Značka smart sa vracia vo veľkom štýle: odomykanie mobilom, luxusný interiér z Mercedesu a prekvapivý výkon

Smart sa definitívne presúva do sveta malých SUV, jeho novinka má šírku až dva metre.
Vydané  Text: 
### Tretia dekáda vývoja dospela až sem Automobilová značka smart vyrába svoje vozidlá od roku 1997, počnúc modelmi City-Coupé a City-Cabrio cez veľmi netypické kabrio Crossblade až po aktuálne generácie vozidiel s výlučne elektrickým pohonom, ako sú EQ fortwo, EQ forfour a smart EQ fortwo kabriolet. Neskôr to so značkou nevyzeralo práve najlepšie. V priebehu 24 rokov výroby malých mestských áut materský koncern Daimler (dnes Mercedes-Benz) špekuloval o budúcnosti značky, nedávne správy dokonca avizovali opustenie európskeho trhu a sústredenie sa na prudko sa rozvíjajúcu Čínu. Pár dní po zverejnení tej správy však Mercedes-Benz AG ohlásil spojenie s čínskym gigantom Geely Automobile Group na výrobe smartov a vznikol joint venture smart Automobile Co. Napokon značka minulý rok [odhalila koncepčné vozidlo smart Concept #1](https://www.autoviny.sk/novinky/122806/restart-automobilky-smart-uz-ziadne-lacne-riesenia-nadisiel-cas-na-luxus-a-drahotu), na ktoré teraz nadviazala sériovým modelom smart #1. Respektíve, nachádzame rôzne označenia tohto vozidla, vrátane Smart 1 či Smart One.
Vonkajšie vyhotovenie vozidla je tradične viacfarebné a zatiaľ čo predné partie sú autentické, pôsobia neopozeralo a sviežo, zadná časť už veľmi nápadne pripomína modely značky Mercedes-Benz, najmä GLA a elektrické SUV EQA.
Vozidlo stojí na 19-palcových diskoch kolies (koncept prekvapoval až 21″) a rázvor náprav dosahuje až 2 750 milimetrov. Celková dĺžka vozidla je 4 290, šírka až 1 910 mm a s výškou takmer 1,7 metra rozhodne nepatrí medzi nízke automobily. Smart sa definitívne presunul do sveta crossoverov. Automobilka si však neberie servítku pred ústa, rovno hovorí o kompaktnom SUV. Vedeli ste, že písmeno C v logu automobilky smart znamená „Compact“?
V porovnaní s konceptom sa zmenili nielen veľkosti diskov, ale aj konštruktérske riešenia. Zadné dvere sa už neotvárajú protismerne, ale klasicky, navyše výrobca ponechal na vozidle konvenčný B-stĺpik karosérie. Kľučky dverí sú zapustené a v prípade potreby sa vysúvajú. ### Interiér z Mercedesu? Interiér zaujme luxusným charakterom, ktorý je zvýraznený predovšetkým farebnou schémou. Biela a zlatá farba sa k sebe náramne hodia, ale v porovnaní s konceptom už nie sú plochy lesklé a medené. Podobnosť s vozidlami značky Mercedes-Benz je nepopierateľná, na zdieľanie dizajnových princípov poukazujú ako tvary palubnej dosky, tak výduchov klimatizácie a prevedenie stredového tunela.
Uprostred palubnej dosky je voľne stojaci dotykový displej s uhlopriečkou 12,8 palca s operačným systémom Avatar AI s umelou inteligenciou, ktorá má počas jazdy plniť funkciu digitálneho spoločníka a pomocníka.
Nový smart sľubuje moderné funkcie konektivity, jeho softvér bude možné aktualizovať prostredníctvom internetu bez použitia káblov (takzvaný systém OTA, over the air), v spojení s mobilnými telefónmi sa bude dať vozidlo ako také odomykať a štartovať aj bez konvenčného kľúča.
Aj keď bol pôvodne predstavený Concept #1 štvormiestny, v produkčnej verzii smart #1 sa odvezie už päť osôb vrátane vodiča a vzadu sa dokonca našlo dosť miesta aj na sklápacie chrbtové operadlo stredného sedadla, ktoré sa tak dá použiť ako lakťová opierka.
### Dojazd, pohon, cena Tlačová správa výrobcu je pomerne bohatá na pestrý opis vozidla a konečne sme sa dočkali aj zopár informácií o pohone. Uvádzacia verzia smart #1 má disponovať elektrickým pohonom s maximálnym výkonom až 200 kW (272 koní). Len pre porovnanie, [Škoda Enyaq Coupé RS iV dosahuje max. 220 kW](https://www.autoviny.sk/novinky/123321/toto-je-nova-skoda-enyaq-coupe-nazivo-presvedci-vas-aby-ste-kupili-elektromobil), teda iba o niečo viac, pritom má ísť o vyslovene športové SUV. Trakčný akumulátor s neupresnenou kapacitou sa má z 10 na 80 % nabiť za 3 hodiny pri výkone 22 kW a v prípade ultrarýchleho nabíjania má ísť o 30-minútový úkon. Zatiaľ nemáme informácie o kapacite trakčného akumulátore, o predpokladanom dojazde ani o prípadnej dostupnosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »