72 hodín bez zastavenia: Peugeot zmenil históriu dieselových motorov

Pred 60 rokmi dokázal Peugeot nemožné – jeho dieselový 404 Record prekonal všetky očakávania a zmenil pohľad na naftové motory.

Vydané  Text: 

Dieselové motory sa dnes spomínajú skôr v spojitosti s emisnými normami a ekologickými obavami. No boli časy, keď práve tento typ pohonu symbolizoval spoľahlivosť, úspornosť a vytrvalosť – a zásluhu na tom má aj značka Peugeot. Presne pred 60 rokmi sa totiž rozhodla zmeniť pohľad verejnosti na diesel raz a navždy. A urobila to vo veľkom štýle – rekordným maratónom v rýchlosti, výdrži aj odhodlaní.

Bola to odvážna misia

V 60. rokoch bolo dieselové auto vnímané ako niečo pomalé, hlučné a vhodné maximálne pre poštové dodávky alebo traktory. Osobné autá s naftovým motorom boli výnimkou, nie pravidlom. Peugeot sa rozhodol tento stereotyp zbúrať a zvolil si na to netradičný spôsob. Chceli vyrobiť špeciálne upravený prototyp, posadiť doň tím špičkových jazdcov a pokúsiť sa prepísať rekordy. A tak sa model Peugeot 404 Diesel Record zapísal do dejín.

Pred 60 rokmi dokázal Peugeot nemožné – jeho dieselový 404 Record prekonal všetky očakávania a zmenil pohľad na naftové motory.

Na úprave sériového kabrioletu 404 pracoval renomovaný karosár La Garenne. Auto dostalo aerodynamickú karosériu s nízkym čelným odporom, zakrytým kokpitom a váhu zníženú na minimum. V interiéri nezostal kameň na kameni. Sedadlo spolujazdca bolo demontované, palubná doska osekaná na základné ukazovatele a do výbavy pribudlo len to, čo bolo nevyhnutné – napríklad rádiové spojenie s boxami.

Pred 60 rokmi dokázal Peugeot nemožné – jeho dieselový 404 Record prekonal všetky očakávania a zmenil pohľad na naftové motory.

Nadupaný tím tvorilo 5 jazdcov, dvaja technici špecializovaní na dieselové agregáty od firmy Indenor a 25 mechanikov. Prvý pokus odštartoval 4. júna 1965 na testovacom okruhu Montlhéry neďaleko Paríža. Motor s objemom 2,2 litra preukázal nevídanú odolnosť. Zvládol 5 000 kilometrov za 31 hodín, s priemernou rýchlosťou 160 km/h. Výsledkom bolo 22 rýchlostných rekordov v kategórii dieselových áut. Francúzi však necítili uspokojenie – ich cieľ bol vyšší.

Pred 60 rokmi dokázal Peugeot nemožné – jeho dieselový 404 Record prekonal všetky očakávania a zmenil pohľad na naftové motory.

Už o týždeň neskôr sa vrátili s mierne upraveným autom a sériovým motorom XD88 s objemom 1,95 litra a výkonom 68 koní – rovnakým, aký sa montoval do bežných modelov 404 a neskôr aj do legendárneho Peugeotu 504. Tento raz išlo o vytrvalostný test. Auto jazdilo nepretržite 72 hodín, striedali sa vodiči, zastávky boli plánované len na doplnenie paliva a výmena posádky trvala v priemere 52 sekúnd. Výsledok? 11 000 kilometrov priemernou rýchlosťou 161 km/h. Spotreba sa pohybovala okolo 12 litrov na 100 km – čo sa dnes zdá veľa, ale v kontexte výkonu a vytrvalosti šlo o neuveriteľný výsledok.

Pred 60 rokmi dokázal Peugeot nemožné – jeho dieselový 404 Record prekonal všetky očakávania a zmenil pohľad na naftové motory.

Peugeot si týmto podujatím nielen zabezpečil pozornosť médií, ale predovšetkým prestíž. Ukázal, že diesel vie byť nielen efektívny, ale aj rýchly. Zároveň demonštroval technickú zrelosť a spoľahlivosť motorov, ktoré sa neskôr stali základom jeho predajného úspechu. Tento experiment bol začiatkom novej éry.

Diesel už nebol len záležitosťou pracovných áut. Peugeot otvoril dvere pre osobné vozidlá s naftovým pohonom a nastavil latku vysoko – nielen technicky, ale aj komunikačne. Naftové modely Peugeotu si rýchlo získali dôveru po celej Európe a vo viacerých krajinách patrili k najpredávanejším. Dnes sa ikonický Peugeot 404 Diesel Record nachádza v múzeu Peugeot Adventure v Sochaux – ako pripomienka čias, keď bola odvaha silnejšia než predsudky a keď sa technológia písala na trati, nie len v laboratóriách.