Servis / Toyota a elektrifikácia
Plným prúdom vpred
Prečo plným prúdom a nie plnou parou? Aby sme podčiarkli intenzitu, s ktorou Toyota pracuje na elektrifikácii svojich modelov. Lebo za rohom čakajú na príchod na trh tri plne elektrické modely. A Toyota má pripravené aj ďalšie technologické novinky.
Vydané Text: Martin Šebesta
Pokiaľ by si niekto myslel, že Toyota zaspala vlak elektrifikácie a teraz ho naháňa, je na veľkom omyle. Bola to práve Toyota, kto prišiel na prelome milénií s hybridným pohonom (Prius), ktorý neskôr vo veľkom zabudovala do modelov značiek Toyota a Lexus, aby vďaka tomu dôsledne prispievala k znižovaniu emisií. Čiže s elektrifikáciou začala v čase, keď to pre mnohých ešte nebolo ani zaujímavé, ani príťažlivé, ani si tým nežehlili svoje ekologické svedomie. Alebo inak – bolo to v čase, keď Greta Thunbergová ešte ani nebola v pláne svojich rodičov. Už vtedy videla Toyota elektrifikáciu ako spôsob, akým znížiť spotrebu a tým aj emisie výfukových plynov automobilov. Štvrť storočia skúseností s hybridmi a plug-in hybridmi hovoria, že ak niekto vie, ako reálne znižovať emisie pomocou elektrifikácie, tak Toyota je určite na prvom mieste.
Nie náhodou nájdete modely Prius a Corolla v mnohých svetových metropolách ako taxíky, na ktoré ich majitelia nedajú dopustiť ani potom, keď na nich absolvujú stovky tisíc kilometrov. A podľa mnohých výskumov spoľahlivosti je práve hybridný pohon Toyoty najspoľahlivejší druh pohonu na svete. Aj napriek svojej komplexnosti a komplikovanosti. Takže Toyota a elektrifikácia? Téma, ktorá vôbec nie je nová, ani v nej Toyota nechytá žiaden vlak. Len momentálne vstupuje do ďalšej fázy, pričom využíva doterajšie skúsenosti. A že neskáče po všetkých technologických novinkách, svedčí o tom, že hrá dlhú hru. Čiže si poriadne preverí funkčnosť a spoľahlivosť technológií a až následne s nimi ide vo veľkom na trh. Aby mohla poskytnúť plnú záruku a spoľahlivosť, na ktorú sú jej zákazníci zvyknutí.
A tak teraz prichádza ofenzíva plne elektrických modelov. Vo viacerých segmentoch a s modelmi, o ktorých je Toyota presvedčená, že pre ne má plne elektrický pohon zmysel. Preto ide predovšetkým o stredne veľké autá určené najmä do mestského prostredia. Mestá najviac ocenia, keď do nich autá nebudú nosiť ďalšie emisie a možno tak prispejú k lepšiemu ovzdušiu v tejto náročnej mikroklíme. Navyše ide o modely s vysokým potenciálom osloviť náročných európskych zákazníkov. Nečudo, že majú karosériu typu SUV. Poďme si ich teda predstaviť.
Renesancia drobca
Začnime najmenším z nich. Jeho meno vám isto bude rezonovať v pamäti. Toyota Urban Cruiser. Toto malé mestské SUV sa u nás predávalo na prelome prvého desaťročia nového tisícročia, potom sa nenápadne vytratilo, aby sa teraz sa vrátilo. Kedysi ho poháňali benzínové a naftové motory, dnes, v duchu intenzívnej elektrickej ofenzívy, iba elektromotor. A keďže si budete môcť vybrať spomedzi pohonu predných, alebo všetkých kolies, môžete očakávať, že v tom druhom prípade bude mať Urban Cruiser na palube elektromotory dva. Veľkostných konkurentov s takouto ponukou na trhu veľa nenájdete, a to ani keď zoberiete do úvahy vozidlá so spaľovacími motormi. Vo svete malých mestských vozidiel potom môže Urban Cruiser bodovať aj netradičným a odvážnym dizajnom s obľúbeným prvkom v podobe otvárania zadných dverí ukrytého do zadného cípu okna. Elektromotory budú čerpať energiu z batérií s dvoma možnosťami kapacity – 49, alebo 61 kWh. Keďže Toyota rada inovuje, tak aj chémia batérií bude trochu iná ako zvyčajne. Hlavé prvky tvoria lítium, železo a fosfát. Výrobca tvrdí, že v tomto prípade získal kombináciu cenovo dostupnej a odolnej batérie. Dojazd by sa potom mal pohybovať na úrovni 300 km s menšou a 400 km s väčšou batériou. Pokiaľ má vozidlo v názve jazdenie najmä po meste, tak obe hodnoty bez problémov postačujú. K ďalším zaujímavým technickým údajom patrí rázvor 2,7 metra, čo znamená veľkorysý vnútorný priestor. Spolu s posuvnými zadnými sedadlami tak získate buď veľmi slušný priestor na zadných sedadlách, alebo v kufri. To využijete na prevoz detí, alebo väčších nákupov. Presne podľa toho, čo budete práve potrebovať.
Známe meno s novým pohonom
Pri pomenovaní modelov sa Toyota spolieha na známe označenia. Pre elektromobily nevytvára oddelené modelové rady ako mnoho iných výrobcov. Skôr zostáva pri zabehnutých a tie obohacuje o nové pohony. Príkladom je aj úplne nová Toyota C-HR+. Práve matematické znamienko hovorí o tom, že prináša viac elektrifikácie. Teda, úplnú elektrifikáciu. Pohon kompaktného SUV s tradične odvážnym a v prípade elektromobilu aj originálnym dizajnom obstarajú elektromotory s výkonom od 123 kW (167 k) do 252 kW (343 k). Na výber budú batérie s kapacitou 57,7, alebo 77 kWh, ktoré pošlú energiu do elektromotora poháňajúceho primárne predné kolesá. V prípade záujmu si môžete objednať aj štvorkolku s dodatočným motorom na zadnej náprave. Prvé informácie hovoria o veľmi slušnej dynamike (0 – 100 km/h za o chlp viac ako 5 sekúnd), takže s autom bude radosť jazdiť. Za túto radosť však nebude nasledovať trest v podobe dlhého pobytu na nabíjačke. Batériu si môžete tepelne pripraviť na to, aby na rýchlej nabíjačke zvládla prijať jednosmerný prúd s výkonom do 150 kW. Palubná nabíjačka potom potiahne veľmi slušných 22 kW pomalého striedavého prúdu. Napriek tvarom SUV kupé poskytuje batožinový priestor objem stále využiteľných 416 litrov. Ak vás Toyota C-HR oslovila a zapadne do vášho životného nastavenia, tak sledujte stránky výrobcu. Na náš trh príde už koncom tohto roka.
Vynovený matador
Ak bol Prius pred štvrť storočím priekopníkom elektrifikácie, tak model bZ4X (opätovne pozdravujem toho, kto vymyslel túto skratku a musí ju za trest denne mnohokrát písať) priniesol do Toyoty plne elektrický pohon. Automobilka ho postupne po troške inovuje, pričom to vyzerá tak, že počúva pripomienky zákazníkov. Novinka, ktorá príde na Slovensko už na jeseň, tak bude ešte pohodlnejšia, tichšia, lepšie sa s ňou bude jazdiť a evolúcia jej dizajnu úspešne maskuje, že ide o SUV. No pokiaľ to má byť pre niekoho dôvod, aby si ju kúpil, tak to pokojne prizná. Veď si ju môžete objednať aj s pohonom všetkých kolies XMODE! A to máme skúsenosti, že už aj staršie modely s ním a s pomocou elektroniky s prehľadom zdolali aj náročnejšie terénne podmienky vrátane snehu, blata, ľadu a brodu.
Novinka posúva všetky tieto vlastnosti ešte ďalej. Tepelná úprava batérie umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW, voliteľná palubná nabíjačka poskytne nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW. Energia potom prúdi do lítiovo-iónovej batérie s kapacitou 57,7, alebo 73,1 kWh. V praxi by to malo znamenať výkon do 252 kW (343 k) a dojazd presahujúci 570 km. S tým sa už bez väčších obáv vydáte aj na cestu z Bratislavy do Košíc a keď to nebudete preháňať s rýchlosťou, tak vzdialenosť medzi Banskou Bystricou a Bratislavou dáte v lete aj na otočku.
Každému podľa potreby
Aby to nebolo málo, tak Toyota prinesie v roku 2026 do Európy ešte tri elektromobily, ďalšie tri predstaví Lexus. Na námietku emisií z dopravy vozidiel do Európy, má Toyota vynikajúci argument – viac ako tri štvrtiny modelov predávaných na starom kontinente tu aj vyrába.
Pokiaľ vám čistá elektromobilita nie je úplne po chuti, Toyota vidí cesty aj v ďalších palivách a hovorí o multitechnologickej stratégii. Má bohaté skúsenosti s výrobou bio- a uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré používa aj vo svojich motoroch. Cudzí jej nie je ani vodík a to aj ako palivo (napríklad v motoršporte), aj ako pohon pre palivové články, ktoré vidí ako zaujímavú alternatívu najmä pre ťažkú nákladnú dopravu. V tomto prípade hovorí o kompaktnejšom systéme, ktorý dosahuje o 20 percent vyššiu účinnosť a životnosť milión kilometrov. A nebojí sa investovať ani do budovania potrebnej infraštruktúry v Európe.
Zhrnutie
Toyota za ostatné štvrťstoročie veľmi dobre vie, čo je to elektrifikácia a nebojí sa v tejto oblasti podnikať výrazné kroky vpred. Má na to dostatok skúseností a pri zachovaní splniteľných podmienok ponúka záruku na batérie až do jedného milióna kilometrov. Že ich montuje do modelov, ktoré dobre vyzerajú a majú šancu osloviť náročné európske publikum? Je to presne v súlade s dvoma hlavnými cieľmi automobilky. Nevyrábať nudné autá a prinášať zákazníkom presne také vozidlá, aké vyhovujú ich životnému štýlu. Veľmi inšpiratívne a hodné nasledovania!