinu, predný pohon, 6-st. dvojspojková prevodovka (6DCT) Káblom nabíjateľný, elektrický pohon predných kolies, bezstupňová prevodovka
Systémový výkon kW 104 (141) 135 (183) 150 (204)
Benzínový motor 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický 1,6 GDi, R4, 1 580 cm3, atmosférický
Najvyšší výkon kW (k) pri ot./min 77 (105) / 5 700 77 (105) / 5 700
Najvyšší krút. moment Nm pri ot./min. 147 / 4 000 147 / 4 000
Elektrický motor
Najvyšší výkon kW (k) 32 (44) 62 (84) 150 (204)
Najvyšší krút. moment Nm 170 203 255
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 420×1 825×1 545 / 2 720 4 420×1 825×1 545 / 2 720 4 420×1 825×1 570 / 2 720
Batožinový priestor dm3 451 / 1445 348 / 1342 475 / 1392 + 20 l frunk
Najvyššia rýchlosť km/h 165 168 167
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 10,4 9,6 7,8
Objem nádrže / Kapacita akumulátora 42 l / 1,32 kWh 37 l / 11,1 kWh 64,8 kWh
Elektrický dojazd 59 – 65 460
Kombinovaná spotreba 4,4 – 4,7 l/100 km 0,8 – 1,0 l/100 km 16,2 kWh/100 km
Emisie CO2 g/km 100 – 107 19 – 23 0




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Rozhovor

Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.
  • LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

    Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.