Magazín

Koniec tichým elektromobilom, prvé elektrické AMG sa svojím zvukom chváli. Majstrovský Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)
Advertisement

Je nepochybné, že zvuk motora je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré majú motoristi radi na svojich vozidlách. Automobily v uplynulých rokoch začali trpieť na čoraz problematickejšie uvádzanie veľkoobjemových motorov do predaja, čo sa spoločne s reguláciami hluku odráža aj na odlišnom akustickom prejave pohonu. Výrobcovia našli riešenie, ako vodičovi bohatý zvuk sprostredkovať bez toho, aby trpelo okolie - vnútorné reproduktory pomáhajú dotvárať atmosféru tým, že v nadväznosti na skutočnú prácu motora ozvučujú interiér, zvýrazňujú zvuk pohonu a umožňujú tak užiť si jazdu aj ušami. Čo s elektromobilmi, ktoré sú vyslovene orientované na výkon? Pri nich nemá zmysel simulovať zvuky benzínového alebo naftového motora, ale pre vytvorenie atmosféry predsa len nejakú akustiku pohon mať musí. A týka sa to aj exteriérového zvuku, ktorý musia elektromobily povinne reprodukovať kvôli chodcom a cyklistom. Obyčajne elektromobily znejú tak, že pripomínajú bzučanie miliónov včiel zatvorených v miestnosti s kovovými stenami.

Hodí sa však k vysokovýkonným autám bzučanie? Samozrejme, že nie, aj značka Mercedes-AMG vie, že to tak nemohla nechať. Preto vo svojom úplne prvom elektrickom Mercedes-AMG, modeli EQS 53 4MATIC+, nechal kompletne prepracovať zvuk pohonu a podarilo sa vytvoriť niečo naozaj pôsobivé

Balík AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa dodáva na želanie, kombinuje výbavu ovplyvňujúcu dynamiku jazdy, ktorej patrí silné zvýšenie výkonu pre PRETEKÁRSKY ŠTART a zvýšenie maximálnej rýchlosti na 250 km/h, s emocionálnym Zvukovým zážitkom AMG „Výkonnostný“. Táto funkcia sa na troch voliteľných stupňoch Vyvážený, Športový a Výkonný postará o nezameniteľný zvukový zážitok. Intenzita zvukového nastavenia sa riadi aktuálnym stavom vozidla a zvoleným jazdným programom. Zvuky, ktoré boli skomponované špeciálne pre zvukový svet Výkonnostný, napríklad pre nabíjanie alebo funkcie infotainmentu, završujú zážitok AMG.

Dynamika jazdy dodržiava to, čo sľubuje zvuk: pri vhodnej teplote a stave nabitia je možné nakrátko zvýšiť maximálny výkon a krútiaci moment pre PRETEKÁRSKY ŠTART. Na zrýchlenie z 0 na 100 km/h potom model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ potrebuje len 3,4 sekundy. Budiče kmitov a reproduktory vo vozidle už počas státia jasne ukazujú silu elektromotorov a poskytujú emocionálne nabitú zvukovú stopu pre intenzívne zrýchlenie. Grafické vyhotovenia ukazovateľov, ktoré sú špecifické pre AMG, v displejoch zdôrazňujú jazdný výkon aj vizuálne. Prostredníctvom nastavení multimediálneho systému je možné Zvukový zážitok AMG kedykoľvek deaktivovať – osobitne pre exteriér a interiér.

Raz počuť je lepšie ako stokrát čítať, vypočujte si zvuk Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ sami:



Pohon a výkon EQS 53 AMG 4MATIC+

Srdcom nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ postaveného na platforme EVA2 je koncepcia pohonu s dvoma motormi - obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej. Ponúka tak plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+.

Základná verzia dosahuje maximálny celkový výkon 484 kW (658 k), maximálny krútiaci moment elektrického stroja dosahuje závratných 950 Nm.

S balíkom AMG DYNAMIC PLUS, ktorý sa dodáva na želanie, sa maximálny výkon v režime PRETEKÁRSKY ŠTART s funkciou zvýšenia výkonu zvýši až na 560 kW (761 k) a krútiaci moment vzrastie až na 1 020 Nm. Tieto hodnoty berú dych nielen na papieri, ale aj fyzicky - zrýchlenie z nuly na rýchlosť 100 km/h s balíkom AMG DYNAMIC PLUS prebehne už za 3,4 sekundy. Teraz si predstavte tú kinetickú energiu, keď dvojmotorový pohon dokáže auto s pohotovostnou hmotnosťou 2 655 kg vystreliť na stovku za menej ako štyri sekundy.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)

Elektromotory na prednej a zadnej náprave sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM) špecifické pre AMG. Okrem iného sa o plynule dodávaný výkon starajú nové vinutia s tromi fázami a ovládanie prostredníctvom invertora s vlastným softvérom. To umožňuje dosahovať vyššie otáčky motora, a teda aj vyšší výkon, čo sa prejavuje najmä pri zrýchľovaní a v oblasti maximálnej rýchlosti. Tá je vo voliteľnom balíku obmedzená na 250 km/h, respektíve na 220 km/h v prípade verzie bez balíka AMG Performance 4MATIC+.

Podvozok nového modelu Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je podobne ako EQS od značky Mercedes-EQ vybavený viacprvkovou prednou nápravou a zadnou nápravou s priestorovým zavesením kolies. Inžinieri AMG cielene zdokonalili a vyladili komponenty tak, aby spĺňali osobitné požiadavky zákazníkov AMG. To platí pre komfort jazdy aj pre jazdnú dynamiku. Podvozok AMG RIDE CONTROL+ má vzduchové pruženie, ktoré je spojené s adaptívnym, elektronicky riadeným nastavovaním tlmenia v kombinácii so sériovým riadením zadnej nápravy s natočením kolies až do 9 stupňov.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)

Nová generácia akumulátorov s kapacitou 107,8 kWh

Nový model Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ je vybavený výkonným 400-voltovým akumulátorom, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Iba desatina z jeho chemického zloženia nikel-kobalt-mangán je tvorená kobaltom. Vysokovoltový akumulátor má využiteľnú kapacitu energie 107,8 kWh a v porovnaní s predchádzajúcimi stupňami vývoja sa nová generácia akumulátorov vyznačuje výrazne vyššou energetickou hustotou. Okrem toho má vyšší výkon nabíjania a dôležitou novinkou je aj možnosť inštalácie aktualizácií pre systém manažmentu akumulátora vzduchom (OTA). Aj systém manažmentu akumulátora bol vyladený špecificky pre AMG. Jazdné programy „Šport“ a „Šport+“ sú orientované na výkonnosť, jazdný program „Komfort“ je orientovaný na dojazd.

Rovnako ako v sesterskom modeli od značky Mercedes-EQ, aj v tomto prípade možno akumulátor nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom do 200 kW na rýchlonabíjacích staniciach. V tomto prípade je možné „natankovať“ elektrický prúd pre ďalších 300 kilometrov (WLTP) už po 19 minútach.

Ako sa líši základná EQS od EQS 53 AMG 4MATIC+?

Na prvý pohľad typické vozidlo AMG – vďaka obloženiu chladiča s čiernym panelom špecifickým pre AMG s vertikálnymi výstuhami. Sprevádzané avantgardnou siluetou, ktorá je formovaná dynamicky plynulou líniou kupé a je zakončená svalnatou zadnou časťou s odtrhovou hranou AMG. Z oboch strán obkolesené veľkými diskmi s brzdovým systémom AMG. Teda ani vizuálne niet pochýb o tom, ku ktorej výkonnostnej rodine tento priekopník patrí.

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)
Žiadne kompromisy - Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ sa dodáva s veľkými diskmi s brzdovým systémom AMG.
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)



V luxusnom športovom interiéri sa odohralo takisto viacero zmien v porovnaní s východiskovou EQS. Za zmienku stoja napríklad tieto položky výbavy:

  • prístrojová doska a línia bokov v imitácii kože ARTICO vo vesmírnej sivej farbe so štruktúrou NEOTEX a červeným ozdobným švom;
  • stredové diely obloženia dverí a prechod stredovej konzoly do prístrojovej dosky z mikrovlákna MICROCUT v čiernej farbe s červeným ozdobným švom;
  • volant AMG Performance v koži napa, dole sploštený, perforovaný v oblasti uchopenia so strieborne sfarbenými hliníkovými páčkami na nastavovanie rôznych stupňov rekuperácie;
  • dodatočne k sériovým tlačidlám AMG na volante;
  • športové pedále AMG;
  • podlahové rohože a nástupné lišty AMG s nápisom AMG (osvetlené s výmenným krytom).


Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ (2022)
Interiér Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ s Hyperobrazovkou MBUX

V porovnaní so sesterskými modelmi od značky Mercedes-EQ ponúka systém MBUX v tomto modeli celý rad prídavných funkcií, ktoré zvýrazňujú výkonnostný charakter športového vrcholového modelu. To platí najmä pre jedinečné ukazovatele na združenom prístroji, ako aj multimediálny displej a projekčný displej. Rýchly prístup k jazdným programom AMG DYNAMIC SELECT umožňuje príslušné tlačidlo priameho prístupu na stredovej konzole.

» Podrobnosti o modeli EQS si môžete prečítať priamo na stránkach spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia

Najdôležitejšie technické údaje Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Elektrické motory Dva synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM)
Max. hnací výkon (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 484 kW/560 kW
Max. hnací moment na výstupe prevodovky (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 950 Nm/1 020 Nm
Náhon Plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC+
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 3,8 s/3,4 s
Maximálna rýchlosť[5] (bez balíka/s balíkom AMG DYNAMIC PLUS) 220 km/h/250 km/h
Kapacita energie akumulátora, použiteľná (WLTP) 107,8 kWh
menovité napätie 396
Max. rekuperačný výkon[6] 300 kW
Palubná nabíjačka (sériovo/na želanie) 11/22 kW
Max. výkon nabíjania jednosmerným prúdom 200 kW
Kombinovaná spotreba elektriny (WLTP) 23,9 - 21,5 kWh/100 km
Emisie CO₂ (WLTP) 0 g/km
Trieda efektívnosti A+
Dojazd (WLTP) 526 - 580 km
Pohotovostná hmotnosť [7] 2 655 kg
Hodnota cw od[8] 0.23


[5] Elektronické obmedzenie
[6] Táto hodnota sa vzťahuje na elektrický výkon, ktorý sa na základe rekuperácie ukladá do elektrického akumulátora. Možno ju dosiahnuť za optimálnych podmienok okolia, okrem iného aj v závislosti od stavu nabitia a teploty. Odchýlky sú možné.
[7] Podľa ES
[8] S kombináciou 21-palcových diskov a pneumatík AMG v jazdnom programe ŠPORT alebo ŠPORT+
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?