Testy

Zimný test dojazdu 31 elektromobilov: dojazd sa skrátil, ale nie je to žiadna tragédia

Porovnávací test zimného dojazdu 31 elektromobilov

Batérie, recyklácia, regenerácia

Trakčné akumulátory v elektromobiloch. Niektorým sa už pri prečítaní týchto slov ľudovo otvára nožík vo vrecku, pretože si s nimi asociujú dlhé hodiny strávené zápasmi s neznámymi ľuďmi na internete o to, ako veľmi sú batérie v týchto vozidlách neekologické a neudržateľné. Je však pravda, že práve aktuálne používané technológie trakčných akumulátorov sú sporným bodom pri presadzovaní elektromobility.

Samotné elektrické pohony nespochybňuje azda nikto, pretože motor s účinnosťou okolo 80-90 percent je snom každého konštruktéra a priamo sa premieta do znížených nákladov na prevádzku vozidla u samotného motoristu. Robustné vysokonapäťové elektromotory s výkonom nad 1 MW dokonca dosahujú účinnosť až 95 percent, čo je ďaleko aj za teoretickými možnosťami spaľovacích motorov.

Elektrické motory sú dnes dostupné, malé, ľahké a výkonné, navyše prakticky bezúdržbové a vydržia slúžiť nesmierne dlho. Naopak, problémové sú akumulátory, ktoré sú spravidla ťažké, drahé a používajú materiály z pochybne získaných zdrojov.

Spotrebitelia majú obavy o životnosť batérií, navyše sú nezodpovedané otázky spojené s ich ďalším spracovaním oprávnené. Veľa sa hovorí o recyklácii akumulátorov, aj keď odborníci sa zhodujú na tom, že jednou zo správnych ciest je regenerácia batérií z elektromobilov, ako plánuje robiť slovenská firma už o niekoľko rokov v Dubnici nad Váhom.

Prečítajte si aj:


V Dubnici nad Váhom sa budú regenerovať batérie z elektromobilov. Má byť lepšia ako recyklácia

ERIK STRÍŽ


Porovnanie dojazdu elektromobilov

Významným problémom moderných elektromobilov je tiež reálny dojazd a citlivosť akumulátorov a elektrických pohonov na teplotu. Z tohto dôvodu majú elektromobily vyspelý teplotný manažment, ktorý podľa potreby vyhrieva alebo chladí akumulátory a stará sa tak o ich optimálnu funkčnosť. Napriek tomu sa výrobcom nedarí v praxi dosahovať také dojazdy elektromobilov, ktoré im vyšli v štandardizovanej metodike spotreby WLTP.

Zvykli sme si, že údaj vyplývajúci z metodiky WLTP je obyčajne veľkosysý k výrobcovi, ale často nedosiahnuteľný v reálnych podmienkach. Je to celkom prirodzené, pretože štandardizácia nikdy nemôže celkom zohľadniť reálie na cestách. Nezabúdajme na to, že obyčajne nejazdíme za ideálnych teplotných podmienok a iba málokedy najvyššími dovolenými rýchlosťami, čo má potenciál spotrebu zvýšiť a skrátiť dojazd.

Na to, ako veľmi sa môžu líšiť hodnoty namerané podľa WLTP od reality, sa pozreli Nóri vo veľkom porovnávacom teste dojazdu elektromobilov. Nórske automobilové združenie NAF a magazín MOTOR otestovali celkom 31 elektromobilov. Zaujímal ich ako dojazd, tak odchýlka od hodnoty, ktorú výrobca uvádza v katalógoch.

Ako sa testovalo

Všetky autá opustili garáž v Osle, kde bola teplota 10 až 15 stupňov Celzia. Trasa začínala vo výške sedem metrov nad morom a po 450 km boli autá už vo výške nad 1000 metrov nad morom. O 12 kilometrov neskôr autá čakalo prudké klesanie, ktoré umožnilo trochu dobiť batérie. Nie všetkým modelom sa však k nemu podarilo dostať. Testovacia trasa bola náročná pre veľké prevýšenia a nízku teplotu, ktorá sa pohybovala v pomerne širokom rozpätí od -10 do 0 stupňov Celzia.

Elektromobily s najdlhším reálnym dojazdom - kompletné výsledky
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka 
Tesla Model 3 LR Dual motor 521 km 614 km 15,2 %
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 513 km 645 km 20,5 %
BMW iX xDrive50 503 km 591 km 14,9 %
Tesla Model Y LR Dual motor 451 km 507 km 11,1%
Volkswagen ID.3 PRO S 435 km 591 km 19,3 %
Kia EV6 2WD 429 km 528 km 18,8 %
NIO ES8 LR 425 km 488 km 12,9 %
Kia EV6 4WD 423 km 484 km 12,6 %
Volkswagen ID.4 Pro 414 km 485 km 14,6 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 408 km 481 km 15,2%
Škoda Enyaq iV 80X 403 km 477 km
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 402 km 456 km
Audi e-tron GT 392 km 463 km
XPeng P7 383 km 470 km
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 475 km
Hyundai IONIQ 5 AWD 369 km 460 km
BYD Tang 356 km 400 km
Audi Q4 e-tron 50 quattro 347 km 459 km
 Tesla Model 3 Standard Range Plus 346 km 448 km
Polestar 2 Long Range Dual Motor 340 km 476 km
Cupra Born 339 km 395 km
Volvo C40 Recharge 333 km 437 km
Mercedes-Benz EQA 250 331 km 401 km
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC  315 km 407 km
BMW iX xDrive40 309 km 402 km
Opel Mokka-e 263 km 338 km
Peugeot e-2008 228 km 320 km
TOP5: Elektromobily s najväčším rozdielom medzi deklarovaným a reálnym dojazdom
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka 
Škoda Enyaq iV80 347 km 509 km 31,8 %
Peugeot e-2008 228 km 320 km 28,8 %
Polestar 2 LR Dual motor 340 km 476 km 28,6 %
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 466 km 25,2 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 349 km 459 km 24,0 %
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.