Test BMW X3 – čo viac si priať?

Redakcia, 18.09.2013
Stálicu medzi prémiovými SUV sme otestovali so slabším naftovým šesťvalcom a opäť sme sa presvedčili, prečo sa BMW X3 teší z úspechu.

Generačná výmena BMW X3 prišla v roku 2011 a priniesla so sebou okrem robustnejšieho vzhľadu aj podstatné zmeny pod povrchom karosérie. Výroba sa presunula z rakúskeho Grazu do Spartanburgu v USA, kde schádza z linky spolu s väčšími súrodencami X5 a X6. Oproti veľkým bratom je X3 s prijateľnejšou dĺžkou a šírkou oveľa lepšie použiteľnejšia v meste a úzkych priestoroch. Podarené dynamické krivky karosérie v našom prípade zdobil ešte príplatkový balík výbavy M šport, ďalšie prvky výbavy v hodnote takmer 23 000 € priblížili finálnu cenu testovaného auta k 74 000 €.

Za nemalé peniaze sa nikto nemôže sťažovať, že by dostal málo. Pohodlné sedenie vo veľkorysých sedadlách sa stará o komfort na akokoľvek dlhej ceste, veľkým plusom je dobrý prehľad o okolitej situácii vďaka vysokej pozícii nad cestou. Luxusný pocit si vychutnajú aj pasažieri vzadu, ktorí tu majú kráľovský priestor. Za zadnými operadlami delenými v pomere 40 : 20 : 40 je batožinový priestor s objemom 550 dm3 a pravidelným tvarom, po ich sklopení splynú do roviny s podlahou a objem narastie až na 1 600 dm3.

Prémiovosť auta cíti vodič okamžite po usadnutí za volant. Hodnotné materiály dobre vyzerajú, sú prijemné na dotyk a kvalitne spracované dielce vytvárajú v podstate bezchybný celok. Skvelý dojem z nemeckej precíznosti ešte viac umocňuje volant s hrubým vencom, prehľadné prístroje s jemnou grafikou a logické ovládanie všetkých systémov na palube.

Luxusné pocity vodičovi aj posádke nenavodzuje iba prostredie interiéru, ale aj samotná jazda. V zákrutách sa X3 správa na SUV neobyčajne stabilne, auto drží stopu a nenakláňa sa ani napriek vysokej karosérii a svetlej výške 212 mm. Má to na svedomí predovšetkým tvrdšie naladenie podvozku, stále mu však zostáva dostatočný komfort tlmenia a na nerovných vozovkách sa mierne pohupuje. Na veľkých kolesách necítiť takmer žiadne rany od krivých ciest, k ušiam posádky sa dostane iba zvuk od väčších jám. V BMW jednoducho podvozky ladiť vedia a ten v X3 sa tiež vynikajúco podaril.

Naftový šesťvalec s objemom 3 litre neobvykle športovú náturu X3 dopĺňa ešte viac. S výkonom 190 kW a krútiacim momentom 560 Nm rozhýbe ťažké SUV na stovku za 6,2 sekundy a dosiahne rýchlosť až 210 km/h. Razantný ťah motora má lineárny priebeh a do sedadla vie tlačiť výrazne a celkom dlho, k plynulej a rýchlej akcelerácii prispieva aj pohon xDrive a osemstupňový automat, ktoré patria k tomu najlepšiemu na trhu. Prevodovka radí rýchlo a bez trhania, dobre predvída úmysly vodiča a sprevodovanie sa stará aj o vynikajúcu spotrebu. Po týždni ukazoval palubný počítač veľmi dobrý priemer 7,3 litra na 100 km. S častejším využívaním režimu Sport, kedy sú reakcie pohonu ešte rýchlejšie sa dá jazdiť do 8,5 l/100 km. Odhlučnenie motora je však len priemerné, počas jazdy bez zapnutého rádia je ho jasne počuť a má pomerne drsný zvuk.

Kritizovať na BMW X3 sa dá naozaj len málo. Je to skutočne dobré auto, s naftovým trojlitrom jazdí dobre, primerane dynamicky a pritom celkom úsporné. Svojimi vlastnosťami teda bude robiť majiteľovi najmä radosť, len pri kúpe treba prehltnúť dosť vysokú cenu. S motorom 30d začína na 51 000 €, treba však počítať aj s nemalými príplatkami, ktoré z neho urobia presne to vozidlo, po ktorom záujemca túži.

Text a foto: MIR

+ Jazdné vlastnosti, vnútorný priestor, kvalita spracovania, výkon a spotreba motora.

- Cena, drsnejší zvuk motora.

Dĺžka × šírka × výška: 4 648 × 1 881 ×1 661 mm
Rázvor: 2 810 mm
Batožinový priestor: 550 dm3
Prevádzková/celková hmotnosť: 1 875/2 390 kg

Motor: prepĺňaný naftový R6, 2 996 cm3
Výkon: 190 kW (258 koní) pri 4 000 ot./min.
Krútiaci moment: 560 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min.
Prevodovka: 8-st. automatická, pohon všetkých kolies

Zrýchlenie 0-100 km/h: 6,2 s
Najvyššia rýchlosť: 210 km/h
Spotreba: 6,8/5,6/6,0 l/100 km
Emisie CO2: 159 g/km

Základná cena/testované auto: 51 000/73 983 €