Autá budú drahšie, dôvodom je nový plán Európskej únie

ERIK STRÍŽ, 24.11.2017
Zdražovanie sa dotkne neprekvapivo práve najlacnejších áut, všetky by mali mať niekoľko príplatkových funkcií navyše.
Lada Kalina Cross Black Line – Darček k 50. narodeninám

Poslanci únie sa domnievajú, že bezpečnostné systémy by mali byť súčasťou štandardnej výbavy všetkých automobilov, pretože zabraňujú nehodám. Toto uznesenie bolo prijaté tento týždeň a môžeme očakávať, že cena najlacnejších modelov áut stúpne.

V jednoduchosti, únia chce mať viac štandardných bezpečnostných systémov, aby boli cesty o niečo bezpečnejšie. Nie je to zlý nápad, pretože bezpečnosť automobilov zažila v posledných desaťročiach enormný nárast práve vďaka tomu, že sa dovtedy prémiové technológie stávali súčasťou základu. Dnes aj k najlacnejšiemu automobilu neoddeliteľne patria bezpečnostné pásy, airbagy, ABS a ESP. Kedysi to bola záležitosť drahých modelov.

Plán je teda rozumný, premietne sa však do nákladov na výrobu áut a teda pochopiteľne aj do koncových cien vozidiel. Štatistiky ukazujú, že každý rok zomiera na cestách EÚ viac ako 25-tisíc ľudí a stovky tisíc sú zranených. Približne 90 percent nehodám sa však dá vyhnúť, pretože sú výsledkom ľudskej chyby. Bezpečnostné systémy môžu preukázateľne znížiť počet nehôd, zvýšiť bezpečnosť a doslova zachraňovať životy.

Prijaté uznesenie sa týka bezpečnostných systémov núdzového brzdenia, ktoré rozpoznávajú chodcov a cyklistov, čím zabraňujú kolíziám, upozorneniu na vybočenie z jazdného pruhu a asistenta sledujúceho dopravné značky, ktorý upozorňuje na prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti.

Populárne autá, ktorých cena sa pohybuje do úrovne 12-tisíc eur, zvyčajne takéto funkcie nemajú. Výnimkou je napríklad taký Volkswagen Polo, ktorý sa predáva od 10 990 eur, pričom už v štandardne obsahuje funkciu rozpoznávania chodcov a dokáže samočinne zabrzdiť, ak vodič nereaguje na novovzniknutú situáciu na ceste. Čo však prinesie plán EÚ pre autá, ktorých cena sa pohybuje okolo úrovne iba 8-tisíc eur? Ak by sme brali do úvahy sumy, ktoré si automobilky za tieto príplatkové technológie pýtajú v konfigurátoroch, mohli by sme uvažovať aj o cenovom navýšení na úrovni dvoch tisíc eur. Predpokladáme však, že sa v tejto veci udeje ešte veľa zmien a kompromisov.