Aktuality

Má kufor vpredu aj vzadu a podvozok ako limuzína. Všetko dôležité o úplne novej Kii EV6 GT

Automobilka Kia nedávno dramaticky modernizovala svoj imidž a súčasťou novej veľkolepej stratégie Plan S je aj uvádzanie nových elektrických automobilov na rôzne trhy. Prvým, ktorý stojí na celkom novej platforme E-GMP pre elektromobily, je EV6 GT. Technika podvozka s úctyhodným rázvorom až 2,9 metra ale nie je tým hlavným, čo by malo zákazníka zaujímať. Výrobca spravil model atraktívnejší predovšetkým pre jeho vonkajšiu estetiku, vnútorný priestor a technologickú výbavu - v každom ohľade dokáže osloviť aj náročného autičkára.

Európska únia má ambiciózny plán byť do roku 2050 uhlíkovo neutrálna. Netýka sa to len dopravy, ale aj priemyslu a vôbec všetkého, čo sa podieľa na vytváraní neprirodzene veľkej uhlíkovej stopy ľudstva v jeho životnom prostredí. Automobilky sa však európske opatrenia dotýkajú v podstatnej miere, preto neustále čítame o tom, že benzínovým a naftovým motorom zrejme čoskoro zazvoní umieračik - respektíve u niektorých značiek im už aj odzvonil. Kia predáva svoje automobily takmer na celom svete, vrátane toho severoamerického, ktorý nie je na ekológiu automobilov tak citlivý, napriek tomu je ten európsky natoľko dôležitý, že sa oplatí vyvíjať pre neho nové revolučné modely. Je ním práve EV6 GT.

Kia EV6 GT síce nie je prvým elektromobilom značky, tá už má vo svojom portfóliu napríklad modely e-Soul a e-Niro, ale je prvým, ktorý je už od základu postavený len na elektrický pohon. Benzínové či naftové agregáty už novinka nikdy neponúkne.

Kia EV6 GT (2022)

Z technologického hľadiska by malo budúcich zákazníkov zaujímať najmä to, že aj v čase rozvíjajúcej sa autonómnosti vozidiel je EV6 GT stále poctivým autom, čo sa týka jeho ovládania. Automobil ponúkne moderné asistenčné systémy pre zvyšovanie bezpečnosti jazdy a za určitých okolností bude vedieť samočinne viesť jazdu vpred (ako aj súčasné nové automobily), ale o autonómnej jazde ako takej ešte stále nie je reč. Teda vodič bude mať aj naďalej dokonalú kontrolu nad svojím vozidlom a to ho naopak podrží v prípade chvíľkovej nepozornosti.

Okrem toho Kia rieši aj toľko skloňovaný dojazd elektromobilov. Model EV6 GT na jedno nabitie prejde viac ako 510 kilometrov vo verzii so 77 kWh batériou, čo je hodnota bežná aj pre benzínové automobily. A nabíjanie bude takisto pôsobivo rýchle - s dostatočne výkonnou nabíjačkou sa akumulátor nabije z 10 na 80 percent už za 18 minút, teda nabije sa rýchlosťou 100 km za 4,5 minúty. Samozrejme, dosiahnuť najvyšší možný nabíjací výkon v meste bude problém. Popri variante so 77 kWh batériou sa bude EV6 GT ponúkať aj v cenovo dostupnejšej konfigurácii s kapacitou batérie 58 kWh, ktorá bude mať alikvótne kratší dojazd.

Podstatné je uviesť, že EV6 GT je prvým elektrickým vozidlom značky Kia, ktoré bude v ponuke s možnosťou pohonu dvoch kolies (2WD) alebo všetkých kolies (AWD).

Výkony jednotlivých verzií, ich krútiace momenty a zrýchlenia z nuly na 100 km/h nájdete nižšie v priloženej oficiálnej správe. Uveďme teraz len toľko, že maximálny krútiaci moment silnejšej verzie je až 605 Nm, čo je vynikajúci údaj aj na auto s hmotnosťou vyššou o približne 450 kg v porovnaní s benzínovým ekvivalentom. Dokazuje priam ohromujúci údaj o zrýchlení 0-100 km/h, v najlepšom prípade 3,5 sekundy!

Dlhý rázvor sa v podstatnej miere prejavuje na vnútornom priestore. Kia avizuje veľa miesta pre pasažierov, ale fotografie zadnej časti interiéru zatiaľ neukázala. Pripomína však objem batožinového priestoru až 520 litrov (podľa metodiky VDA), respektíve 1 300 litrov po sklopení zadných sedadiel.

Vozidlo má okrem toho aj predný batožinový priestor, ktorý poskytuje ďalších 52 litrov úložného priestoru pre modely s pohonom dvoch kolies (2WD) a 20 litrov pre modely s pohonom všetkých kolies (AWD), uvádza Kia.

Kia EV6 GT (2022)

Výber z oficiálnej správy výrobcu

  • EV6 je symbolom novej značky Kia a prvým elektrickým vozidlom (BEV) postaveným na novej špecializovanej platforme elektrických vozidiel
  • Výber viacerých pohonných jednotiek s nulovými emisiami; dojazd viac ako 510 kilometrov na jedno nabitie
  • Rýchle nabíjanie pri napätí 800 V z 10 na 80% už za 18 minút; nabitie na dojazd 100 km za menej ako 4,5 minúty
  • Model EV6 GT zrýchli z nuly na 100 km/h za 3,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 260 km/h
  • Nová architektúra elektrických vozidiel prináša priestranný interiér a najmodernejšie technologické funkcie, ktoré prinášajú intuitívnu používateľskú skúsenosť
  • Súčasťou súpravy pokročilých asistenčných systémov je asistenčný systém pre jazdu po diaľnici HDA 2 a diaľkový inteligentný parkovací asistent

Vnútorný priestor

Všestranný a priestranný interiér vďaka plochému akumulátoru pod podlahou

Dizajnu interiéru ako charakteristickému produktu éry elektrických vozidiel výrazne prospelo využitie špecializovanej platformy E-GMP od spoločnosti Kia. Napriek kompaktným vonkajším rozmerom má model EV6 rázvor kolies 2 900 mm, ktorý vytvára v kabíne priestor podobný mnohým SUV strednej triedy.

Jedným z najvýraznejších prvkov nového interiéru je špičková integrovaná zakrivená obrazovka informačno-zábavného systému. Jednoduchý tvar širokej obrazovky a palubnej dosky dodávajú interiéru pocit otvorenosti.

Relaxačné sedadlá sú štíhle, ľahké a moderné a zároveň potiahnuté modernou, vizuálne zaujímavou tkaninou. Materiál je vyrobený z recyklovaných plastov a kvantitou zodpovedá 111 plastovým fľašiam na vodu.

Model EV6 ponúka inteligentné a flexibilné usporiadanie interiéru a množstvo úložných priestorov v kabíne, vrátane 520 litrov (VDA) batožinového priestoru, keď sú sedadlá v druhom rade vo vzpriamenej polohe. Ak sa tieto sedadlá sklopia, úložná kapacita sa zvýši približne na 1 300 litrov. Vozidlo má okrem toho aj predný batožinový priestor, ktorý poskytuje ďalších 52 litrov úložného priestoru pre modely s pohonom dvoch kolies (2WD) a 20 litrov pre modely s pohonom všetkých kolies (AWD).

Elektrický výkon

Dlhý dojazd, pohon všetkých kolies a nulové emisie

Model EV6 ponúka záujemcom o kúpu možnosť výberu z viacerých plne elektrických konfigurácií pohonných jednotiek s nulovými emisiami, vrátane vysokonapäťového akumulátora pre dlhý dojazd (77,4 kWh) a štandardný dojazd (58,0 kWh). Model EV6 GT-line je v ponuke s oboma typmi akumulátora, teda pre dlhý aj štandardný dojazd, zatiaľ čo verzia EV6 GT je vybavená iba akumulátorom pre dlhý dojazd. Je prvým elektrickým vozidlom značky Kia, ktoré bude v ponuke s možnosťou pohonu dvoch kolies (2WD) alebo všetkých kolies (AWD) – pričom pohon AWD ponúka rozšírené schopnosti dynamiky aj v tých najnáročnejších podmienkach.

Model EV6 s pohonom 2WD s kapacitou 77,4 kWh dokáže prejsť viac ako 510 kilometrov na jedno nabitie v kombinovanom cykle WLTP. Model EV6 s maximálnym krútiacim momentom 605 Nm, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD, zrýchli z nuly na 100 km/h už za 5,2 sekundy. Akumulátor s kapacitou 77,4 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 168 kW (229 k), ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory spolu s výkonom 239 kW (325 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.

Model EV6 s akumulátorom s kapacitou 58,0 kWh zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy a dodá 605 Nm maximálneho krútiaceho momentu, ktorý je dostupný vo verzii s pohonom AWD. Akumulátor s kapacitou 58,0 kWh je kombinovaný s elektromotorom s výkonom 125 kW, ktorý poháňa zadné kolesá; v prípade modelov s pohonom AWD sú to dva elektromotory s výkonom 173 kW (235 k), ktoré poháňajú predné a zadné kolesá.

Flexibilná platforma pre elektrický výkon

Nová špecializovaná platforma E-GMP redukuje zložitosť prostredníctvom modularizácie a štandardizácie, čím umožňuje rýchly a flexibilný vývoj produktov s rôznymi vlastnosťami. Tento flexibilný vývoj dokáže uspokojiť rôzne potreby zákazníkov z hľadiska výkonu vozidiel v rámci jedinej modelovej zostavy, akou je napríklad EV6.

Model EV6 GT je vybavený dvoma elektromotormi s výkonom 430 kW a posúva elektrický výkon na novú úroveň. Verzia AWD GT s maximálnym krútiacim momentom 740 Nm zrýchli z nuly na 100 km/h za závratných 3,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 260 km/h (predbežné ciele vývoja). Vďaka softvéru elektronického samosvorného diferenciálu, ktorý je pridaný iba do verzie EV6 GT, si môžu vodiči vychutnať sebaisté ovládanie s dynamickou jazdou a skvelou ovládateľnosťou za každých podmienok.

Veľmi rýchle nabíjanie pri napätí 800V

Nabitie z 10 na 80 percent už za 18 minút a nová funkcia zaťaženia vozidla (V2L)

Model EV6 ponúka možnosť nabíjania pri napätí 800 V a 400 V, ktoré nevyžaduje žiadne ďalšie komponenty ani adaptéry. Vozidlo je schopné nabiť sa z 10 na 80 percent kapacity už za 18 minút pri použití vysokorýchlostného nabíjania. Doplniť dojazd na 100 km dokáže za menej ako 4,5 minúty pri spojení s pohonom 2WD a akumulátorom s kapacitou 77,4 kWh.

Nabíjací systém vozidla je flexibilnejší než v predchádzajúcich generáciách vozidiel BEV vďaka integrovanej riadiacej jednotke nabíjania (ICCU). Jednotka ICCU umožňuje novú funkciu zaťaženia vozidla (V2L), ktorá je schopná vybíjať energiu z akumulátora vozidla. Funkcia V2L dokáže dodať až 3,6 kW energie a je schopná súbežne napájať napríklad televízor s uhlopriečkou 55 palcov a klimatizáciu viac ako 24 hodín. Systém dokáže v prípade potreby nabiť aj ďalšie elektrické vozidlo.

Ak v akumulátore zostane viac ako 35 % energie, Kia EV6 dokáže ťahať predmety s hmotnosťou až 1 600 kg. Vďaka funkcii V2L si môžu majitelia tohto modelu vziať so sebou všetko, čo potrebujú, a vyraziť s priateľmi a rodinou za dobrodružstvom – a to všetko pri nulových emisiách.

Rekuperácia energie

Maximálne predĺženie dojazdu a zvýšenie účinnosti

Model EV6 je vybavený technológiami na rekuperáciu energie, ktoré zaisťujú maximálne predĺženie dojazdu. Patrí sem energeticky účinné tepelné čerpadlo najnovšej generácie spoločnosti Kia, ktoré odvádza odpadové teplo z chladiacej sústavy vozidla. Tým sa zabezpečí, že aj pri teplote mínus sedem stupňov Celzia dokáže vozidlo dosiahnuť 80 % dojazdu, ktorý by bol inak možný pri teplote 25 stupňov Celzia.

Vozidlo tiež disponuje najnovšou generáciou systému inteligentného rekuperačného brzdenia od spoločnosti Kia. Ovláda sa pomocou radiacich páčok za volantom, aby mohol vodič rýchlo a ľahko spomaliť vozidlo a rekuperovať kinetickú energiu, keď potrebuje maximálne predĺžiť dojazd a zvýšiť účinnosť. Vodiči si môžu v závislosti od požadovanej úrovne rekuperácie energie vybrať zo šiestich úrovní rekuperačného brzdenia: žiadna, 1 až 3, „i-PEDAL“ alebo automatický režim. V jazdnom režime „i-PEDAL“ môže vozidlo zozbierať maximálne množstvo energie z bŕzd a vodič môže vozidlo jemne zastaviť bez toho, aby musel zošliapnuť brzdový pedál.

Technológie

Nové možnosti pripojenia a informačno-zábavné funkcie pre dobu elektromobilov

V modeli EV6 sa predstavuje súprava technológií, ktoré zvyšujú bezpečnosť a rozširujú možnosti pripojenia a informačno-zábavných funkcií. Sú navrhnuté tak, aby uľahčovali cestovanie, zbavovali ho stresu a zvyšovali jeho bezpečnosť.

Špičkový informačno-zábavný systém obsahuje dve 12-palcové obrazovky. Zakrivené displeje použité v modeli EV6 majú tenkovrstvové panely, ktoré využívajú novú štruktúru a pokročilú technológiu na zníženie dopadu svetla. Združený prístrojový panel a informačno-zábavný systém sú spojené, ako keby boli obalené okolo jedného tela zosilneným sklom. Toto usporiadanie sa tiahne od volantu až do stredu vozidla a zobrazuje digitálny združený prístrojový panel pred vodičom a informačno-zábavný systém nad stredovou konzolou.

Model EV6 je vybavený aj head-up displejom s rozšírenou realitou (AR), ktorý premieta informácie o jazde na čelné sklo v zornom poli vodiča. Systém zobrazuje upozornenia pokročilého asistenčného systému, údaje o rýchlosti vozidla a podrobné navigačné pokyny.

K dispozícii je aj výkonný audiosystém s priestorovým zvukom Meridian® so sústavou 14 reproduktorov, ktorý poskytuje vskutku pohlcujúci zážitok z počúvania a v elektrickom vozidle Kia sa objavuje vôbec po prvý raz. Audiosystém navrhli odborníci zo spoločnosti Meridian, priekopníka v oblasti zvukových technológií a obsahuje viacero technológií digitálneho spracovania zvuku (DSP) z vlastnej vývojovej dielne tejto britskej značky. Do modelu EV6 je integrovaná základná filozofia zvuku spoločnosti Meridian a umožňuje zákazníkom vychutnať si prirodzený, realistický a autentický zvuk na cestách.

Sústava reproduktorov ponúka novú funkciu aktívneho zvukového dizajnu ASD od spoločnosti Kia, ktorá poskytuje vodičom zvukovú spätnú väzbu o rýchlosti, ktorou sa pohybuje vozidlo, a ovláda sa prostredníctvom používateľského rozhrania.

Bezpečnosť a pohodlie

Pokročilé asistenčné systémy s diaľkovým inteligentným parkovacím asistentom

Model EV6 poskytuje prvotriednu úroveň bezpečnosti a pohodlia vďaka rozšírenej ponuke pokročilých asistenčných systémov (ADAS). Na cestách pomáhajú znižovať množstvo prirodzených nebezpečenstiev a zdrojov napätia, ktoré so sebou prináša riadenie vozidla, a pri každej jazde chránia cestujúcich rovnako ako ostatných účastníkov cestnej premávky.

Systém bezpečného vystupovania z vozidla (SEA) pomáha cestujúcim pri vystupovaní z vozidla EV6 vyhnúť sa zrážke s iným vozidlom prichádzajúcim zozadu. Keď cestujúci otvorí dvere, aby po zastavení vozidla vystúpil, systém ho upozorní, ak zaznamená, že sa zozadu blíži iné vozidlo. Systém SEA tiež zabezpečuje, aby zadné dvere zostali zatvorené, pomocou elektronickej detskej poistky.

Asistent sledovania jazdného pruhu (LFA) pomáha udržiavať vozidlo v strede jazdného pruhu. Počas jazdy je možné funkciu LFA zapnúť a vypnúť stlačením tlačidla.

Asistenčný systém pre jazdu po diaľnici HDA 2 pomáha udržiavať nastavenú vzdialenosť a rýchlosť od vozidla vpredu pri jazde po diaľnici a zároveň udržiava vozidlo uprostred jazdného pruhu, a to aj pri prejazde zákrutami. V prípade, že susedné vozidlo ide v príliš tesnej blízkosti, systém HDA 2 upraví dráhu vozidla EV6 tak, aby zabránil možnému riziku zrážky. Pokiaľ má vodič ruky na volante a vozidlo ide rýchlosťou nad určitou hranicou, použitím smerových svetiel sa vozidlo presunie do príslušného jazdného pruhu.

Diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA) pomáha na diaľku zaparkovať vozidlo alebo vyjsť z parkovacieho miesta, pričom vodič sa nenachádza vo vozidle EV6 a obsluhuje ho zvonka.

Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie