Testy

Zimný test dojazdu 31 elektromobilov: dojazd sa skrátil, ale nie je to žiadna tragédia

Porovnávací test zimného dojazdu 31 elektromobilov

Batérie, recyklácia, regenerácia

Trakčné akumulátory v elektromobiloch. Niektorým sa už pri prečítaní týchto slov ľudovo otvára nožík vo vrecku, pretože si s nimi asociujú dlhé hodiny strávené zápasmi s neznámymi ľuďmi na internete o to, ako veľmi sú batérie v týchto vozidlách neekologické a neudržateľné. Je však pravda, že práve aktuálne používané technológie trakčných akumulátorov sú sporným bodom pri presadzovaní elektromobility.

Samotné elektrické pohony nespochybňuje azda nikto, pretože motor s účinnosťou okolo 80-90 percent je snom každého konštruktéra a priamo sa premieta do znížených nákladov na prevádzku vozidla u samotného motoristu. Robustné vysokonapäťové elektromotory s výkonom nad 1 MW dokonca dosahujú účinnosť až 95 percent, čo je ďaleko aj za teoretickými možnosťami spaľovacích motorov.

Elektrické motory sú dnes dostupné, malé, ľahké a výkonné, navyše prakticky bezúdržbové a vydržia slúžiť nesmierne dlho. Naopak, problémové sú akumulátory, ktoré sú spravidla ťažké, drahé a používajú materiály z pochybne získaných zdrojov.

Spotrebitelia majú obavy o životnosť batérií, navyše sú nezodpovedané otázky spojené s ich ďalším spracovaním oprávnené. Veľa sa hovorí o recyklácii akumulátorov, aj keď odborníci sa zhodujú na tom, že jednou zo správnych ciest je regenerácia batérií z elektromobilov, ako plánuje robiť slovenská firma už o niekoľko rokov v Dubnici nad Váhom.

Prečítajte si aj:


V Dubnici nad Váhom sa budú regenerovať batérie z elektromobilov. Má byť lepšia ako recyklácia

ERIK STRÍŽ


Porovnanie dojazdu elektromobilov

Významným problémom moderných elektromobilov je tiež reálny dojazd a citlivosť akumulátorov a elektrických pohonov na teplotu. Z tohto dôvodu majú elektromobily vyspelý teplotný manažment, ktorý podľa potreby vyhrieva alebo chladí akumulátory a stará sa tak o ich optimálnu funkčnosť. Napriek tomu sa výrobcom nedarí v praxi dosahovať také dojazdy elektromobilov, ktoré im vyšli v štandardizovanej metodike spotreby WLTP.

Zvykli sme si, že údaj vyplývajúci z metodiky WLTP je obyčajne veľkosysý k výrobcovi, ale často nedosiahnuteľný v reálnych podmienkach. Je to celkom prirodzené, pretože štandardizácia nikdy nemôže celkom zohľadniť reálie na cestách. Nezabúdajme na to, že obyčajne nejazdíme za ideálnych teplotných podmienok a iba málokedy najvyššími dovolenými rýchlosťami, čo má potenciál spotrebu zvýšiť a skrátiť dojazd.

Na to, ako veľmi sa môžu líšiť hodnoty namerané podľa WLTP od reality, sa pozreli Nóri vo veľkom porovnávacom teste dojazdu elektromobilov. Nórske automobilové združenie NAF a magazín MOTOR otestovali celkom 31 elektromobilov. Zaujímal ich ako dojazd, tak odchýlka od hodnoty, ktorú výrobca uvádza v katalógoch.

Ako sa testovalo

Všetky autá opustili garáž v Osle, kde bola teplota 10 až 15 stupňov Celzia. Trasa začínala vo výške sedem metrov nad morom a po 450 km boli autá už vo výške nad 1000 metrov nad morom. O 12 kilometrov neskôr autá čakalo prudké klesanie, ktoré umožnilo trochu dobiť batérie. Nie všetkým modelom sa však k nemu podarilo dostať. Testovacia trasa bola náročná pre veľké prevýšenia a nízku teplotu, ktorá sa pohybovala v pomerne širokom rozpätí od -10 do 0 stupňov Celzia.

Elektromobily s najdlhším reálnym dojazdom - kompletné výsledky
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka 
Tesla Model 3 LR Dual motor 521 km 614 km 15,2 %
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 513 km 645 km 20,5 %
BMW iX xDrive50 503 km 591 km 14,9 %
Tesla Model Y LR Dual motor 451 km 507 km 11,1%
Volkswagen ID.3 PRO S 435 km 591 km 19,3 %
Kia EV6 2WD 429 km 528 km 18,8 %
NIO ES8 LR 425 km 488 km 12,9 %
Kia EV6 4WD 423 km 484 km 12,6 %
Volkswagen ID.4 Pro 414 km 485 km 14,6 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 408 km 481 km 15,2%
Škoda Enyaq iV 80X 403 km 477 km
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 402 km 456 km
Audi e-tron GT 392 km 463 km
XPeng P7 383 km 470 km
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 475 km
Hyundai IONIQ 5 AWD 369 km 460 km
BYD Tang 356 km 400 km
Audi Q4 e-tron 50 quattro 347 km 459 km
 Tesla Model 3 Standard Range Plus 346 km 448 km
Polestar 2 Long Range Dual Motor 340 km 476 km
Cupra Born 339 km 395 km
Volvo C40 Recharge 333 km 437 km
Mercedes-Benz EQA 250 331 km 401 km
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC  315 km 407 km
BMW iX xDrive40 309 km 402 km
Opel Mokka-e 263 km 338 km
Peugeot e-2008 228 km 320 km
TOP5: Elektromobily s najväčším rozdielom medzi deklarovaným a reálnym dojazdom
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka 
Škoda Enyaq iV80 347 km 509 km 31,8 %
Peugeot e-2008 228 km 320 km 28,8 %
Polestar 2 LR Dual motor 340 km 476 km 28,6 %
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 466 km 25,2 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 349 km 459 km 24,0 %
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.