Záruka na elektromobil je silným argumentom ku kúpe
Aj keď si to dnes nemyslíte, čoskoro sa vaše antipatie k elektromobilom zmenia na sympatie a možno, že už vaše budúce nové auto bude jazdiť výlučne na elektrinu.
Nemožno sa tomu čudovať, pretože elektrické autá prekonali počas desiatich rokov významný skok vpred a automobilky aktívne pracujú na tom, aby si v očiach verejnosti napravili reputáciu aj v otázke životnosti trakčných akumulátorov. Preto dnes automobilky dávajú na batérie v elektromobiloch záruku, ktorá je násobne dlhšia ako základná zákonom stavenovená záruka. Napríklad KIA EV6 v meste prejde 687 km, nabije sa za 18 minút a má záruku 7 rokov, niektoré ďalšie automobilky zasa ponúkajú záruku 8 rokov/160 000 km (napr. Opel, Renault, Nissan) alebo až 10 rokov (Mercedes EQS).
Elektromobily sú stále dostupnejšie, ale nie lacnejšie
Elektrické autá sa tak postupne stávajú racionálnou voľbou aj pre bežných motoristov, ak sú ochotní znášať vyššie počiatočné nadobúdacie náklady. Stále sú elektromobily drahšie ako ostatné vozidlá so spaľovacími motormi a nikdy ani lacnejšie nebudú, keďže neustále u nás i vo svete rastie životná úroveň, náklady na energie, služby, mzdy i technologická a bezpečnostná výbava automobilov.
Hoci sa často avizuje príchod novej generácie batérií, ktoré budú energeticky výdatnejšie a pritom ľahšie a lacnejšie, nový elektrický automobil pod 10-tisíc eur už zrejme nikdy v predaji neuvidíme. Napokon, aj najlacnejší elektromobil na trhu DACIA SPRING začína na cene 19 000 eur (v čase vydania tohto príspevku).
Ešte väčší zmysel dáva nákup elektromobilu zákazníkom, pre ktorých nadobúdacia cena nezohráva tak významnú úlohu, sú to predovšetkým priaznivci prémiových značiek a športových alebo luxusných modelov. Dokonca cenové relácie modelov Mercedes-Benz Triedy S a Mercedesu EQS sa prekrývajú, takže zákazník sa môže sústrediť na to, čo ho na aute zaujíma viac - funkcie, komfort, bezpečnosť, jazdné vlastnosti, spoľahlivosť.
Vo všetkých týchto ohľadoch môžu byť elektromobily rovnako zaujímavé ako autá na benzín a naftu, pritom v otázke akcelerácie, dynamiky a pružnosti motorov sú obyčajne ešte lepšie ako ich spaľovacie náprotivky.
TOP10 najrýchlejších elektromobilov
Zostava desiatich najrýchlejších elektromobilov na trhu vznikla porovnaním ich maximálnej možnej rýchlosti bez elektronického obmedzovača a akcelerácie z nuly na rýchlosť 100 km/h. Spoločnosť USwitch takto vypočítala skóre rýchlosti, v ktorej maximálny možný počet bodov je 10. Síce ho nedosiahlo žiadne vozidlo, niektoré sa k tomuto ultimatívnemu výsledku veľmi priblížilo: Porsche Taycan Turbo S, Tesla Model 3 Performance, Audi e-tron GT RS, ale aj neprémiový model Kia EV6 GT.
Priečka | Športový elektromobil (odkaz smeruje na náš test) | Zrýchlenie 0-100 km/h (sekundy) | Najvyššia rýchlosť (bez obmedzovača) | Skóre rýchlosti (max. rýchlosti vs. akcelerácia, max. 10 bodov) |
1 | 2.8 | 260 km/h | 9.64 | |
2 | 3.3 | 260 km/h | 9.55 | |
3 | 3.3 | 249 km/h | 9.38 | |
4 | 3.5 | 260 km/h | 9.29 | |
5 | 3.4 | 249 km/h | 9.20 | |
6 | 4.7 | 204 km/h | 8.66 | |
7 | 4.4 | 200 km/h | 8.57 | |
8 | 5 | 217 km/h | 8.49 | |
9 | 4.6 | 200 km/h | 8.48 | |
10 | 4.8 | 200 km/h | 8.21 | |
Zdroj: USwitch |