Rakúsko a Nemecko zavádzajú mýto za emisie, čoskoro sa pridá aj Slovensko. Kto nezadá údaje včas, bude platiť najdrahšie mýto automaticky

Rakúsko a Nemecko plánujú po novom účtovať dopravcom poplatky za mýto v závislosti od toho, koľko emisií CO₂ ich nákladné vozidlo produkuje – a ďalšie európske krajiny budú nasledovať. 

Doteraz sa kalkulácia mýta v krajinách EÚ zameriavala na emisnú triedu motora podľa noriem EURO.
Nemecko zavádza aj povinnosť aktualizovať informácie o hmotnosti vozidla pre výpočet mýta
Vydané  Text: 

Mýto pre kamióny v Nemecku a Rakúsku bude závisieť od emisií CO₂, a to podľa smernice Európskej únie, ktorú tieto štáty ako prvé zavedú do praxe. Podľa nových pravidiel sa ťažké nákladné vozidlá budú klasifikovať do piatich tried podľa emisií CO2 a na základe tejto klasifikácie sa budú určovať mýtne sadzby.

Dopravcovia budú musieť dodávať informácie potrebné na kalkuláciu emisií CO₂ vozidla, aby mohli získať nižšiu triedu a tým pádom aj nižšie mýto. V opačnom prípade budú vozidlá automaticky zaradené do najvyššej triedy emisií CO₂ , čo znamená až 70-80% nárast mýta.

Doteraz sa kalkulácia mýta v krajinách EÚ zameriavala na emisnú triedu motora podľa noriem EURO, ktoré zohľadňujú rôzne emisie. Nové pravidlá však zahŕňajú aj objem produkovaného CO₂. Vozidlá, ktoré spĺňajú podmienky pre lepšiu mýtnu sadzbu, sú jasne definované, napríklad musia byť zaregistrované po 1. júli 2019.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Existuje viacero parametrov, podľa ktorých sa klasifikuje emisná trieda CO₂. Dodanie týchto údajov je pre dopravcov v záujme, ak chcú zaradiť svoje vozidlá do inej triedy CO2 ako najvyššej.

Kto nestihne zadať údaje, zaplatí najviac

Nové pravidlá pre výpočet mýta v Nemecku a Rakúsku by mali začať platiť koncom tohto alebo začiatkom budúceho roka. Ďalšie členské štáty by mali implementovať smernicu o mýte podľa emisií najneskôr do marca 2025.

Podľa Eurowagu je dôležité, aby dopravcovia čo najskôr poskytli všetky potrebné údaje svojim poskytovateľom mýtnych služieb na zaradenie do príslušných tried CO₂.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Ak to neurobia, vozidlo bude automaticky zaradené do najvyššej triedy emisií, čo znamená najdrahšie mýto.

„Pri novej klasifikácii do tried CO₂ sa pre zmenu dopravcom ponúka možnosť nižšieho mýta v prípade, že ich vozidlá spĺňajú príslušné parametre.

Je navyše takmer isté, že popri Nemecku a Rakúsku sa k mýtu na základe emisií CO₂ v horizonte niekoľkých mesiacov až rokov pridajú aj ďalšie štáty, vrátane Slovenska a Česka.

Aktualizácia údajov, prípadne žiadosť o opätovné vydanie dokumentov CoC a CIF, jednoducho dopravcov tak či tak neminie. V Eurowagu im preto chceme pomôcť s čo najhladším prechodom nielen k mýtu za emisie, ale aj k čistejšej a efektívnejšej mobilite,“ hovorí Ferdinand Butaš z Eurowagu.

Parametre potrebné na zaradenie vozidla do emisnej triedy CO₂ nájdu dopravcovia v osvedčení o zhode, Customer Information File (CIF) alebo v technickom preukaze vozidla.

Ak dopravca nemá tieto dokumenty, musí sa obrátiť na výrobcu vozidla, ktorý mu ich vystaví. Doba vystavenia dokumentov sa môže líšiť v každej krajine.

V Nemecku sa bude zohľadňovať hmotnosť

Okrem toho, Nemecko zavádza povinnosť aktualizovať informácie o hmotnosti vozidla pre výpočet mýta. Dopravcovia musia uviesť najvyššiu technicky prípustnú celkovú hmotnosť pri zaťažení. Táto aktualizácia sa odhaduje, že ovplyvní až 55 000 vozidiel, ktoré sú prevádzkované v Eurowagu.

Je dôležité, aby dopravcovia sledovali aktualizácie a novinky v oblasti mýta pre kamióny v Nemecku a Rakúsku a prispôsobili svoje operácie a dokumentáciu potrebnú na výpočet mýta.

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.