Elektrošoky z Opla Ampera

Redakcia, 24.10.2011
Jazda: Volty a Ampéry sa pri hodinách fyziky plietli asi väčšine z nás, k podobnej zámene teraz ľahko dôjde aj v prípade dvoch takmer identických elektromobilov. Čím sa Opel Ampera líši od Chevroletu Volt?

V okolí holandského Haagu mali príležitosť vyskúšať si aj európsku Amperu. Hoci by logika napovedala, že Chevrolet bude určený pre americký a Opel pre európsky trh, nie je to tak. Aj na starom kontinente sa obe vozidlá budú predávať súčasne. Chevrolet k nám dorazí už na konci tohto roka, na Amperu si budeme musieť počkať až do júna 2012. Obe vozidlá vychádzajú z rovnakej továrne Hamtramck na okraji Detroitu, rozdiely medzi nimi však predsa len nájdeme - a to nielen v dizajne, ktorý najmä vpredu nesie rysy charakteristické pre každú zo značiek. V Opli sa očakáva o niečo vyššia cena (v Európe má štartovať od 42 900 eur), čomu nasvedčuje aj dôkladnejšie odhlučnenie interiéru a hlavne lepšie nastavenie podvozka - paradoxne komfortnejšie než pri americkom Volte.

Zástupcovia Opla sa vehementne bránia označeniu "hybrid", model Ampera dôsledne nazývajú "elektromobil s predlžovačom dojazdu" a vedia prečo - v mnohých európskych krajinách ide totiž o podstatný rozdiel v daňovom zaťažení vozidla. Ťažko by ste preto v detailných tlačových materiáloch, na rozdiel od Voltu, hľadali nejakú zmienku (hoci celkom podstatnú) o tom, že auto v skutočnosti nie je poháňané iba elektrickou jednotkou, no že vo vyšších rýchlostiach sa k planétovej prevodovke pripája aj spaľovací motor. Pravda však je, že jeho úlohou nie je ani tak pomáhať s pohonom vozidla (aj keď k tomu tiež prispieva), ako skôr spomaľovať súkolesie planétovej prevodovky na dosiahnutie ťažšieho celkového prevodu, ktorý by znížil otáčky elektrickej jednotky. Tá je tvorená dvoma elektromotormi, z ktorých jeden automobil poháňa permanentne a druhý sa pridáva až pri nutnosti razantnejšej akcelerácie.

Dynamika je vzhľadom na celkový výkon oboch elektromotorov 111 kW až prekvapivo dobrá, auto veľmi ochotne reaguje na najmenší pohyb plynového pedála. Absencia zvukového sprievodu nám pri jazde neprekážala, počujete hluk od podvozka. Istý rozdiel nastane po vybití akumulátorov, k čomu dôjde po 40 až 80 km (pri súťažnej ekojazde sa nám podarilo prejsť vyše 90 km). Potom sa naštartuje spaľovací motor (zážihová „jednaštvorka“ s výkonom 63 kW), čo však na rozdiel od horšie odhlučneného Voltu v Ampere takmer nepostrehnete. Motor budete počuť skôr pri posúvaní sa po meste, jeho otáčky sa pritom menia bez akejkoľvek súvislosti s rýchlosťou. Na to sme si museli zvykať hlavne pri brzdení napríklad pred križovatkou, keď neustále do vysokých otáčok vytočený spaľovací motor pôsobí ako zaseknutý plyn.

Výrobca udáva priemernú spotrebu až neuveriteľne nízkych 1,6 l/100 km, čo je podstatne menej než má Volt (3,9 l/100 km). Ide však o rozdiel len v americkej a európskej metodike merania, lebo u nás vozidlo absolvuje špeciálny režim určený pre hybridné vozidlá. Ten berie do úvahy len prvých 100 km jazdy, keď prácu auto vykoná s plne nabitými batériami. Reálna spotreba po vybití akumulátora zatiaľ zostáva veľkou neznámou, zástupcovia značky neochotne priznali neveľmi lichotivú hodnotu okolo 6 l/100 km. My sme na spaľovací motor mali príležitosť prejsť len 20 km, pri ktorých sme spotrebovali 1,8 l benzínu, čo znamená ešte horší výsledok... Skutočnú spotrebu však preukáže až tradičný týždenný test, na ktorý by sme mali dostať Chevrolet Volt už na jeseň.

Text: Jiří Steiger

Foto: archív

Technické údaje

Maximálny výkon kW (k) 111 (150)

Maximálny krútiaci moment Nm 370

Dojazd len na elektriku km 40 – 80

Čas nabíjania zo siete na 230 V h cca 4

Kapacita akumulátorov kWh 16

PREDLŽOVAČ DOJAZDU: R4/benzín

Zdvihový objem cm3 1 398

Maximálny výkon kW (k) 63 (86)

pri ot./min. 4 800

Dĺžka × šírka × výška mm 4 498 × 1 787 × 1 439

Rázvor mm 2 685

Batožinový priestor l 310/1 005

Maximálna rýchlosť km/h 161

Zrýchlenie 0 – 100 km/h s cca 9,0

Kombinovaná spotreba l/100 km 1,6

Emisie CO2 g/km 40