Nový asistenčný systém natvrdo obmedzuje rýchlosť auta. Je povinný, zmiatol Slovákov
V Európskej únii platí povinnosť pre nové vozidlá, ktorú mnohí nepoznajú. Nový asistenčný systém vie narobiť problémy, ale zároveň dokáže byť aj užitočný.
Vydané Text: Alex
Skratka ISA (Intelligent Speed Assistance, resp. inteligentný asistent rýclosti) predstavuje nový asistenčný systém. Býva nazývaný aj intelingetný obmedzovač rýchlosti. Nevyhnete sa mu, ak si kupujete nové auto, upozornil portál autogazette.
Európska únia priebežne rozširuje zoznam povinných asistenčných systémov. Vzťahuje sa to na nové vozidlá, ktoré prichádzajú do premávky. Vodiči existujúcich, už zaregistrovaných áut sa teda nemusia obávať, že by museli do svojich vozidiel nechať čokoľvek domontovať. To by znamenalo náklady navyše.
Avšak aj dodatočné asistenčné systémy v nových autách platia na konci dňa práve motoristi. Predovšetkým v prípade nových menších vozidiel vidno silný rast cien za posledné roky. Asistenčné systémy patria medzi dôvody, hoci príčinu treba hľadať aj vo vysokej inflácii po vypuknutí vojny na Ukrajine či sprísňovaní emisných pravidiel Bruselu.
Ako funguje inteligetný asistent rýchlosti?
ISA ako nový asistenčný systém v povinnej forme zabezpečuje dodržiavanie rýchlostných obmedzení. Nepoteší teda zrejme cestných pirátov, ktorí porušujú najvyššiu povolenú rýchlosť.
Na druhej strane, ide stále o asistenčný systém, ktorý má najmä podpornú funkciu, ako zdôrazňuje aj samotná Európska komisia. Hoci v niektorých prípadoch dokáže asistent ISA aktívne zasiahnuť a rýchlosť priamo obmedziť, konečné rozhodnutie má zostať stále na vodičovi vozidla, ktorý dokáže napríklad o niečo silnejším šliapnutím na plynový pedál auto zrýchliť.
Pozor si však treba dávať najmä v prípade niektorých manévrov v premávke ako napríklad predchádzanie iných vozidiel, aby asistenčný systém nespôsobil viac škody ako účinku. Platí to najmä pre vodičov, ktorí nemajú s asistenčnými systémami až tak veľa skúseností.
Nový asistenčný systém používa kamery a GPS
Vaše nové auto dokáže zistiť platný rýchlostný limit a upozorniť vás naň vďaka kamerám a GPS technológii. Varovanie prebieha napríklad pomocou vizuálnych alebo zvukových signálov v prípade, že prekročíte maximálnu rýchlosť. Rovnako môže nový asistenčný systém vyslať vibrácie do volantu a upovedomiť vodiča takouto formou.
EÚ chce vďaka nemu dosiahnuť zvýšenie bezpečnosti na cestách. Vysoká rýchlosť a porušovanie predpisov spôsobujú stále veľkú časť dopravných nehôd. To chce Brusel čonajviac eliminovať.
Zároveň ide o pomôcku pre tých motoristov, ktorí neradi sledujú dopravné značky, prípadne zvyknú zabudnúť na aktuálnu maximálnu rýchlosť na úsekoch, kde jazdia len výnimočne.