TEST AUDI E-TRON GT: Sú všetky elektromobily rovnaké a nudné? Zabudnite. Audi nám prakticky predviedlo svoje e-trony

Nie sú nudné a ani tiché. Elektromobily vedia byť rovnako zábavné ako hociktoré iné benzínové či naftové auto, stačí sa otvoriť novej skúsenosti.
Vydané  Text: 

### Pokrok vždy považovali za krok späť Aj vy skoro nostalgicky otáčate hlavu za skoro každým športovým autom, pretože viete, že im čoskoro odzvoní a automobilový svet príde o svoju podstatu? Nerobte to. Veď ľudí, ktorí sa utápajú v minulosti a odmietajú ísť vpred, vždy bolo a stále je priveľa, lenže aj oni chcú pokrok. **Elektromobily sú realitou, s ktorou sa musíme zmieriť** a nájsť si k nej cestu. My, ktorí máme skúsenosť s väčšinou elektromobilov predávaných na našom trhu, už poznáme ich nedostatky aj reálie ich používania, súčasne máme veľký rešpekt k elektromobilite ako takej. Že s ňou nesúhlasíte kvôli environmentálnej a emisnej politike? To preto, lebo kvôli nej strácate nadhľad a celkom zabúdate na to, čo je podstatné – samotné autá. A tie vedia byť také dobré, že jediná jazda v nich vám naočkuje myšlienku o ich eventuálnej kúpe v blízkej budúcnosti. Keď sme sa v [najväčšom slovenskom prieskume verejnej mienky o elektromobiloch](https://www.autoviny.sk/novinky/123147/preco-slovaci-nechcu-elektromobily-vysledky-nasho-prieskumu-s-vyse-8-tisic-respondentmi-2-cast) pýtali ľudí na ich názory, vadilo im, že v elektromobiloch nie je cítiť benzín, že sa tak prichádza o zážitok. Iní tvrdia, že sú všetky elektromobily rovnaké, nudné. Jedno ani druhé nie je pravda.
Audi Q4 e-tron Sportback (biele) je príznačné pomerne vysokou karosériou v porovnaní s jej šírkou. Nakláňanie sa v zákrutách však nie je tak výrazné, ako by ste mohli očakávať. V popredí je Audi Q4 e-tron v klasickom vyhotovení SUV.
### Elektromobily z Ingolstadtu Audi nám prakticky predviedlo, že elektromobily sa môžu vzájomne líšiť tak zásadne, ako sa odlišujú jednotlivé benzínové a naftové autá. Záleží totiž na všetkom: na výkone a koncepcii pohonu, architektúre podvozka, karosárskom vyhotovení, rozložení hmotnosti a, samozrejme, na funkčnom dizajne i nastavení riadenia. A k tomu zvuk. Síce generovaný počítačom a reproduktormi, zato niekedy poriadny. Intenzívne tieto rozdiely pocítite pri jazde na modeli **Q4 e-tron** a následnom prestúpení do úchvatného **e-tron GT quattro**. Že sú to elektromobily a nesú značku Audi sú azda jediné veci, ktoré majú spoločné. Zatiaľ čo **Q4 e-tron s podvozkovou platformou MEB** môžeme považovať za **civilný elektromobil** na každý deň a prémiovú transformáciu Škody Enyaq iV a Volkswagenu ID.4, **e-tron GT si vďaka platforme J1** tyká s Porsche Taycan a patrí do rúk najnáročnejších. A viete, že vlastne ani toto zovšeobecňovanie nie je celkom správne? Pretože aj Q4 e-tron dokáže jazdiť ako športovo vyladené SUV so silným naftovým motorom a e-tron GT s tromi dverami a 405-litrovým kufrom môže byť aj rodinným vozidlom.
Audi Q4 e-tron sa predáva v konfiguráciách pohonu 35, 40 a 50 quattro. Základný výkon dosahuje 125 kW, nasleduje 150 a vrcholom je 220 kW s pohonom všetkých kolies.
### Audi Q4 e-tron verzus e-tron **Správnejšie je porovnať Q4 e-tron a e-tron**. Obidva modely sú SUV a oba ponúkajú aj atraktívnejšie karosárske vyhotovenie Sportback. Na prvý pohľad sa síce takmer nelíšia, až lepší pohľad na predné a zadné partie odhaľuje rozdiely. Interiéry sú však už naozaj iné, a to nielen esteticky, predovšetkým materiálovo. e-tron evidentne patrí do vyššej šarže, pôsobí podstatne luxusnejším dojmom a tuhšie ovládanie vystihuje športovejší charakter vozidla. Q4 e-tron chce byť tým komfortným vozidlom so vzdušným minimalistickým interiérom pripraveným aj na rodinné využitie a vstupenkou do elektromobility štyroch kruhov.
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro: 220 kW, 460 Nm, 82 kWh, dojazd 491 km
Audi e-tron Sportback S quattro: 370 kW, 973 Nm, 95 kWh, dojazd 375 km
Zatiaľ čo e-tron začína na cene 68 980 eur, Q4 e-tron na 46 110 eur – s polovičným výkonom, menším akumulátorom a pohonom zadných kolies. Ak by ste chceli porovnateľný výkon, väčšiu batériu a pohon všetkých kolies, za verziu 50 e-tron quattro zaplatíte cenníkových 58 870 eur. Audi tak dáva zákazníkovi toľko možností na výber, že sa rozhodovanie môže značne skomplikovať.
Obraz z digitálneho spätného zrkadla v elektrickom SUV Audi e-tron
Predná časť interiéru v Audi Q4 e-tron. Interiér sa od SUV e-tron odlišuje v podstatnej miere.
Interiér Audi e-tron GT quattro
### Tichá jazda? Nič také, e-tron GT hučí, až príjemne vibruje Elektromobil v ľuďoch vyvoláva asociácie s tichou jazdou, čo je pravda iba čiastočne. Je faktom, že na palube v rýchlostiach do 50 km/h skutočne vládne pokojná atmosféra, ale o vyslovenom tichu nemožno hovoriť. Valivý odpor kolies, ktorý je v prípade elektromobilov cielene redukovaný so zámerom zvýšiť celkovú energetickú účinnosť vozidla, vytvára typický zvuk, ktorý sa aj napriek akustickej izolácii prenáša do interiéru. Zvonka je zasa počuť syntetický zvuk systému AVAS (Acoustic Vehicle Alarm System), ktorý mení výšku tónu priamo úmerne zrýchleniu a spomaľovaniu. Tento zvuk je vonku neprepočuteľný, ale do interiéru takého Q4 e-tron nepreniká. Bez zachádzania do detailov môžeme tvrdiť, že e-tron a Q4 e-tron sú asi tak tiché, ako iné prémiové SUV s kultivovaným benzínovým motorom. Od motora však neprichádzajú žiadne vibrácie, čo môže byť dôvodom nevoľnosti u osôb, ktorí v elektromobile sedia prvýkrát.
Stredový panel infotainmentu v Audi e-tron GT quattro s nastavením režimu pohonu Audi drive select
V čom elektromobily významne predčia väčšinu áut so spaľovacími motormi, je jazdná dynamika prakticky v celom spektre rýchlostí. Elektrické motory zaberajú celkom odspodu, teda od prvej otáčky rotora. Škoda len, že Audi Q4 e-tron je rýchlostne obmedzené na 160 km/h, respektíve 180 km/h vo verzii 50 quattro, pretože pohon má evidentne dostatok šťavy aj na prekonanie dvestovky. S modelom **e-tron 50 quattro** dosiahnete už 190 km/h a na verzii 55 quattro S tronic rovných 200 km/h. Vrcholom je e-tron GT, ktorý v konfigurácii 35 dosiahne 245 km/h a ako **RS e-tron GT** presne 250 km/h.
Audi e-tron GT sa dodáva aj vo verzii RS, ktorá zvyšuje výkon na 440 kW a krútiaci moment na 830 Nm
Práve **e-tron GT quattro** je tým elektromobilom, ktorý ponúka najlepší zážitok z jazdy. Zabudnite všetko, čo ste kedy čítali o tichých elektromobiloch, tento je hlučný až budete mať zimomriavky. Počítačom vytvorený zvuk pohonu je bohatý a viacvrstvový, hlboký a viac-menej pripomína prácu vysokovýkonného motora. Zvuk sa dá aj stíšiť, no ani vtedy nebudete jazdiť potichu. **Základná verzia e-tron GT quattro** s krútiacim momentom 630 Nm a stálym pohonom všetkých kolies quattro vystrelí 2,3-tonové auto na rýchlosť 100 km/h za 4,1 sekundy. Je priam obdivuhodné, ako sa vývojárom podarilo zamaskovať túto hmotnosť a spraviť auto tak ľahko ovládateľným, že sa vám to ani nebude chcieť veriť. Presné riadenie v spojení s citlivým akcelerátorom vodičovi dáva slobodu, pretože má pocit dokonalej kontroly, auto reaguje okamžite. Zvlášť opojná je akcelerácia z nízkej rýchlosti a podvozok ostáva aj v ostrých zákrutách rozvážny. Na limity narazíte až vtedy, keď to preženiete s rýchlosťou a chcete pred zákrutou prudko brzdiť na poslednú chvíľu, vtedy sa dve a pol tony predsa len ukážu.
Audi e-tron GT quattro: 350 kW, 630 Nm, 93,4 kWh, dojazd 452–488 km
Vo verzii RS je výkon systému zvýšený z 350 až na 440 kW a krútiaci moment dosahuje závratných 830 Nm. Obe verzie pritom využívajú rovnaký trakčný akumulátor s kapacitou 93,4 kWh zapojeným do 800-voltovej architektúry. Vedľajším efektom tohto zvýšenia výkonu je prudšia akcelerácia 0-100 km/h za 3,3 sekundy. Mali by sa tieto hodnoty porovnávať s **desaťvalcovým Audi R8 Coupé V10 performance quattro**? Ani nie, pretože sú to celkom odlišné automobily. 456 kW, 580 Nm, akcelerácia za 3,1 sekundy a pohotovostná hmotnosť 1 670 kg. Tých 16 kW naviac a 0,2 sekundy menej zákazníka stojí 205 400 eur, teda o 65 590 eur viac ako RS e-tron GT. Toto už nie je otázka pohonu.
Plug-in hybrid Audi Q8 60 TFSI e quattro Tiptronic8 PHEV: 340 kW
### Niečo medzi? Plug-in hybrid Audi Q8 Ako som zmienil vyššie, Audi má v aktuálnom modelovom portfóliu **viac plug-in hybridov**, každý z nich ponúka odlišný charakter vďaka rozmanitosti karosérií, priestorovej variabilite a konfigurácii pohonov. Ide o plug-in hybridy A3 Sportback TFSI e, A6 TFSI e, A6 Avant TFSI e, A7 Sportback TFSI e, A8 TFSI e (+ verzia L), Q5 TFSI e, Q5 Sportback TFSI e, Q7 TFSI e a Q8 TFSI e. Budeme sa snažiť počas tohto roka postupne všetky tieto modely podrobnejšie predstaviť v redakčných testoch, na jazdách s Audi sme mali možnosť priamo porovnať elektromobily s **plug-in hybridnou Q8**. Elektrifikovaná Q8 dokáže podľa metodiky WLTP prejsť na čisto elektrický pohon 44–47 kilometrov, teda prím zohráva trojlitrový benzínový šesťvalec TFSI s maximálnym výkonom 250 kW. Celkový výkon pohonnej sústavy dosahuje až 340 kW. Keď po niekoľkých hodinách strávených v elektromobiloch presadnete do robustného SUV-kupé s výkonným benzínovým motorom, začnete sa spytovať, či skutočne vždy takto tie benzínové motory zneli a vibrovali. Skoro nadobudnete pocit, že sú spaľovacie pohony nekultivované. Q8 rado presviedča o svojich kladoch, preto vás v športovom jazdnom režime po stlačení akcelerátora poteší pestrým zvukovým prejavom a dobrým pocitom, že riadite stroj na hranici starej a novej éry. Plug-in hybridná Q8 má totiž aj jedno, aj druhé – benzín aj elektrinu, obe pripravené na reálne podmienky na cestách. Pri tej čisto elektrickej prevádzke si vodič bude musieť zvyknúť na maximálne 100 kW výkonu a rýchlosť nanajvýš 135 km/h. Neznie to príliš priaznivo, ale s krútiacim momentom 400 Nm tento elektrický motor dokáže rozhýbať vyše dva a pol tonové SUV ešte vždy dynamicky a zároveň s nulovými lokálnymi emisiami.
Audi Q8, Q4 e-tron Sportback, Q4 e-tron, e-tron Sportback a e-tron GT. Celkom vzadu je Audi SQ5.
### Dobrý začiatok Rok 2022 má byť prelomový. Svoje elektromobily predstavia aj tie automobilky, ktoré elektrickým pohonom skôr odolávali a dopyt by sa mal postupne viac preorientovať práve na elektrifikované vozidlá, pričom práve plug-in hybridy zatiaľ predstavujú ten racionálny kompromis. Audi je na túto dobu pripravené už dlhší čas, káblom nabíjateľných hybridov má dostatok a elektromobilov ponúka päť: dvojicu Q4 e-tron, dva e-trony a e-tron GT. **Celkom vydarený krok do novej éry autopriemyslu**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé