TEST DS 7 Crossback E-Tense: SUV na benzín aj elektrinu za 60-tisíc eur je vstupenka do sveta luxusu
Vrstvené akustické sklá, ovládanie klímy cez dotykový displej či luxusné hodinky na palubovke.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ

- DS 7 Crossback je momentálne najväčšie SUV značky DS
- Proporčne sa dá porovnávať napríklad s Hyundau Tucson, BMW X3 či Audi Q5
- V predaji je s benzínovými motormi PureTech, naftovým motorom BlueHDi a tiež ako benzínový plug-in hybrid 4×2 a 4×4

Stručne k exteriéru, zamerajte sa najmä na detaily
DS 7 Crossback je naozaj krásne auto. Možno pripomína Audi Q7, v porovnaní s ním je však uhladenejšie, pôsobí triezvejšie a vyváženejšie. Kedysi sa Stevovi Jobsovi z Apple páčilo a ako vzor dizajnérom dával Mercedes-Benz – vraj značka svoje nové modely spravila prvoplánovo jednoduchšími, ale to podstatné sa odohralo v detailoch. Ktovie, čo by Jobs povedal na DS 7 Crossback, možno by užasol nad adaptáciou tohto konceptu. Jednoduché a elegantné tvary sú vyvážené prepracovanými detailmi, najlepšie viditeľnými v grafike predných a zadných svetlometov. A tie mierne zakrivené prerušované LED pásy denného svietenia tiež vhodne dopĺňajú luxusný imidž. DS 7 Crossback využil pomerne dosť chrómových doplnkov, nájdete ho na prednej maske, aj strešné lyžiny majú striebornú farbu, aj lemy okolo dvoch koncoviek výfukov.


Porovnanie základnej výbavy Bastille+ a Rivoli
DS 7 Crossback sa na Slovensku predáva s pomerne pestrou sériovou výbavou, čo je odpoveď automobilky na vyššiu základnú cenu. Nájdete v nej napríklad aj akustické čelné sklo, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, zadné parkovacie senzory, samostmavujúce sa spätné zrkadlo, rozpoznávanie dopravných značiek, dvojzónovú automatickú klimatizáciu s klimatizovanou príručnou schránkou, digitálny prístrojový panel (12,3″), 12-palcový displej infotainmentu s navigáciou NAC či 19-palcové disky ROMA. Osobne by som v základnej výbave auta za 33-tisíc eur ale uvítal aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, stretávacie a diaľkové LED svetlomety či cúvaciu kameru. Tieto funkcie dostanete až vo výbave Rivoli, ktorej cena je minimálne 42 990 eur pri motorizácii PureTech 180 S&S EAT8. Pri plug-in hybride je to ešte o desaťtisíc eur viac alebo 14-tisíc eur viac v prípade PHEV 4×4.
Interiér
Interiér zodpovedá zovňajšku – je na pohľad skôr jednoduchý, až v detailoch odhaľuje svoje prednosti. Rozsiahle kožené čalúnenie, všadeprítomné polygónové motívy, lesklé tlačidlá, moderné grafické vypracovanie digitálneho prístrojového panela, automatické vyklápacie analógové hodinky B.R.M R180 na vrchole palubovky, to všetko vytvára dobrú atmosféru. Auto je cítiť novotou, hoci má najazdené už takmer päťtisíc kilometrov a kvalita vyhotovenia jednotlivých dielov a krytov v interiéri je tiež na dobrej úrovni.




Batožinový priestor
Podobnú filozofiu ako v prednej časti interiéru nachádzam aj v batožinovom priestore. Východiskový objem je až 555 litrov po kryt, respektíve 628 litrov podľa metodiky VDA a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 752 litrov. Sedadlá sa sklápajú mechanicky pomocou pák pri hlavových opierkach a tiež pákami na stenách kufra, čo hodnotím pozitívne. Na stenách sú vnorené priestory pre uloženie predmetov, navyše sú tu háčiky pre zavesenie tašiek, kotviace oká, elastické popruhy a je tu klasická 12 V elektrická zásuvka.


Ako jazdí plug-in hybridné SUV?
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 má veľmi dobré technické parametre. Využíva výhody benzínového štvorvalca a dvoch elektromotorov (jeden vpredu, jeden vzadu), pričom poháňa všetky štyri kolesá a dokáže jazdiť s nulovými lokálnymi emisiami do 58 kilometrov, respektíve do 68 km podľa metodiky NEDC. Počas bežnej jazdy sa zdá byť SUV mimoriadne ľahké, pretože okamžite reaguje na jemné stlačenia akceleračného pedála vo všetkých jazdných režimoch. Nepochybne je to výsledok spolupráce benzínového motora s krútiacim momentom 300 Nm, predného elektromotora s 320 Nm a zadného elektromotora so 166 Nm. Ak by sme tieto sily sčítali, vyšlo by nám závratných 788 Nm, v tomto prípade sa však celkový krútiaci moment pohonného systému počíta inak. Vychádza na 522 Nm. Bez ohľadu na výslednú hodnotu je cítiť, že newtonmetrov má auto dosť na to, aby sa rozpohybovalo z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,9 sekundy, zvlášť dobrú dynamiku má v rýchlostiach okolo 30 – 70 km/h. A ani potom sa dobrý dojem z naladenia pohonu nestráca, maximálna rýchlosť je 240 km/h a v spektre diaľničných rýchlostí 110 až 160 km/h sa pohon prejavuje kultivovane, pružne. V nízkych rýchlostiach SUV krásne reaguje na každý pokyn od volantu i pedála, vo vysokej rýchlosti dáva priestor na jemné pohyby volantom bez straty priamočiareho smeru jazdy a zdanlivo je neustále pripravené na predchádzanie.
Spotreba a dojazd
Spotreba benzínového štvorvalce PureTech 1.6 s preplňovaním Twinscroll má byť znižovaná prácou dvoch elektrických motorov. Počas prvých 333 kilometrov počítač vykázal priemernú spotrebu 7,6 litra a potom počas ďalších 257 kilometrov 7,7 litra. Myslím, že je to primeraná hodnota, kolega Peter Orosz jazdil verziu bez plug-in hybridnej podpory za 8 l/100 km. To však neznamená, že sme jazdili s rozdielom iba 0,4 l/100 km, ale to, že sme menej často dbali na nabíjanie akumulátora.

Podvozok
Podvozok by sme z technického hľadiska mohli zaradiť do prémiového segmentu, je vybavený prednou nápravou MacPherson, zadnou viacprvkovou nápravou, rázvorom 2 738 mm, pričom samostatnú pozornosť si zaslúžia aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Sú súčasťou základnej výbavy plug-in hybridov a využíva prednú kameru na monitorovanie cesty pred vozidlom, aby sa tlmiče včas prispôsobili prípadným nerovnostiam. Teoreticky to znie skvele, podobné funkcie už v autopriemysle poznáme. Aký je reálny vplyv tejto inovatívnej funkcie na reálne správanie vozidla, si ale netrúfam odhadovať. Mne sa zdalo, že auto v dorazoch predsa len prenáša otrasy do interiéru, takže nereaguje na každú dieru na ceste ideálne. Lenže máloktoré auto dokáže efektívne redukovať nerovnosti vozovky tak, aby o nich vodič a posádka nevedeli. Menej významné nedostatky ciest zvláda DS 7 Crossback hravo, krásne filtruje drobné nerovnosti aj drsnejšie povrchy ciest, dokonca často nadobúdam dojem, akoby som sa plavil širokou loďkou na jazere. Tendencia húpať sa, ktorú esúvečku vyčítali moji kolegovia, je nepopierateľná, rovnako tak nedotáčavosť prejavujúca sa pri dynamickom jazdnom štýle. Prevádzková hmotnosť je takmer dve tony, z toho 130 kilogramov predstavuje akumulátor elektrického pohonu. Priznám sa, že ma prekvapila, uznávam však, že za ňu pravdepodobne boli zodpovedné zimné pneumatiky v teplom jarnom počasí. Auto som testoval v apríli na zimných pneumatikách Continental WinterContact, keď už všetko kvitlo, čo môžete vidieť na ružovej sakure na titulnej fotografii, vonku bolo už 25 °C. Kolega Hrivnák ju pripisoval použitým ekologickým gumám. Domnievam sa, že kto bude na DS 7 Crossback jazdiť s ohľadom na posádku, ten sa vyhne dramatickým vjazdom do ostrých zákrut vo vysokej rýchlosti a bude citlivo manipulovať s volantom, brzdou i akceleračným pedálom. Vtedy vie byť DS 7 priestorom pohody a vyššieho štandardu.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
PARKOVANIE NA CHODNÍKU / DOPRAVNÁ PORADŇA
Môžem na chodníku aspoň zastaviť na vyloženie nákladu? Aké sú výnimky a kde môžem stáť na chodníku naďalej? Téma parkovanie na chodníku
Od nedele 1. októbra 2023 na Slovensku platí celoplošný zákaz zastavenia a státia motorových vozidiel na chodníkoch.
PORADCA PRI KÚPE
FORD RANGER: Pravá ruka pracovitých
Predstavujeme vám nový Ford Ranger, ktorý bol navrhnutý s ohľadom na potreby živnostníkov, remeselníkov, stavebníkov či poľovníkov, ale nielen pre nich.
Vo verzii Platinum je najluxusnejším Rangerom od divízie Ford Pro v histórii.★★★★☆
TEST SUBARU OUTBACK musíte zažiť na vlastnej koži. Terénne kombi môže dokázať viac ako SUV, ktoré plánujete kúpiť
SKÚSENOSTI SO SUBARU OUTBACK 2.5i LINEARTRONIC CVT AWD. Ak uvažujete nad kúpou SUV preto, že vám ponúkne viac slobody, dajte šancu aj Subaru Outback.
Počas testu nás Outback presvedčil o svojich kladoch, ale odhaľujeme aj negatívne poznatky z týždňa používania.NOVÝ MODEL
Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie
Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.
Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkamiSERVIS
Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo
Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.
Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.DOPRAVNÁ PORADŇA
Do akej vzdialenosti po tejto značke musím spomaliť na 50 km/h? Môžem dostať pokutu už hneď za značkou obce?
Môžu policajti merať rýchlosť hneď za značkou obce? Je dovolený úsek, počas ktorého je čas na spomaľovanie? Odpovedáme v našej Dopravnej poradni.
DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI
K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť
Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.
Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS.SPRÁVY
Nulová tolerancia nálepiek Я РУССКИЙ (Som Rus): Za podporu Ruska vodič povinne odstaví svoje auto alebo nápis na mieste strhne
Lotyšsko a Estónsko považujú nálepky s prihlásením sa k Rusku za protizákonnú provokáciu.
Ruská menšina k ich lepeniu pristúpila po tom, čo krajiny začali vyžadovať preregistrovanie ruských a bieloruských áut. Kto nezmení registráciu auta, tomu má byť skonfiškované a odovzdané Ukrajine.Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo
V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.
Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.AKTUALITA
Emisná norma EURO 7 je schválená ministrami únie. Je prísna, ale automobilky nezničí
Nové emisné limity pre osobné aj nákladné autá nie sú tak prísne ako v pôvodnom návrhu Európskej komisie. Podarilo sa zjednať aj dlhší časový rámec pre zavedenie normy.
Nariadenie napokon schválili aj krajiny, ktoré sa proti nemu spočiatku vyjadrili protest.