Plat ako z iného sveta: Koľko zarobí nový šéf Stellantisu?
Antonio Filosa môže v pozícii šéfa Stellantisu zarobiť až 23 miliónov dolárov ročne (viac ako 20 miliónov eur). Pridá sa aj súkromné lietadlo a osobná ochranka.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Nástup Antonia Filosu na post výkonného riaditeľa automobilovej skupiny Stellantis síce prináša zmenu na čele koncernu, ale nie zmenu v odmeňovacej politike. Platová štruktúra jeho predchodcu Carlosa Tavaresa tak zostáva základom aj pre nový manažment. Podľa agentúry Reuters, ktorá sa odvoláva na interné dokumenty skupiny, môže 51-ročný Talian v budúcich rokoch zarobiť až 23 miliónov dolárov ročne (viac ako 20 miliónov eur). Ide o kombináciu základného platu, ročných bonusov, výkonových odmien a ďalších benefitov, ktoré sa rozkladajú v čase až do roku 2028.
Plat menší ako u Tavaresa, no s bonusmi v miliónoch
Základný plat Filosu bude predstavovať 1,8 milióna dolárov ročne, teda približne 1,6 milióna eur. To je o niečo menej ako dostával Carlos Tavares, ktorého odmeňovanie dlhodobo vyvolávalo odpor medzi zamestnancami aj verejnosťou. Napriek nižšej základnej mzde môže nový šéf vďaka ročným bonusom vo výške až 400 % a výkonovým bonusom (až 780 % platu do roku 2027) získať výrazne viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Len za čiastočný prvý rok vo funkcii, teda do konca roka 2025, by mohol zarobiť viac ako 10 miliónov dolárov. V roku 2026, keď už bude vo vedení celý kalendárny rok, sa očakáva celková odmena na úrovni približne 18 miliónov dolárov. V roku 2028 by to už mohlo byť spomínaných 23 miliónov.
Firemné lietadlo aj ochranka v cene
K výhodám na najvyššej úrovni patria aj ďalšie benefity – Filosa bude mať k dispozícii súkromné lietadlo patriace Stellantisu a osobnú ochranku. Aj keď jeho nástupný plat vyzerá v porovnaní s Tavaresovými 36,5 miliónmi eur za rok 2023 skromnejšie, celkový systém odmeňovania ostáva podobný: naviazaný na plnenie firemných cieľov, ktoré sú pre verejnosť často neprehľadné a ťažko kontrolovateľné. V kontexte stále rastúcich ziskov koncernu tak môže ísť o citlivú tému, najmä pre zamestnancov v európskych fabrikách.
Kritika vysokých odmien nie je v prípade Stellantisu nová. Odbory v Sochaux, rodnom meste značky Peugeot, ostro nesúhlasili s odmenami, ktoré boli priznané Carlosovi Tavaresovi. Proti odstupnému portugalského šéfa sa protestovalo aj začiatkom roka 2024. Náznaky zmiernenia odmeňovania s príchodom Filosu zatiaľ nie sú dostatočné na to, aby situáciu upokojili. Antonio Filosa sa tak zaradí medzi najlepšie platených manažérov v automobilovom odvetví – pred šéfov ako Luca de Meo (Renault, 12,8 milióna eur v roku 2024), a len mierne zaostane za manažérmi s výrazne vyššími odmenami, ako je Oliver Blume z Volkswagenu.