Pískanie bŕzd nie je len zvuk. Kedy je to bežné? Takto zistíte, čo im je

Viete, ako dlho vydržia brzdové doštičky? A kedy je pískanie varovaním? Tu sú odpovede bez zbytočných technických rečí.

Vydané  Text: 

Ten nepríjemný, ostrý zvuk, ktorý sa ozve zakaždým, keď pribrzdíte, dokáže znechutiť každú jazdu. Vŕzganie či pískanie bŕzd nie je nič výnimočné – no ak sa objavuje často, je najvyšší čas zbystriť pozornosť. Nemusí ísť vždy o vážny problém, ale ignorovať ho sa nevypláca. V niektorých prípadoch ide totiž o prvý varovný signál, že vaše brzdy už nie sú v kondícii, v akej by mali byť.

Moderné autá majú zvyčajne kotúčové brzdy, ktoré fungujú vďaka brzdovým doštičkám a kotúčom. Menej časté, no stále prítomné, sú bubnové brzdy. Nech už máte akýkoľvek systém, podstata je rovnaká. Ak sa niečo začne ozývať, pravdepodobne ide o známku opotrebovania alebo nečistôt.

Pískanie bŕzd nie je len zvuk. Kedy je to bežné? Takto zistíte, čo im je

Kedy ísť do servisu?

Najčastejšou príčinou pískania sú opotrebované brzdové doštičky. Každý výrobca ich navrhuje s tzv. indikátorom opotrebovania – ten sa pri dotyku s kotúčom ozve jemným pískaním. Ak ste ho zachytili, je to vlastne výhoda. Systém vám takto (ne)nápadne dáva vedieť, že doštičky sú na konci svojej životnosti.

Problém však môže byť aj banálny – napríklad ranná vlhkosť, ktorá sa usadí na kotúčoch, alebo malé kamienky, ktoré sa dostali medzi doštičku a kotúč. Tieto nečistoty zvyčajne časom zmiznú samy. Ak však pískajúci zvuk pretrváva aj počas dňa, alebo sa ozýva aj vtedy, keď vôbec nebrzdíte, návšteva mechanika viac než odporúčame.

Pískanie bŕzd nie je len zvuk. Kedy je to bežné? Takto zistíte, čo im je

Ako dlho vydržia brzdové doštičky?

Veľa závisí od štýlu jazdy. Pokojná jazda mimo mesta, bez častého brzdenia, znamená, že brzdové doštičky môžu vydržať aj 150 000 kilometrov. No ak denne jazdíte po meste, často brzdíte na semaforoch a v zápchach, ich životnosť sa môže skrátiť aj na polovicu. Investícia do kvalitných brzdových doštičiek a ich pravidelná kontrola môže predísť nielen zbytočným nákladom, ale aj nebezpečným situáciám. A ak vám auto pri brzdení vibruje, brzdí pomalšie alebo sa ozývajú nepríjemné zvuky – radšej neriskujte a nechajte si ich skontrolovať v servise.

ODPORÚČAME:

Šesť mesiacov si nevšimol radar v zákrute a teraz má zaplatiť 28-tisíc eur

Pozor na tieto modely: Neúspešnosť na STK po 200 000 km je alarmujúca