Nové BMW iX3 bude meniť pruhy namiesto vodiča aj brzdiť na červenej

BMW predstavilo model iX3 s batériou novej generácie, inteligentným nabíjaním a systémom, ktorý si zapamätá vaše zvyky.

Vydané  Text: 

Ak si niekto predstavoval budúcnosť mobility ako scénu z filmu, v ktorom auto samé spozná, kedy je čas zabrzdiť, nabíjačku nájde skôr než vodič a zvládne prejsť mestom aj vtedy, keď sa vám príliš nechce, BMW má pre neho odpoveď. Volá sa iX3 a je prvým sériovým modelom z rodiny Neue Klasse, ktorý sa svetu predstaví už na jesennom autosalóne v Mníchove.

Na pohľad to bude SUV ako každé iné, no pod povrchom sa odohrá malá technická revolúcia. Auto využíva nové valcovité batériové články so zvýšenou hustotou energie – konkrétne o 20 % viac ako doteraz používané prizmatické články. Výsledkom je dojazd až 800 kilometrov podľa metodiky WLTP, čo iX3 radí medzi lídrov vo svojej triede.

BMW predstavilo model iX3 s batériou novej generácie, inteligentným nabíjaním a systémom, ktorý zapamätá vaše (zlo)zvyky.

To však nie je všetko. BMW sľubuje, že auto zvládne doplniť dojazd na ďalších 350 kilometrov za desať minút – vďaka rýchlemu jednosmernému nabíjaniu s výkonom 400 kW. Aby bol celý proces ešte intuitívnejší, elektromobil dostane „inteligentné nabíjacie veko“, ktoré sa otvorí samo, ak sa vodič priblíži k známemu nabíjaciemu bodu. Čiže si systém poradí takmer sám.

Svoje „nové ja“ BMW predvedie najmä v hustej mestskej premávke. Model iX3 bude vedieť samé zastaviť na červenú a rozbehnúť sa na zelenú. Samozrejmosťou je zvládnutie kruhových objazdov, ostrých zákrut či jazdy po diaľnici bez nutnosti držania volantu. No čo znie ako technologický výkrik do tmy, má v prípade BMW jasne nastavené limity. Napríklad: ak sa chcete zaradiť do vedľajšieho pruhu, auto to zvládne samo – ale len vtedy, ak predtým zaznamená váš pohľad do spätného zrkadla. Nepozreli ste sa? Manéver neuskutoční.

Tento prístup sa prenáša aj do parkovania. Pokročilý parkovací asistent využije AI, aby našiel vhodné miesto, navrhol postup manévrovania a umožnil vodičovi zaparkovať presne, bez opakovania a zbytočného stresu. BMW touto cestou nepredstavuje len nový model. Naznačuje, ako by mohlo vyzerať najbližšie desaťročie automobilizmu – viac automatizácie, ale nie naslepo. Vodič je stále podstatný, no čoraz viac vecí zaňho vyrieši samotné auto. Otázka znie, či to bude oslobodzujúce alebo začne technika občas vodičov rozmaznávať?

TEST BMW M135: Aj keď už to nie je zadokolka, stále má čo povedať. Ale nie bez výčitiek