Predstavenie / Úžitkové vozidlá Kia

Predstavenie: Kia si vyhŕňa rukávy

Alebo si oblieka montérky. Prípadne iný druh špeciálneho oblečenia, ktorý pri svojej práci používajú remeselníci, živnostníci, kuriéri. Jednoducho všetci, ktorí využijú ich nové úžitkové vozidlá. Pretože prichádzajú, aby zmenili zaužívaný poriadok. A nielen tým, že ich poháňa elektrická energia.

Vydané  Text: 

Prednedávnom sme priniesli prvé pohľady na úplne nové elektrické úžitkové vozidlo Kia PV5. Ide o prvého člena rodiny, ktorá sa bude postupne rozširovať. Doteraz sme však stále hovorili o štúdiách, prípadne o predprodukčných vozidlách. Teraz sa karta obracia smerom k reálnemu nástupu do práce. Na svet sa totiž dostáva základná cena a Kia spúšťa predpredaj. Zatiaľ iba modelu PV5, no ďalšie verzie prídu časom. A keď hovoríme o predpredaji, tak musíme spomenúť aj to, že reálne sa nové vozidlá v Európe objavia začiatkom 4. štvrťroku 2025. Ako prvá verzia modelu PV5 príde na slovenský trh vyhotovenie Cargo L2/H1, ďalšie v priebehu nasledujúceho roka.

Nestrácate čas

Model PV5 využíva novú platformu Electric-Global Modular Platform for Service (E-GMP.S) navrhnutú pre maximálnu flexibilitu. Platforma dostala špeciálne výstuže a zosilnenia, aby uniesla vyššie zaťaženie. Jej modulárna konštrukcia umožňuje prispôsobenie vozidla špecifickým osobným, alebo úžitkovým potrebám podnikateľov. S dojazdom až do 400 km a ultra rýchlym nabíjaním s výkonom 120, alebo 150 kW, ktoré nabije batériu z 10 na 80 % bez ohľadu na kapacitu iba za 30 minút, zaručuje model PV5 krátke časy na nabíjanie. Batérie poskytnú kapacity 51,5 kWh a 71,2 kWh a pomalé nabíjanie poskytuje výkon 11 kW. Predné kolesá roztáča motor s výkonom 89 kW (121 k), alebo 120 kW (160,9 k), krútiaci moment zostáva v oboch prípadoch rovnakých 250 Nm.

Rozsahy posúvania a usporiadania sedadiel osobných verzií, ktoré prídu neskôr, prekračujú bežne zaužívané konvencie, vrátane variácie so skrytím sedadla predného spolujazdca do podlahy. Interiér dostal prísne horizontálne línie podporujúce maximálne využitie vnútorného priestoru.

Aby sme priblížili niečo viac z technických údajov, naznačíme, že čisto úžitkový model PV5 príde na trh najprv s dĺžkou 4 695 mm, šírkou 1 895 mm, výškou 1 899 mm a s rázvorom dlhým 2 995 mm. Tým, že vozidlá vznikali od začiatku ako elektromobily, mohli konštruktéri naplno využiť všetky ich prednosti. To znamená veľmi nízku nakladaciu hranu vo výške 419 mm, vynikajúce manévrovacie schopnosti v mestách, či špičkový objem úložného priestoru 4,4 m3. V závislosti od veľkosti batérie sa potom užitočné zaťaženie pohybuje od 735 do 790 kg. Ešte aj priestor okolo seba si vodič môže poľahky premeniť na pojazdnú kanceláriu, z ktorej vyrieši svoje pracovné úlohy.

Vývoj na základe potrieb

Dôraz na maximálne prispôsobenie potrebám zákazníkov potvrdzuje, že osobné verzie vznikali v spolupráci so spoločnosťou Uber, k nákladnej mali čo povedať špecialisti z DHL. Batožinový priestor tak ponúka nekonečné možnosti variability vďaka jednoduchému pridávaniu držiakov na čokoľvek do koľajničiek, či možnosť posúvania sedadiel a deliacej steny medzi priestorom pre posádku a náklad. Pri vývoji Kia spolupracovala aj so spoločnosťami zameranými na úpravy interiérov úžitkových vozidiel, takže sa pripravila na plnenie azda akýchkoľvek predstáv. Dokonca vznikla aj špeciálna verzia pre prepravu ľudí na invalidných vozíkoch. Nielen živnostníci, ktorí si z takéhoto vozidla isto spravia pojazdnú dielňu, ocenia možnosť napájania elektrických spotrebičov.

Prvá cena

Keď už hovoríme o mimoriadnej variabilite a schopnostiach nových elektrických úžitkových vozidiel, bolo by načase spomenúť aj cenu, ktorú slovenský importér značky Kia oznámil iba pred pár dňami. Ide teda o horúcu novinku. Za cenníkovú cenu od 40 528,50 € (32 950 € bez DPH) získate verziu Cargo L2/H1 so stredne veľkou batériou s kapacitou (51,5 kWh). V tejto konfigurácii poskytuje PV5 výnimočnú hodnotu pre širokú škálu použitia, vrátane mestskej logistiky, aktivít pre malých a stredných podnikateľov a každodenných potrieb. Verzia Chassis Cab s kabínou a podvozkom pripraveným pre postavenie individuálnych karosérií, bude nasledovať v polovici novembra a cena bude oznámená neskôr.

Kia otvorila novú kapitolu svojej histórie a prináša riešenia, ktoré môžu osloviť široké spektrum zákazníkov. Nezabúda pri tom ani na svoju typickú záruku na 7 rokov/150 000 km.





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.