EÚ chce obmedziť vek za volantom, platnosť vodičákov sa má plošne skracovať
Európsky parlament schválil reformu vodičských preukazov, ktorá prináša digitálny vodičák a možnosť skracovania platnosti preukazov starším vodičom.
Vydané Text: Marek Lehmann
Európsky parlament schválil novelu smerníc týkajúcich sa vodičákov, ktorá prináša niekoľko zásadných zmien do každodennej praxe miliónov vodičov naprieč Úniou. Jednou z noviniek (v rámci EÚ) je zavedenie digitálneho vodičského preukazu, ktorý si vodiči budú môcť uložiť do svojich smartfónov. Cieľom tohto kroku je zjednodušiť prístup k dokumentom, zvýšiť efektivitu kontrol a znížiť administratívnu záťaž. U nás táto možnosť už funguje.
Každý členský štát bude mať päť a pol roka na implementáciu digitálneho vodičského preukazu. Vodiči si však aj naďalej budú môcť vyžiadať fyzickú plastovú kartu, ak im takáto forma vyhovuje viac.
Skracovanie platnosti vodičákov
Pozornosť verejnosti a odborníkov sa však upriamila na možnosť skracovania platnosti vodičských preukazov pre vodičov nad 65 rokov, ktorú nová legislatíva pripúšťa. V praxi by to znamenalo, že členské štáty budú môcť rozhodnúť, či budú vyžadovať častejšiu obnovu vodičských preukazov práve pre túto vekovú skupinu – napríklad každých päť rokov.
Na túto možnosť zareagovala AGE Platform Europe, zastrešujúca organizácia hájaca práva starších ľudí v EÚ. Vo svojom stanovisku upozorňuje, že zavedenie automatických vekových obmedzení bez individuálneho posúdenia môže predstavovať formu diskriminácie. Podľa ich názoru by každý vodič mal byť posudzovaný podľa zdravotného a psychického stavu, nie výlučne na základe veku. Organizácia zároveň pripomína, že mnohí starší vodiči sa aktívne a bezpečne zapájajú do cestnej premávky a akékoľvek neopodstatnené obmedzenia môžu mať výrazný dopad na ich mobilitu, nezávislosť a kvalitu života. Pravidlá by tak mali zostať spravodlivé a zohľadňovať individuálne schopnosti jednotlivcov.
Na druhej strane treba pripomenúť, že štatistiky dopravnej nehodovosti ukazujú vyššie riziko v tejto vekovej kategórii. Len za prvých sedem mesiacov roka 2024 bolo evidovaných 2 688 dopravných nehôd, pri ktorých boli účastníkmi osoby nad 65 rokov. Pri týchto nehodách utrpelo zranenia 779 osôb a 24 osôb prišlo o život. Tieto údaje sú argumentom pre krajiny, ktoré zvažujú prísnejšie pravidlá pre starších vodičov. Únia sa týmto krokom snaží posilniť bezpečnosť na cestách a zároveň modernizovať systém evidencie a kontroly vodičských oprávnení. Práve preto sa debata o vekových limitoch dostáva do centra pozornosti. Hoci nie je prijaté žiadne jednotné obmedzenie, rozhodnutie o prípadnom skrátení platnosti vodičákov bude závisieť od každého členského štátu individuálne.
Ako je to aktuálne na Slovensku?
Vodiči na Slovensku, ktorí dosiahnu vek 65 rokov a chcú pokračovať v šoférovaní, musia absolvovať pravidelné lekárske prehliadky, aby sa zistilo, či sú stále spôsobilí viesť motorové vozidlo. Tento postup je stanovený zákonom a je dôležitý na zaistenie bezpečnosti na cestách. Prehliadky majú za cieľ posúdiť fyzické a duševné schopnosti vodiča. Držitelia vodičského preukazu Slovenskej republiky sú vo všeobecnosti povinní absolvovať pravidelnú lekársku prehliadku až po dovŕšení 65 rokov. Následne sa tieto prehliadky vykonávajú každých päť rokov, teda vo veku 65, 70, 75, 80 rokov a podobne.
Profesionálni vodiči a osoby vedúce motorové vozidlá skupín C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE sú povinní absolvovať pravidelné lekárske prehliadky každých päť rokov, pričom po dovŕšení 65 rokov sa interval skracuje na každé dva roky. Vodiči skupiny B musia absolvovať prvú lekársku prehliadku po dosiahnutí 65 rokov. Cieľom týchto prehliadok je posúdiť zdravotnú spôsobilosť vodiča na riadenie motorového vozidla.
Čo sa stane, ak vodič prehliadku neabsolvuje?
Ak vodič nad 65 rokov neabsolvuje povinnú lekársku prehliadku, môže to mať nasledujúce dôsledky:
- Neplatnosť vodičáku: vodičský preukaz sa stane neplatným, pretože zdravotná spôsobilosť vodiča nie je potvrdená. Vodič tak nebude oprávnený viesť motorové vozidlo.
- Pokuta: ak je vodič pristihnutý pri riadení motorového vozidla bez platnej lekárskej prehliadky (a tým aj bez platného vodičáku), môže mu byť uložená pokuta.
- Možné ďalšie sankcie: v prípade, že vodič spôsobí dopravnú nehodu alebo sa dostane do iného problému na ceste bez platnej lekárskej prehliadky, môže čeliť prísnejším sankciám vrátane prípadného odobratia vodičského preukazu.
Je teda dôležité, aby vodiči nad 70 rokov (skupiny C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D a DE), pravidelne absolvovali tieto prehliadky každé dva roky, aby si udržali oprávnenie na riadenie motorového vozidla a vyhli sa právnym problémom.
Množia sa pokuty polície! Kvôli častej otázke naletí veľa vodičov