Európa ide slovenskou cestou: Zelené svetlo môže zabrániť stovkám nehôd
Zelené predné brzdové svetlo znižuje riziko nehôd – Slovensko ho testovalo, Rakúsko spravilo analýzu a EÚ o ňom uvažuje.
Vydané Text: Marek Lehmann
Bezpečnosť cestnej premávky nie je len o airbagoch a asistentoch jazdných pruhov. Občas môže zohrať veľkú rolu aj zdanlivo drobný detail – ako napríklad brzdové svetlo navyše. Presne s touto myšlienkou prišli výskumníci z Technickej univerzity v rakúskom Grazi. Po analýze viac ako 200 dopravných nehôd prišli s návrhom, ktorý na Slovensku poznáme už roky. Zelené svetlo vpredu.
Páči sa im aj v Rakúsku
Nie ako signál k odjazdu, ale ako brzdové svetlo. Znie to zvláštne, ale môže to byť kľúčový prvok v boji proti nehodám – najmä na križovatkách. A hoci sa zdá, že ide o úplne nový koncept, pravda je taká, že na Slovensku sa podobné riešenie testovalo už dávno predtým, než sa oň začali zaujímať univerzity v Rakúsku. Najnovšie sa tejto myšlienky chytili vedci z Technickej univerzity v Grazi, ktorí po analýze viac ako 200 reálnych nehôd navrhujú pridať do vozidiel štvrté brzdové svetlo. Tým by sa mala zlepšiť čitateľnosť úmyslov vodiča pre účastníkov prichádzajúcich z bočného smeru, najmä na križovatkách, kde je najvyššia pravdepodobnosť kolízií.
Výskumníci upozorňujú, že ak vodič vchádzajúci z vedľajšej cesty nevidí dozadu na vozidlo, nedokáže odhadnúť, či brzdí alebo nie. Práve v tomto bode by zelené svetlo v prednej časti auta mohlo poskytnúť cennú vizuálnu informáciu – rovnako ako nám dávajú vedieť smerovky, kam sa auto chystá odbočiť.
Znie to ako novinka?
V skutočnosti nie. Na Slovensku prebiehal pilotný projekt predného brzdového svetla od septembra 2022 do októbra 2023. Do testovania sa zapojilo viac než 3 000 vozidiel a výsledky štúdie, ktorú realizoval TUV SÜD, boli prezentované na medzinárodnej konferencii o mobilite v Bratislave. Podľa štúdie by až 78 % vodičov, ktorí testovali vozidlá so zeleným brzdovým svetlom, podporilo jeho všeobecné zavedenie. Ešte výraznejšie boli výsledky medzi chodcami – 86 % z tých, ktorí sa s vozidlami stretli v premávke, vnímali tento prvok pozitívne. Ministerstvo dopravy preto už schválilo predĺženie povolení pre vozidlá zapojené do testovacej prevádzky a o projekte sa pozitívne vyjadril aj minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
V stanovisku ministerstva sa uvádza: „Z predného brzdového svietidla zelenej farby sa dá odhadnúť správanie daného vozidla, teda, že vozidlo brzdí, čo môže byť prospešné pre iných účastníkov cestnej premávky a zvýšiť jej bezpečnosť.“ Momentálne sa čaká na zverejnenie veľkej ekonomickej štúdie Bonnského inštitútu pre právo a dopravnú psychológiu. Ak sa ukáže, že výhody prevažujú nad nákladmi, je viac než pravdepodobné, že sa o zavedení tohto prvku začne vážne hovoriť aj na úrovni Európskej komisie. Svetlo, ktoré sa dá pridať za minimálne náklady, môže časom zmeniť spôsob, akým vnímame dopravnú situáciu. A možno raz, keď uvidíme v protismere zelené svetlo, nebudeme len krútiť hlavou – budeme vedieť, že to auto práve brzdí. A vďaka tomu urobíme lepšie rozhodnutie.
ODPORÚČAME:
Pískanie bŕzd nie je len zvuk. Kedy je to bežné? Takto zistíte, čo im je