Zmeny v cestnej premávke 2025: Po štvrtom priestupku vám už zoberú vodičák, mení sa lehota

Ministerstvo vnútra navrhuje zmeny – sprísniť postihy za rýchlosť, rozšíriť objektívnu zodpovednosť a upraviť podmienky vodičských skúšok. Tu je veľký prehľad.

Vydané  Text: 

Ministerstvo vnútra SR predstavilo návrh novely zákona o cestnej premávke, ktorý prináša viaceré zmeny zamerané na zvýšenie bezpečnosti na slovenských cestách. Návrh bol predložený do medzirezortného pripomienkového konania a jeho cieľom je znížiť počet dopravných nehôd a ich následky.

Posilnenie ochrany chodcov

Jednou z hlavných zmien je zvýšenie ochrany chodcov na priechodoch. Po novom bude mať chodec prednosť už vtedy, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod. Vodiči budú povinní prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby mohli včas zastaviť. Toto opatrenie má za cieľ znížiť počet nehôd, pri ktorých sú obeťami chodci.

Ministerstvo vnútra navrhuje zmeny - sprísniť postihy za rýchlosť, rozšíriť objektívnu zodpovednosť a upraviť podmienky vodičských skúšok. Tu je veľký prehľad.

Prísnejšie sankcie pre recidivistov

Novela predlžuje lehotu evidovania troch závažných priestupkov z 12 na 24 mesiacov. Vodiči, ktorí v tomto období spáchajú štvrtý závažný priestupok, prídu o vodičské oprávnenie. Jeho vrátenie bude podmienené absolvovaním rehabilitačného programu, doškoľovacieho kurzu, preskúšaním odbornej spôsobilosti a zdravotnou a psychickou prehliadkou.

Zmeny v sankciách za prekročenie rýchlosti

Znižujú sa hranice prekročenia rýchlosti, pri ktorých sa priestupok považuje za závažný. V obci bude táto hranica 30 km/h (namiesto doterajších 50 km/h) a mimo obce 40 km/h (namiesto 60 km/h). Výšky pokút zostávajú nezmenené, upravuje sa však rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach pokút.

Prekročenie rýchlosti (km/h) Výšky pokút
v obci mimo obce
súčasnosť návrh súčasnosť návrh

blokové konanie

riadne konanie
do 20 do 15 do 30 do 25 do 50 € do 100 €
21 – 50 16 – 30 31 – 60 26 – 40 30 – 400 € 150 – 600 €
51 a viac 31 a viac 61 a viac 41 a viac 250 – 800 € 500 – 1000 €

Regulácia elektrických kolobežiek

Zavádza sa nová kategória „malé elektrické vozidlá“, ktorá zahŕňa e-kolobežky, segwaye a podobne. Tieto vozidlá budú musieť mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a ich maximálna rýchlosť nesmie presiahnuť 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude považované za závažný priestupok. Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba.

Rozšírenie objektívnej zodpovednosti

Rozširuje sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Patria sem napríklad jazda v protismere, vjazd do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, nedodržanie minimálnej vzdialenosti, používanie telefónu počas jazdy a nezapnutie bezpečnostného pásu. Držiteľ vozidla sa už nebude môcť vyvliecť zo zodpovednosti za nezabezpečenie dodržiavania pravidiel cestnej premávky formou oznámenia vodiča.

Ministerstvo vnútra navrhuje zmeny - sprísniť postihy za rýchlosť, rozšíriť objektívnu zodpovednosť a upraviť podmienky vodičských skúšok. Tu je veľký prehľad.

Zmeny vo vodičskom kurze

Navrhuje sa rozdeliť skúšku z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia. Žiadateľ najskôr absolvuje teoretickú časť vodičského kurzu a potom urobí teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom absolvovaní bude pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu a následne sa prihlási na praktickú časť skúšky. Cieľom je zabezpečiť, aby v praktickom výcviku pokračovali len tí účastníci, ktorí teoreticky ovládajú pravidlá cestnej premávky.

Ďalšie zmeny

Medzi ďalšie navrhované zmeny patrí skrátenie času zákazu jázd nákladných vozidiel nad 7,5 t cez sviatky, zrušenie všeobecnej možnosti taxíkov jazdiť vo vyhradených BUS pruhoch (bude to možné len tam, kde to dovolí dopravná značka), zrušenie zákazu otáčania na riadenej križovatke a úprava zákazu predbiehania v križovatke na hlavnej ceste. Navrhuje sa tiež opätovne zaviesť záväznosť stanovísk orgánov Policajného zboru pre príslušný cestný správny orgán pri určovaní dopravného značenia.

Navrhovaná účinnosť zmien má začať platiť od 1. decembra 2025. V prípade postavenia chodcov na priechodoch a mechanizmov zameraných na recidivistov od 1. apríla 2026 a v prípade rozdelenia vodičského kurzu a skúšky z odbornej spôsobilosti od 1. októbra 2026.