Dacia Duster na LPG: Jazdí za polovicu, ale tají detaily (test)

Keď sa hovorí o hybridoch, obyčajne sa zabúda na tie, ktoré sú tu už dlhé roky. Okrem benzínu spaľujú aj plyn a jazdia za polovičné náklady. Je to pravda?
Vydané  Text: 

Keď sa ponuka Dacie na Slovensku pred časom oslabila o verziu s pohonom LPG, mnohí to prijali s rozčarovaním. Dnes je však táto verzia dostupná opäť a veční kritici majú príležitosť ukázať, že si tieto autá aj skutočne zakúpia. Je potrebné uznať, že dôvody na zadováženie si práve takéhoto „hybridu“ sú dosť silné na to, aby padol konečný verdikt o kúpe. Na začiatok je to cena, ktorá láka najviac. Dacia Duster s benzínovo-plynovým pohonom začína na cene iba niečo vyše dvanásťtisíc eur, a to v druhom stupni výbavy Essential. Škoda, že je táto výbava chudobná na praktické položky výbavy, neponúka ani len manuálnu klimatizáciu. My sme Duster otestovali vo výbave Prestige s príplatkovými položkami, ako bezkľúčový štart či zadnou kamerou, pričom konečná cena ostala veľmi pôsobivá, 15 630 eur. To je suma, za ktorú iné autá ponúkajú úplný základ a je značne nižšia aj v porovnaní s konkurentmi jazdiacimi na plyn. ### Dacia Duster 2020 – cenník
Cenová dostupnosť je odrazom optimalizácie nákladov pri výrobe, a tak materiálové vyhotovenie zaostáva za súčasnými nárokmi zákazníkov. Tvrdé vyhotovenie palubnej dosky i celého interiéru pripomína skôr úžitkové vozidlo, zodpovedá nižšiemu štandardu, na druhej strane odhadujeme vyššiu odolnosť týchto povrchových materiálov. [GALLERY id=31015] Nemožno interiéru uprieť pekný vzhľad, oceňujeme primerane vysoký posed (~63 cm), výhľad, komfortné nastupovanie a celkovú ergonómiu prednej časti interiéru. Vodič má po ruke všetko, čo môže potrebovať, klimatizácia a niekoľko ďalších funkcií sa ovládajú dedikovanými fyzickými tlačidlami a ovládačmi. Výborné je samostatné tlačidlo pre štvorkamerový systém, môžete ho zapnúť aj bez zaradenej spiatočky. Multimédiá, tempomat a palubný počítač ovládate aj prostredníctvom multifunkčného volantu.
### Alternatíva s otáznikmi Zatiaľ čo zemnému plynu (CNG) je predpovedaná priaznivá budúcnosť, skvapalnený ropný plyn LPG je na tom o horšie. U nás stále vozidlá s jeho nádržou nesmú do podzemia a parkovacích domov, pretože LPG je na rozdiel od zemného plynu ťažší ako vzduch. Lenže túto vlastnosť má aj oxid uhličitý, čo vnáša do problematiky otázniky. Toto obmedzenie nebráni Dacii, aby pohon LPG uprednostnila pred CNG a predávala ho ako vylepšenie benzínového motora TCe s funkciou Start&Stop. Nemá filter pevných častíc a palivo vstrekuje nepriamo, čo eliminuje karbonizáciu.
S maximálnym výkonom 74 kW (100 koní) je schopný rozbehnúť 1 363 kilogramov na 172 km/h a na stovku za 14,4 sekundy. Duster nie je auto pre veľmi dynamickú jazdu, avšak ponúka solídne jazdné vlastnosti, svižné reakcie v nízkych rýchlostiach a solídny komfort, ktorý neznehodnocuje ani tuhá zadná náprava a tendencia nakláňať sa do zákrut. Nedotáčavosť je evidentná už pri mestských rýchlostiach, k plynovému pohonu si nemožno zadovážiť pohon všetkých kolies. Dacia Duster 1.0 TCe LPG zdanlivo nachádza budúcich majiteľov medzi živnostníkmi, tí ocenia veľký nákladný priestor, nízku cenu a lacnú prevádzku. Schopnosť ťahať 1,3-tonový príves považujme za prehnane optimistickú, veď preplňovaný trojvalec s maximálnym krútiacim momentom 170 Nm horšie zvláda už aj plné obsadenie vozidla, pocitovo pripomína skôr atmosférický motor.
Prepínač palív ukazuje stav nádrží, ale palubný počítač vám neprezradí, za aké spotreby palív jazdíte.
### Lepšia dynamika s plynom? Iba na papieri Prepínanie medzi spaľovacím benzínu a plynu má v rukách vodič, preferované je pritom LPG.V porovnaní s konvenčnou benzínovou verziou je naľavo od volantu kruhový indikátor stavu paliva s prepínačom režimov. Objektívne má plynový pohon priaznivý vplyv na dynamiku, zrýchlenie z nuly na 100 km/h je rýchlejšie o 0,6 sekundy, subjektívne sme nepozorovali žiadny rozdiel. Palivo evidentne nemá vplyv ani na reakcie motora, ani jeho zvukový prejav. 34-litrová tlaková nádrž nezmenšuje batožinový priestor, ale ruší miesto pre rezervu. ### Naozaj za polovicu Na plnú nádrž ropného plynu sme prešli 491 kilometrov, čo zodpovedá spotrebe 6,9 l LPG/100 km. Práve toľko uvádza výrobca. Musíte si to však vypočítať sami, lebo palubný počítač spotrebu neukazuje! Pri cene päťdesiatpäť centov na liter to znamená voziť sa za polovicu. A to je ten silný argument, ktorý vás má doviesť ku kúpe. ### Niekoľko postrehov a detailov navyše: * **Pohon a podvozok**: manuálna 5° prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu jednoduchá náprava s torznou priečkou **Brzdy**: kotúčové Ø280 mm, vzadu bubnové Ø9 mm **Pneu**: 215/60 R17 * **Konkurenti**: Renault Captur 1,0 TCE LPG, SEAT Arona 1.0 TGI, Škoda Kamiq 1.0 TGI * Dacia dnes dáva montáž LPG zadarmo, ale s podmienkou značkového financovania * O plynovom pohone sa dozviete vďaka povinnému označeniu LPG * Prepínač palív informuje o stave nádrží, ale spotrebu nezistíte ani z palubného počítača. * Inak Pohľadný interiér má nedostatok v podobe tvrdých materiálov * Zadné sedadlá sú pomerne priestranné, ale tvrdšie a bez stredovej lakťovej opierky * Veľmi jednoduchý prístrojový panel. Počítač neukazuje priemernú ani aktuálnu spotrebu. * Sprevodovanie má svoje muchy, spočiatku vám motor možno zopárkrát zhasne * Tam, kde by inokedy bol priestor pre rezervné koleso, je v LPG verzii 34-litrová nádrž * Výška posedu okolo 60 cm sa zdá byť ideálna pre pohodlné nastupovanie i vystupovanie * Oceňujeme zachovanie klasického ovládania klimatizácie * Tablet vsadený do palubovky fakticky nie je funkčne spojený s palubným počítačom.
[CAR id=17085]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.