Dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV

Dlhodobý test / Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV: Samé dobré nápady

Hovoriť o Škode bez toho, aby sme spomenuli Simply Clever riešenia, je, akoby sme chceli piť pivo plzenského typu bez peny. Piť sa to dá, no pripravíte sa o veľa potešenia. Pritom potešenie sa skrýva aj v ďalších vlastnostiach a schopnostiach vozidla.

Vydané  Text: 

Nebudem hneď hovoriť o riešeniach, ktoré Škoda súhrnne nazýva Simply Clever. Pozrime sa totiž najprv na to, ako sa správa plug-in hybridný pohon. Táto stránka vozidla ma zaujímala najviac. Či dokáže elektrifikácia nahradiť v úspornosti naftový motor. Práve počas uplynulého mesiaca sa stalo viacero momentov, ktoré majú na spotrebu a možnosti nabíjania extrémny vplyv.

Začnime teplotou. Tá sa nám z neskoro zimných hodnôt preklopila do jarných, takže sme nemuseli strácať energiu na zohrievanie batérie a interiéru. Okrem toho sme spolu so zvolávacou akciou na zlepšenie funkcie bezpečnostných asistenčných systémov absolvovali aj prezúvanie, takže už jazdíme na letných pneumatikách. No a tretím momentom zasiahol do nášho testovacieho režimu bratislavský primátor Matúš Vallo. Jasne všetkým motoristom pripomenul, na čo sme vôbec nemysleli – počas nabíjania na verejných nabíjačkách v spoplatnených zónach treba platiť parkovné. V prípade Superbu plug-in to cez týždeň na verejnej pomalej nabíjačke pri Hlavnej stanici, prípadne na Dunajskej v strede mesta šetrnej k batérii znamená 6 eur navyše (nízkym nabíjacím výkonom sa batéria reálne nabíja niečo viac ako dve hodiny – pri cene parkovného 2 €/hodina, to znamená 6 € len za parkovné). Čo si o tom myslíme, budeme riešiť niekde inde. Tu len spomeniem, že 6 eur navyše za dojazd okolo 100 km úplne ruinuje ekonomický zmysel nabíjania.

Ak rozmýšľate nad plug-in hybridom, dobre si zvážte, či môžete nabíjať doma, alebo v práci. Verejné nabíjačky so spoplatneným parkovným strácajú zmysel. Intenzívnejšie využívame rýchle nabíjačky v nákupných centrách, čo trvá pod hodinu.

Aby som sa však vrátil k pointe. Kultúru chodu spaľovacieho motora veľmi nevnímame, nakoľko sa dostáva k slovu až vo vyšších rýchlostiach a tam jeho zvuk už zaniká v okolitom hluku. O to viac si užívame ticho počas mestských jázd na elektrinu. A aj keď nenabíjame úplne vzorovo, spotreba sa nám hýbe okolo 3,7 l/100 km. Tam by sme sa s naftovým motorom pri takto veľkom a ťažkom aute asi nedostali. Vzhľadom na cenu sa však treba zamyslieť nad matematikou a ekonomickou výhodnosťou. Ak vám to bude dávať zmysel, tak do toho choďte.

Premyslená kancelária

Zamýšľať sa nad autom ako nad kanceláriou? Má to svoj zmysel. Veď mnoho ľudí počas jazdy rieši pracovné telefonáty, čo Škoda Superb uľahčuje špičkovou konektivitou. Okrem toho vám na palube vytvorí aj wi-fi, takže počas nabíjania odpoviete aj na maily, prípadne horúce správy. Spolu s pohodlnými sedadlami, veľkorysým priestorom a možnosťou vnútornej kamery na konferenčné hovory sa tak Superb pokojne kedykoľvek zmení na kanceláriu. Nečudo, že projekt SuperbOffice, ako inovatívny koncept mobilnej kancelárie na kolesách, sa najnovšie dostal do užšieho výberu a postúpil do finále prestížnej súťaže CBRE Office roka 2024. Škoda Superb tak v najbližších dňoch zabojuje o celkové prvenstvo v novovytvorenej kategórii Out of Office, čiže pracovné prostredie mimo tradičnej kancelárie.

Bez ohľadu na to, či vnímate Škodu Superb ako kanceláriu, obývačku, alebo miesto, kde sa vyskytujete veľa času, oceníte jej premyslené riešenia. Aby som vypichol niektoré, ktoré ma oslovili azda najviac.

Trojica otočných tlačidlových ovládačov na stredovej konzole. Škoda s nimi neprišla ako prvá, no využila ich potenciál azda najlepšie. Otáčaním ľavého a pravého si regulujete teplotu, po stlačení vyhrievanie a ventilovanie sedadiel. A stredový? K nemu si môžete priradiť viacero funkcií. Stláčaním sa medzi nimi prepínate, otáčaním nastavujete konkrétnu funkciu. Chcelo by to presvedčivejšie spracovanie, ale inak to považujem za perfektné riešenie. Zvlášť v kontexte miznutia fyzických ovládačov.

Konštruktéri sa pohrali aj so schránkou v lakťovej opierke. Môžete si do nej upevniť napríklad držiak na okuliare, aby ste ich nemuseli bezprízorne odkladať kade-tade po interiéri. Okrem toho tam na svoje využitie čaká aj pružný popruh – na uchytenie väčších predmetov, ktoré vďaka tomu nebudú hala-bala cestovať.

Držiak na mobilné zariadenia na opierke hlavy, roletky proti slnku na zadných oknách, či bočné opierky hlavy na zadných sedadlách už patria k dobrej výchove Škody. No veľmi účinná handrička na utieranie zachytanej obrazovky uložená pod lakťovou opierkou si zaslúži miesto v múzeu automobilových vynálezov.

Čo ešte plug-in hybridnú Škodu Superb čaká? Pripravili sme si na ňu zaťažkávacie skúšky v podobe dlhých jázd. Nech sa pohon ukáže aj mimo miest a na diaľniciach. Sme zvedaví, čo vám takto o mesiac napíšeme.

Oplatí sa plug-in hybrid?

Od začiatku roka platí zníženie zdanenia nepeňažného príjmu pri používaní elektromobilov (BEV) a plug-in hybridov (PHEV) na súkromné účely. Pokým doteraz platila sadzba 1 % z cenníkovej ceny vozidla, od januára sa znížila na 0,5 %. To prináša úspory pre zamestnancov, aj zamestnávateľov. V tabuľke uvádzame rozdiel čistých príjmov medzi autom so spaľovacím motorom (ICE) a elektrifikovaným vozidlom (xEV). Ide o hrubý prepočet rozdielu čistých miezd na základe celkovej cenníkovej ceny nášho dlhodobo testovaného vozidla 58 682 €. Z pohľadu zamestnávateľa by bola úspora približne dvojnásobná. Vzhľadom na progresívne zdaňovanie miezd sme uviedli tri úrovne hrubých miezd.

Hrubá mzda  Čistá mzda ICE  Čistá mzda xEV Rozdiel
1 200,00 €  757,68 € 845,28 € 87,60 €
1 600,00 € 1 038,27 € 1 125,86 € 87,59 €
2 000,00 € 1 318,85 € 1406,45 € 87,60 €

Technické údaje

  • Škoda Superb Combi 1.5 TSI iV
  • Motor: preplň. benzínový R4, 1 498 cm3
  • Výkon: 110 kW (150 k) pri 5 500 ot./min.
  • Krútiaci moment: 250 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
  • Elektromotor: synchrónny s perm. magnetmi
  • Výkon: 85 kW (115 k)
  • Krútiaci moment: 330 Nm
  • Systémový výkon: 150 kW (205 k) a 350 Nm
  • Pohon a podvozok: 6-st. aut. prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink. Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 235/45 R18. Využ. kap. batérie 19,7 kWh.
  • Batožinový priestor: 510/1 770 l
  • Rozmery: 4 902 × 1 849 × 1 483 mm, rázvor 2 841 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 854/2 350 kg, objem nádrže 45 l.
  • Najvyššia rýchlosť: 220 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 8,1 s
  • Kombinovaná spotreba: (WLTP, vybitá batéria) 5,2 – 5,7 l/100 km
  • Kombinovaná spotreba: (WLTP, elektrina) 0,158 – 0,175 kWh/100 km
  • Emisie CO₂ – vážený priemer: 9 – 11 g/km
  • Dojazd na el. energiu: 120 km
  • Cena/testované auto: 45 650/58 682 €

Náklady na ročnú prevádzku

  • Palivo (benzín): 1 285 € (5,45 × 150 × 1,57)
  • Nabíjanie (elektrina): 11 € (0,166 × 150 × 0,41)
  • Poistenie: 1 163,20 €
  • Pneumatiky + 2 × prezutie: 352,20 € (Continental TS 870 P, sada 772 €) (Mikona)

Plusy a mínusy (19 000 km)

  • + Bohatá výbava
  • + Množstvo asistenčných prvkov
  • + Veľký vnútorný priestor
  • + Napriek plug-in hybridnému pohonu veľký batožinový priestor
  • + Všestranné využitie pre podnikateľov aj rodiny
  • + Nízka spotreba
  • + Počet USB-C konektorov
  • + Vďaka plug-in hybridnému pohonu výhodné prevádzkové a daňovo-odvodové náklady
  • + Pružný pohon
  • + Možnosť pohodlnej práce na cestách
  • + Rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom
  • + Jednoduché vypínanie asistenčných systémov
  • + Vynikajúce nastavovanie klímy a systémov pomocou trojice otočných ovládačov
  • + Množstvo premyslených Simply Clever riešení
  • – Vzhľadom na plug-in hybridný pohon chýba možnosť nabíjania 220 V
  • – Občas sa ozýva tuhosť karosérie
  • – Chatrnejšia konštrukcia otočných ovládačov
  • – Chýba možnosť pohonu všetkých kolies
  • – Rebrovanie palubnej dosky priťahuje prach
  • – Otlačky prstov na stredovom displeji





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.