Myslíte si, že 7-miestne SUV sú výstrelkom doby? Tu máte 12-miestny Delahaye z roku 1911!

ERIK STRÍŽ, 16.01.2018
Aj za starých čias sa ľudia chceli voziť vo veľkom počte. Ale na komfort sa nazeralo celkom odlišne, ako to robia automobilky dnes.
Delahay 413A/43A (1911) (foto: Hyman Ltd.)

Aj keď sa to tak často neuvádza, Emile Delahaye je jedným z praotcov automobilového priemyslu.

Jeho súčasníkmi boli legendy ako Gottlieb Daimler, Karl Benz, Ferdinand Porsche a Henry Ford. Prvé auto vyrobil už v roku 1894 a predviedol ho na autosalóne v Paríži, teda ešte pred prelomom storočí. Výrazne sa pritom inšpiroval vozidlom od Karla Benza. Autá navrhoval sám a je považovaný za priekopníka automobilového priemyslu aj napriek tomu, že už v roku 1901 odišiel do dôchodku kvôli zdravotným problémom. Svojim vozidlám dôveroval natoľko, že ich prihlásil do pretekov Paríž-Marseille-Paríž - on sám riadil jedno z nich, ktoré sa umiestnilo na siedmom mieste a vďaka tomu získalo veľkú publicitu.

Kvôli zdravotným problémom jeho firmu spoluriadili jeho švagrovia Leon Desmarais a Georges Morane, po jeho odchode v roku 1900 sa premenovala na Société des Automobiles Delahaye presunula z francúzskeho Tours do Paríža. Značka osobných, nákladných automobilov a autobusov Delahaye prežila až do roku 1954.

Delahay 413A/43A (1911) (foto: Hyman Ltd.)

Jeden z automobilov, ktoré vznikli až po smrti zakladateľa, je aj tento zaujímavý model 413A, resp. 43A z roku 1911. Dovedna 12-miestne vozidlo so skladacou strechou a bez bočných stĺpikov malo okázalý dizajn, ktorý však vo svojej dobe výrazne nevystupoval zo zaužívaného. Vtedajšie klasické automobily boli typické masívnymi blatníkmi, okrúhlymi svetlami, vzhľadom na priemer tenkými kolesami a pravostranným riadením.

Keď sa pozeráme na fotografie renovovaného modelu, ktoré pripravila spoločnosť Hyman Ltd., iba ťažko si predstavujeme, ako sa na ňom vezie dvanásť ľudí. Automobil obsiahol štyri rady čalúnených lavíc vrátane tej pre vodiča, pričom na každú z nich by sa mali vojsť traja ľudia. Podľa fotografií usudzujeme, že osem ľudí vrátane vodiča by sa sem zmestilo ešte v relatívnom pohodlí.

Delahay 413A/43A (1911) (foto: Hyman Ltd.)
Delahay 413A/43A (1911) (foto: Hyman Ltd.)

Zaujímavosťou modelu 413A je jeho veľká skladacia strecha. V rozloženom stave vyzerala ako pevná strecha s tenkými piliermi popri sedadlách, v zloženom stave sa z vozidla stal akýsi hybrid medzi mikrobusom a kabrioletom.

Kus, ktorý ponúka spoločnosť Hyman Ltd., väčšinu svojho života strávil v múzeu v Provensalsku. Pôvodne bol vyrobený ako auto pre hasičov, avšak po veľmi krátkej službe bol nahradený väčším vozidlom a putoval do múzea. Tam zostal až do roku 1973, kedy sa múzeum zatvorilo a dostal sa do rúk súkromného zberateľa Michaela Banfielda. Celých štyridsať rokov potom automobil stál v privátnej zbierke nedotknutý, až sa v roku 2014 začalo s jeho renováciou.

Delahay 413A/43A (1911) (foto: Hyman Ltd.)

Automobil je poháňaný 3-litrovým štvorvalcovým motorom, ktorý cez kužeľovú spojku typu Ferodo a trojstupňovú prevodovku dvojitou reťazou poháňa zadnú nápravu. Aby bol štart motora príjemnejší, pri renovácii boli pridané batérie, nabíjací systém a štartér, opravili sa brzdy a vymenili pneumatiky, pričom sa však zachovali parametre originálu.

Cena predávaného veterána je závratných 197 500 amerických dolárov!