Tehotné za volantom: čo hovorí prax a čo zákon? Zásady, ktoré by ste si mali osvojiť
Tehotenstvo nemusí byť dôvodom, aby ste prestali šoférovať. Vyhnite sa však dohadom, čo môžete a čo už nie.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Bezpečnostný pás sa zapína vždy. Iba s jedinou výnimkou.
V centre pozornosti u tehotných žien sú najmä poranenia brucha a panvy. Riziko, že sa vám pri nehode udeje smrteľný úraz v dôsledku nepripútania sa bezpečnostným pásom, je enormné a pri tehotných to platí dvojnásobne. Riziko smrti nenarodeného dieťaťa pri havárii je u nepripútaných tehotných žien prirodzene vyššie než u pripútaných osôb. Ženy však majú majú často strach z bezpečnostných pásov, pritom by mali používať najmä v období gravidity. Výhovorky, že tehotné cestujú väčšinou iba na krátke vzdialenosti, prirodzene neobstoja. Najviac nehôd sa stáva práve cestou do práce, na nákup alebo k lekárovi – teda na krátkych trasách. V období tehotenstva by si mali ženy na dlhých cestách robiť častejšie prestávky a uvoľniť sa spod prípadného tlaku bezpečnostného pásu. Strach z toho, že bezpečnostný pás poraní dieťa v lone matky, je neopodstatnený, ak je žena pripútaná správne. Existuje jedna výnimka, kedy tehotná žena nemusí používať bezpečnostný pás v aute, ide však o veľmi špecifickú záležitosť. Ak jej z nejakého dôvodu bezpečnostný pás spôsobuje ťažkosti, môže po konzultácii s lekárom požiadať o vystavenie dokumentu s názvom **Lekárske osvedčenie o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla**. Toto osvedčenie sa však vystavuje prevažne ľuďom s vážnymi zažívacími problémami a dôvodom na jeho vystavenie spravidla nie je ani rizikové tehotenstvo ako také.Ako sa pripútať bezpečnostným pásom?
Nezávisle od toho, na ktorom sedadle auta budúca mamička sedí, mala by vždy použiť trojbodový bezpečnostný pás. To je ten bežný, ktorý dnes nachádzame v každom aute.Spodný popruh bezpečnostného pásu musí prechádzať čo najnižšie popod brucho. Ďalšia časť pásu, ktorá smeruje od kotevného bodu šikmo cez telo k dverám, musí prechádzať pomedzi prsia a ponad brucho. **Spodná časť pásu sa nikdy nesmie dostať do polohy, kde by prechádzala cez bruško mamičky**. Pás by nikdy nemal skĺznuť z pleca. Medzi bruchom a volantom musí byť zachovaná čo možno najväčšia vzdialenosť. Ženy vo vysokom stupni tehotenstva by už nemali samy viesť vozidlo. Pevná hranica, dokedy môže tehotná žena šoférovať, však neexistuje, pretože všetko závisí od priebehu gravidity. Ak sa dostavujú nepríjemné príznaky tehotenstva, ako zvracania, opuchy nôh, nevoľnosť alebo kolísanie tlaku, vtedy je šoférovanie nežiadúce a rizikové aj v prvých mesiacoch tehotenstva.Zásady cestovania autom pre tehotné:
– používať bezpečnostný pás– robiť častejšie prestávky s prípadným „cvičením“
– požívať dostatok tekutín
– necestovať sama a v horúčavách
– nosiť pohodlné oblečenie a obuv
– v prípade akejkoľvek autonehody sa nechajte čo najskôr vyšetriť lekárom, hoci sa cítite byť v poriadku
– vždy mať pri sebe tehotenský preukaz
Ostatní účastníci cestnej premávky by si pre prípad nehody s tehotnou ženou mali osvojiť zásadu: Pri poskytovaní prvej pomoci pri nehodách prioritne zabezpečiť životné funkcie tehotnej ženy! Ak budú tehotné motoristky rešpektovať a dodržiavať vyššie uvedené zásady, tak si ony môžu užívať bezpečnú jazdu.
Na záver apel na ostatných vodičov
Na záver kladieme dôraz na vodičov, ktorí nevezú tehotné ženy, ale správajú sa arogantne a ignorantsky. Nie ste na ceste sami a každé jedno vybrzďovanie, trestanie alebo iné ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky nepatrí do našej spoločnosti. Nikdy nemôžete vedieť, či sa v tom aute, ktoré ste práve predbehli a rozhodli sa ho vybrzďovať, nesedí na sedadle spolujazdca tehotná žena a vy tak vykonávate o pokus o zabitie hneď niekoľkých ľudí naraz.Exemplárnym príkladom toho, že sa takéto prípady môžu stať, je udalosť, ktorá rezonovala v médiách pred štyrmi rokmi. Český súd rozhodol poslať do väzenia na 11 rokov vodiča BMW Martina Kostnera, ktorý zámerným vybrzďovaním vodiča staršej Octavie na diaľnici spôsobil ťažké úrazy muža a ženy a spôsobil smrť ich malého dieťaťa, ktoré v aute sedelo v detskej sedačke. Zdroj: [idnes.cz](https://www.idnes.cz/praha/zpravy/kostner-vybrzdovac-soud-rozsudek-trest.A180320_124717_praha-zpravy_rsr).
Pôvodný text od autorov MUDr. Zuzana Fülöppová a Alena Chorvátová vo februári 2018 výraznou redakčnou úpravou.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.