Myslíte si, že 7-miestne SUV sú výstrelkom doby? Tu máte 12-miestny Delahaye z roku 1911!

Aj za starých čias sa ľudia chceli voziť vo veľkom počte. Ale na komfort sa nazeralo celkom odlišne, ako to robia automobilky dnes.
Vydané  Text: 

Aj keď sa to tak často neuvádza, Emile Delahaye je jedným z praotcov automobilového priemyslu.

Jeho súčasníkmi boli legendy ako Gottlieb Daimler, Karl Benz, Ferdinand Porsche a Henry Ford. Prvé auto vyrobil už v roku 1894 a predviedol ho na autosalóne v Paríži, teda ešte pred prelomom storočí. Výrazne sa pritom inšpiroval vozidlom od Karla Benza. Autá navrhoval sám a je považovaný za priekopníka automobilového priemyslu aj napriek tomu, že už v roku 1901 odišiel do dôchodku kvôli zdravotným problémom. Svojim vozidlám dôveroval natoľko, že ich prihlásil do pretekov Paríž-Marseille-Paríž – on sám riadil jedno z nich, ktoré sa umiestnilo na siedmom mieste a vďaka tomu získalo veľkú publicitu. Kvôli zdravotným problémom jeho firmu spoluriadili jeho švagrovia Leon Desmarais a Georges Morane, po jeho odchode v roku 1900 sa premenovala na **Société des Automobiles Delahaye** presunula z francúzskeho Tours do Paríža. Značka osobných, nákladných automobilov a autobusov Delahaye **prežila až do roku 1954**.
Jeden z automobilov, ktoré vznikli až po smrti zakladateľa, je aj tento zaujímavý model **413A, resp. 43A z roku 1911**. Dovedna 12-miestne vozidlo **so skladacou strechou a bez bočných stĺpikov** malo okázalý dizajn, ktorý však vo svojej dobe výrazne nevystupoval zo zaužívaného. Vtedajšie klasické automobily boli typické masívnymi blatníkmi, okrúhlymi svetlami, vzhľadom na priemer tenkými kolesami a **pravostranným riadením**. Keď sa pozeráme na fotografie renovovaného modelu, ktoré pripravila spoločnosť Hyman Ltd., iba ťažko si predstavujeme, ako sa na ňom vezie **dvanásť ľudí**. Automobil obsiahol štyri rady čalúnených lavíc vrátane tej pre vodiča, pričom na každú z nich by sa mali vojsť traja ľudia. Podľa fotografií usudzujeme, že osem ľudí vrátane vodiča by sa sem zmestilo ešte v relatívnom pohodlí.
Zaujímavosťou modelu 413A je jeho veľká skladacia strecha. V rozloženom stave vyzerala ako pevná strecha s tenkými piliermi popri sedadlách, v zloženom stave sa z vozidla stal akýsi hybrid medzi mikrobusom a kabrioletom. Kus, ktorý ponúka spoločnosť Hyman Ltd., väčšinu svojho života strávil v múzeu v Provensalsku. **Pôvodne bol vyrobený ako auto pre hasičov**, avšak po veľmi krátkej službe bol nahradený väčším vozidlom a putoval do múzea. Tam zostal až do roku 1973, kedy sa múzeum zatvorilo a dostal sa do rúk súkromného zberateľa Michaela Banfielda. Celých štyridsať rokov potom automobil stál v privátnej zbierke nedotknutý, až sa v roku 2014 začalo s jeho renováciou.
Automobil je poháňaný **3-litrovým štvorvalcovým motorom**, ktorý cez kužeľovú spojku typu Ferodo a trojstupňovú prevodovku **dvojitou reťazou poháňa zadnú nápravu**. Aby bol štart motora príjemnejší, pri renovácii boli pridané batérie, nabíjací systém a štartér, opravili sa brzdy a vymenili pneumatiky, pričom sa však zachovali parametre originálu. **Cena predávaného veterána je závratných 197 500 amerických dolárov!**




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.