Myslíte si, že 7-miestne SUV sú výstrelkom doby? Tu máte 12-miestny Delahaye z roku 1911!

Aj za starých čias sa ľudia chceli voziť vo veľkom počte. Ale na komfort sa nazeralo celkom odlišne, ako to robia automobilky dnes.
Vydané  Text: 

Aj keď sa to tak často neuvádza, Emile Delahaye je jedným z praotcov automobilového priemyslu.

Jeho súčasníkmi boli legendy ako Gottlieb Daimler, Karl Benz, Ferdinand Porsche a Henry Ford. Prvé auto vyrobil už v roku 1894 a predviedol ho na autosalóne v Paríži, teda ešte pred prelomom storočí. Výrazne sa pritom inšpiroval vozidlom od Karla Benza. Autá navrhoval sám a je považovaný za priekopníka automobilového priemyslu aj napriek tomu, že už v roku 1901 odišiel do dôchodku kvôli zdravotným problémom. Svojim vozidlám dôveroval natoľko, že ich prihlásil do pretekov Paríž-Marseille-Paríž – on sám riadil jedno z nich, ktoré sa umiestnilo na siedmom mieste a vďaka tomu získalo veľkú publicitu. Kvôli zdravotným problémom jeho firmu spoluriadili jeho švagrovia Leon Desmarais a Georges Morane, po jeho odchode v roku 1900 sa premenovala na **Société des Automobiles Delahaye** presunula z francúzskeho Tours do Paríža. Značka osobných, nákladných automobilov a autobusov Delahaye **prežila až do roku 1954**.
Jeden z automobilov, ktoré vznikli až po smrti zakladateľa, je aj tento zaujímavý model **413A, resp. 43A z roku 1911**. Dovedna 12-miestne vozidlo **so skladacou strechou a bez bočných stĺpikov** malo okázalý dizajn, ktorý však vo svojej dobe výrazne nevystupoval zo zaužívaného. Vtedajšie klasické automobily boli typické masívnymi blatníkmi, okrúhlymi svetlami, vzhľadom na priemer tenkými kolesami a **pravostranným riadením**. Keď sa pozeráme na fotografie renovovaného modelu, ktoré pripravila spoločnosť Hyman Ltd., iba ťažko si predstavujeme, ako sa na ňom vezie **dvanásť ľudí**. Automobil obsiahol štyri rady čalúnených lavíc vrátane tej pre vodiča, pričom na každú z nich by sa mali vojsť traja ľudia. Podľa fotografií usudzujeme, že osem ľudí vrátane vodiča by sa sem zmestilo ešte v relatívnom pohodlí.
Zaujímavosťou modelu 413A je jeho veľká skladacia strecha. V rozloženom stave vyzerala ako pevná strecha s tenkými piliermi popri sedadlách, v zloženom stave sa z vozidla stal akýsi hybrid medzi mikrobusom a kabrioletom. Kus, ktorý ponúka spoločnosť Hyman Ltd., väčšinu svojho života strávil v múzeu v Provensalsku. **Pôvodne bol vyrobený ako auto pre hasičov**, avšak po veľmi krátkej službe bol nahradený väčším vozidlom a putoval do múzea. Tam zostal až do roku 1973, kedy sa múzeum zatvorilo a dostal sa do rúk súkromného zberateľa Michaela Banfielda. Celých štyridsať rokov potom automobil stál v privátnej zbierke nedotknutý, až sa v roku 2014 začalo s jeho renováciou.
Automobil je poháňaný **3-litrovým štvorvalcovým motorom**, ktorý cez kužeľovú spojku typu Ferodo a trojstupňovú prevodovku **dvojitou reťazou poháňa zadnú nápravu**. Aby bol štart motora príjemnejší, pri renovácii boli pridané batérie, nabíjací systém a štartér, opravili sa brzdy a vymenili pneumatiky, pričom sa však zachovali parametre originálu. **Cena predávaného veterána je závratných 197 500 amerických dolárov!**




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ROZHOVOR

Martin Jahn zo Škoda Auto: Budeme ponúkať spaľovacie autá, kým to bude legislatívne možné; ale racionálne plánovať sa dá iba na dva roky.

  • Otvorený rozhovor odpovedá na viaceré otázky o budúcnosti značky Škoda. Racionálne môžeme odhadovať budúcnosť na dva roky, prekvapuje Jahn v rozhovore pre denník Autoviny.sk.

     Rozprávali sme sa o nástupe elektromobility, zmene na luxusnú značku, ale aj o tom, či je zmena spotrebiteľského správania dôvodom na zmenu obchodného modelu automobilky. Veľmi jednoznačne sa Jahn vyjadril aj o budúcnosti úžitkových vozidiel pod značkou Škoda.
  • MOTO

    BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

  • Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

     Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu. Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
  • Nový model

    Malé žihadlo. Nová Cupra Born VZ má mohutnejší výkon, adaptívne tlmiče a bubnové brzdy. Na jeden záťah prejde až 570 km

  • VZ je skratkou slova Veloz, čo znamená po španielsky rýchly a tradične označuje najvýkonnejšie verzie modelov značky.

     CUPRA Born VZ má výkon zvýšený na 240 kW (326 k), zrýchľuje z 0 na 100 km/h za iba 5,7 sekundy a maximálnu rýchlosť má elektronicky obmedzenú na 200 km/h. V minulom roku CUPRA predala 45 300 kusov Bornu, čo predstavuje medziročný nárast o 44,4 %.