Veľká zmena v TK! Vládny návrh mnohých ľudí určite poteší…
Do medzirezortného pripomienkového konania sa dostala novela vyhlášky č. 137/2018 Z. z. Tá mení zaužívanú periodicitu TK.
Po novom už nebude treba absolvovať technickú kontrlu každé dva roky.
Zmena sa však týka len určitých vozidiel.
Vydané Text: David Hecl
Aktuálne platné pravidlá opakovania technickej (TK) a emisnej kontroly (EK) sú jasne definované už niekoľko rokov. Pokiaľ ide o vozidlo na súkromné účely bez špeciálnych úprav, tak je zákonom stanovená platnosť uvedených kontrol v intervale 4-2-2. To znamená, že majiteľ má povinnosť svoje úplne nové vozidlo dostaviť na štátom nariadenú kontrolu do 4 rokov od kúpy. Následne sa TK a EK opakuje každé dva roky. Avšak predkladaná novela, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z. z. tieto zaužívané intervaly mení. Pozor! Zmena sa netýka každého.
Zmena intervalov za týka len určitej skupiny
Podľa dokumentu, ktorý je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní sa zaužívaný interval technickej kontroly 4-2-2 má zmeniť na 4-4-4. To by v praxi znamenalo, že vodiči musia svoje vozidlo dostaviť na kontrolu len raz za štyri roky. Avšak nejedná sa o všetky typy vozidiel.
Pripravovaná vyhláška konkrétne hovorí o vozidlách kategórie L3e, L4e, L5e, L6e, L7e, Ta, R2, R3a a R4a. Z pohľadu bežných majiteľov vozidiel hovoríme teda o dvojkolesových motorových vozidlách, trojkolesových motorových vozidlách a štvorkolkách. Okrem toho sa zmeny dotknú aj majiteľov prípojných vozidiel kategórie O2, kolesových traktorov kategórie Ta a prípojných vozidiel za traktor kategórie R2, R3a a R4a.
Problém na STK pre nálepky a fólie na aute: Záleží na tom, kde nálepky sú a čo na nich je
Úspora za TK v miliónoch eur
Pokiaľ by nová vyhláška prešla riadnym legislatívnym procesom a vstúpila by do platnosti, zmeny by sa dotkli konkrétne až 162 478 vozidiel kategórie L3e až L7e. Z tohto množstva až 138 418 vozidiel je v súkromnom vlastníctve fyzických osôb. Podľa dostupnej analýzy sociálnych vplyvov by to v realite znamenalo pokles množstva technických kontrol až o 28 695 ročne (24 448 kontrol týkajúcich sa fyzických osôb).
Analýza ďalej uvádza aj ekonomické dopady. Z údajov vypláva, že pri aktuálnej cene 39,93 € za vykonanie TK by celková úspora v horizonte 4 roky predstavovala 3 513 664 eur. V horizonte 8 rokov je to 7 027 328 eur, a napokon za 12 rokov je to až 10 540 992 eur. Novinky v technických kontrolách by mali podľa zverejnených informácií vstípiť do platnosti 1.7.2024. Medzitým ich však čaká celý legislatívny proces. Ich zavedenie do platnosti sa tak môže meniť.
![David Hecl](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2023/05/David-Hecl.jpg)
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.