V nárazníku vášho auta je nenápadný kryt, ktorý môže v núdzi rozhodnúť o všetkom. Viete, čo pod ním je?

Ak ste sa niekedy pozreli pozornejšie na predný alebo zadný nárazník vášho auta, možno ste si všimli malý plastový štvorček, ktorý vyzerá ako dekorácia.

Vydané  Text: 

Možno vás nikdy nenapadlo skúmať, čo sa pod ním nachádza. Pravdou však je, že ide o dôležitú súčasť výbavy každého auta predávaného v Európskej únii. A dokonca o povinnú. Tento nenápadný kryt v nárazníku ukrýva závit – miesto, kam sa v prípade potreby naskrutkuje tzv. ťažné oko. Väčšinou ho nájdete v kufri auta, zvyčajne uložené pri rezervnom kolese alebo vedľa náradia. V momente, keď sa vám auto pokazí a nie je schopné pokračovať v jazde, vám tento nenápadný otvor doslova zachráni krk. Práve sem sa totiž pripája ťažná tyč alebo lano, ktorým vás môže niekto bezpečne odtiahnuť.

Niečo, bez čoho sa auto v EÚ nesmie predávať

Možno prekvapí, že táto „dierka v nárazníku“ je povinnosťou vyplývajúcou z európskeho nariadenia č. 1005/2010. Posledná číslica označuje rok prijatia – v tomto prípade 2010 – a predpisuje, že každý nový automobil musí mať pevné ukotvenie na pripojenie ťažného zariadenia, ktoré unesie minimálne polovicu technicky prípustnej maximálnej hmotnosti vozidla. Dôležité je, že ide o bezpečnostný prvok. V prípade, že auto ostane stáť s poruchou v nebezpečnej situácii, napríklad v tuneli alebo na diaľnici, nie je priestor špekulovať. Potrebujete rýchlo vyriešiť odťah vozidla a práve vtedy oceníte, že výrobca túto drobnosť nezanedbal.

Ak ste sa niekedy pozreli pozornejšie na predný alebo zadný nárazník vášho auta, možno ste si všimli malý plastový štvorček, ktorý vyzerá ako dekorácia.

V minulosti mali mnohé autá ťažné háky pevne osadené, často vystupovali zo zadného nárazníka a boli viditeľné na prvý pohľad. Z funkčného hľadiska to síce dávalo zmysel, no dizajnérom to komplikovalo prácu a v prípade nehody mohli tieto časti narobiť viac škody než úžitku. Preto sa prešlo na „skrytý systém“. Krytky dnes takmer splývajú s karosériou – bývajú lakované vo farbe auta alebo decentne integrované do tvarovania nárazníka. Po ich odklopení však okamžite vidíte závit pre ťažné oko. Niektoré modely ich majú vpredu aj vzadu, iné len na jednej strane – závisí od koncepcie pohonu a konštrukcie auta.

Ako ho správne použiť?

Použitie ťažného oka je v podstate jednoduché. Vyberiete ho z kufra, naskrutkujete do závitu pod krytkou a pevne dotiahnete – ideálne s pomocou kľúča, ktorý býva súčasťou náradia. Potom už len pripojíte ťažné lano alebo tyč. Dôležité je vedieť, že nie každý spôsob ťahania je legálny a bezpečný. Vo väčšine krajín, vrátane Slovenska, je povolené ťahanie iba do prvej servisnej stanice – a len v prípade, že je vozidlo inak nepojazdné. Moderné automatické prevodovky, pohon všetkých kolies či elektromotory majú pritom svoje limity. Preto sa vo väčšine prípadov odporúča, aby odťah vykonával profesionál s vhodným vybavením.

Ak ste sa niekedy pozreli pozornejšie na predný alebo zadný nárazník vášho auta, možno ste si všimli malý plastový štvorček, ktorý vyzerá ako dekorácia.

Zaujímavé je, že na niektorých iných trhoch – napríklad v USA – takáto požiadavka neexistuje. Autá tam nemusia mať špeciálne miesto na uchytenie ťažného oka. Napriek tomu sa výrobcovia často držia globálnych špecifikácií a tieto krytky inštalujú aj tam, kde to predpisy nevyžadujú. Nie je to však len o pravidlách – skôr o praktickosti. Ak sa auto pokazí, mať jednoznačný pevný bod na odtiahnutie môže byť otázkou pár minút. A to bez zbytočného hľadania alebo, v horšom prípade, poškodenia karosérie.

ODPORÚČAME:

TEST BMW M135: Aj keď už to nie je zadokolka, stále má čo povedať. Ale nie bez výčitiek

Nový asistenčný systém natvrdo obmedzuje rýchlosť auta. Je povinný, zmiatol Slovákov

Zmeny v cestnej premávke 2025: Po štvrtom priestupku vám už zoberú vodičák, mení sa lehota