Vodičove zlozvyky, ktoré ovplyvňujú stav auta. Vyvarujte sa im
Pretekári, sviatoční vodiči, lajdáci a špekulanti. Predajcovia áut sú rôzni a preto by ste mali vedieť, ako so svojím autom narábali.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Zanedbané výmeny oleja
Aj ten najväčší lajdák by mal na svojom aute robiť aspoň nasledovné: meniť pneumatiky a brzdy, dopĺňať vodu do ostrekovačov, dbať na STK/EK a predovšetkým meniť motorový olej! Je potrebné držať sa toho, čo odporúča výrobca auta a neprešvihnúť výmenu oleja o „zopár tisíc kilometrov“. Najmä pri starších autách by mali byť intervaly výmeny oleja častejšie, zamedzíte tým rýchlejšiemu opotrebeniu komponentov motora. Ak vám predchádzajúci majiteľ hovorí, že olej menil tak, ako uznal za vhodné, je to varovný signál. A ak od neho auto aj tak kúpite, okamžite s ním choďte na výmenu oleja. Najlepšie aj toho v prevodovke, pretože na tú sa zabúda najčastejšie.Ignorovanie výstražných kontroliek
„Tá kontrolka motora tam svieti, ale viem čo to je, nič vážne,“ počujeme pomerne často. Áno, je pravda, že majiteľ dobre vie, že po prepálení softvéru jeho auta začala kontrolka svietiť preto, lebo ten softvér hľadá vírivé klapky, ktoré na motore vôbec nie sú. Ale keď už raz tá kontrolka svieti, nemá vodič šancu zistiť, či sa medzičasom na motore nevyskytla ďalšia chyba.Filter pevných častíc nie je maniér ekológov!
Naftové autá bez filtra pevných častíc PDF sú na našom, českom a poľskom trhu fenomén. Vášniví naftoví priaznivci nadávajú na to, že sa filter iba zbytočne zanáša a stojí peniaze, tak ho vymontujú. A že im potom auto dymí ako pokazený traktor, to im už neprekáža! Pri kúpe naftového auta vždy sledujte, či má to auto DPF, prípadne či nemá zaslepený EGR. Na zaslepenie síce len tak pohľadom neprídete, pre istotu si teda aspoň žiadajte úprimnú odpoveď.Opotrebovanie automatickej prevodovky, zbytočné zaraďovania N pri státí
Automomatické prevodovky sú na našom trhu už dostatočne dlho na to, aby sa začali prejavovať ich typické poškodenia v dôsledku zlého používania a tiež prirodzeného opotrebenia. Výmena kompletu automatickej prevodovky na staršej Škode Octavia výjde aj na 3-tisíc eur, preto je dobré vedieť, ako s ňou predchádzajúci majiteľ pracoval. Nie je dobré, keď vodič priveľmi rýchlo preraďuje z P cez R a N do D a tiež nie je vhodné, aby pri každom zastavení auta vyraďoval do neutrálu. Automatické prevodovky síce fungujú na rovnakom princípe ako tie manuálne, majú však odlišnú konštrukciu, odlišné spracovanie. Časté preraďovanie im neprospieva. Netreba zabúdať na výmeny oleja v prevodovke, ako optimálny interval sa uvádza 60-tisíc kilometrov.Turbá sa kazia, nezabúdať na minútku pokoja pred vypnutím motora
Keď je motor vypnutý, turbína stráca mazanie a ak je príliš horúca alebo sa otáča vysokou rýchlosťou, môže sa ľahko poškodiť. Preto je vhodné, aby po divokejšej jazde auto pred vypnutím motora chvíľku stálo, najlepšie aj viac ako jednu minútu. V priebehu piatich rokov sa aj pri zanedbávaní tohto pravidla nič stať nemusí, ale druhý či tretí majiteľ už môže doplatiť na pomaly sa ničiace turbo. A výmena turba, to sú v lepšom prípade stovky, často však tisíce eur.Šetrenie na servise podvozka
Nesprávne tlmiče ohrozujú pevnosť celého podvozka a znižujú bezpečnosť. Zvýšená vibrácia v dôsledku síl pôsobiacich na vozidlo spôsobuje oslabenie jeho konštrukcie, čo môže viesť k rýchlejšej korózii a tiež k poškodeniu celého radu komponentov. Púzdra, tlmiče, pružiny, to všetko síce stojí peniaze, ale mať v aute predpísané a správne nadimenzované súčiastky by mala byť povinnosť!Pozor na pretekárov s opotrebovanými brzdami, tlmičmi, spojkou a pneumatikami
Wannabe pretekári na Daciách a starých škodovkách vedia byť naozaj neštrní. Ukázať sa pred miestnou modelkou je predsa dôležitejšie ako bezpečnosť a spoľahlivosť auta. Okamžité akcelerovanie, kopanie do brzdy a vytáčanie studeného motora do vysokých otáčok, na to nie sú celkom stavané ani športové autá, nie ešte civilné. Hrozí zrýchlené opotrebenie komponentov motora, riziko jeho poškodenia a teda znehodnotenia celého vozidla. Na podobných špekulantov, ktorí menia auto po 10-tisíc najazdených kilometroch, si dávajte veľký pozor.Časté umývanie v zime škodí? Práve naopak!
Naše cesty sú v zime solené, čo poškodzuje karosériu a podvozok. Umývanie je potrebné práve v zime, navyše keď sneží. O poškodení laku sa nemôžeme ani baviť, ak auto umývame s rozumom. Netreba zabúdať na čistotu podvozka a keď predávajúci tvrdí, že auto dával umývať iba v lete a na jar, venujte prehliadke podvozka zvýšenú pozornosť.
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.