V Nemecku či Francúzsku môžu LPG autá parkovať aj v garážach, prečo nie u nás?
Auto s pohonom na LPG už v garáži nie je rizikom ako kedysi, aj tak s ním však do podzemia nemôžete.
Vydané Text: Redakcia
Automobily s pohonom na benzín a LPG sú na Slovensku populárne aj napriek tomu, že majú jedno výrazné obmedzenie: v množstve podzemných garáží sa s nimi nesmie parkovať. Aké sú na to dôvody a obstoja aj v roku 2017?
Možno ste sa aj vy niekedy pozastavili nad tým, že automobily na LPG majú zakázaný vjazd do podzemných garáží, zatiaľ čo vozidlá s pohonom na CNG majú vjazd povolený. Dôvod tohto všeobecného obmedzenia tkvie vo fyzikálnych vlastnostiach a rozdieloch medzi LPG a CNG – hoci sú oboje stlačené plyny.
LPG je stlačený ropný plyn (propán-bután), CNG je stlačený zemný plyn, metán. Výhodou zemného plynu (CNG) je, že je ľahší ako vzduch, takže pri nechcenom úniku stúpa nahor a v podzemnej garáži sa preto odstráni prostredníctvom ventilačného systému. Pri eventuálnom úniku plynu LPG hrozí, že sa bude držať pri zemi, hromadiť sa a v najhoršom možnom scenári môže byť dôvodom na vznik výbuchu. Práve to je dôvod, prečo ešte aj v roku 2017 prevádzkovatelia podzemných garáží nepovoľujú vstup vozidiel s pohonom typu benzín+LPG.
Netreba však zabúdať na skutočnosť, že v kombinácii so vzduchom je stále vybúšné aj LPG a keď chceme zájsť až do detailov, horľavé/výbušné sú aj benzínové výpary. A taký oxid uhličitý CO2 je ťažší ako vzduch, takže sa tiež drží pri zemi – a pritom ho produkuje každé vozidlo so spaľovacím motorom.
Avšak Maroš Beťák, expert Združenia LPG spoločností, tvrdí, že sa slovenské zákony opierajú o zastaralé normy. „Najväčší problém je, že slovenská legislatíva je 26 rokov stará a riadi sa vyhláškou Slovenského banského úradu č.208/1991 Zb. o bezpečnosti práce a technických zariadení pri prevádzke, údržbe a opravách vozidiel. Tá je zastaraná a chráni aj pred neexistujúcim nebezpečenstvom,“ tvrdí Beťák s odôvodnením, že moderné normy prakticky úplne vylučujú nebezpečenstvo výbuchu a nechcených únikov LPG.
„Životnosť nádrže je v priemere 10 rokov a keďže táto norma je pre výrobcov LPG nádrží zaväzujúca a musia sa ňou riadiť, na Slovensku dnes neexistuje auto, ktoré prejde cez STK a má nádrž nevyhovujúcu týmto novým, veľmi prísnym, pravidlám,“ dodáva Beťák.
Problémom sú prípadné havárie a neodborná montáž
Aktuálne platné normy Európskej komisie z roku 2001, ktoré sú pre výrobcov LPG nádrží zaväzujúce, prakticky úplne vylučujú možnosť nechceného úniku plynu z nádrží osobných automobilov. Práve preto priaznivci pohonu na LPG nahliadajú na súčasnú slovenskú legislatívu s nevôľou. Tvrdenie, že dnešná úroveň bezpečnosti je vysoká a zamedzuje úniku plynu, sa však dá akceptovať iba vtedy, keď budú všetky automobily zaručene bezpečné – čo sa nedá zaručiť nikdy. Vždy sa budú medzi nami pohybovať aj vozidlá s neodborne alebo nesprávne namontovanými LPG pohonmi, ktoré eventuálny únik pripúšťajú napríklad po nehode.„Aj dnes máme skúsenosti s tým, že sa LPG pohon do osobných automobilov montuje neodborne, bez papierov, s odlišným vybavením, než aké je uvedené v technickom preukaze,“ pripomína Erik Stríž, redaktor Auto Motor a Šport – Slovensko. To znamená, že aj riziko prípadného úniku môže byť vyššie. Ani technické kontroly nič nezaručujú, keďže sa dajú „kúpiť“ za 10 či 30 eurový príplatok na ruku.
S automobilom na pohon LPG dnes môžete parkovať v podzemných garážach v takom Nemecku, Belgicku, Francúzsku, Taliansku a aj v Holandsku.
Tak parkovať alebo neparkovať?
Keď pred vstupom do podzemnej alebo aj nadzemnej garáže visí značka obmedzujúca vjazd vozidlel na LPG, je nevyhnutné ju akceptovať bez ohľadu na to, či máme istotu o technickej korektnosti nainštalovaného LPG pohonu. Sú však aj garáže, pri ktorých takáto tabuľka nie je, v takom prípade majú experti na LPG jednoznačné odporúčanie:„Je to mýtus, ktorý straší LPG nadšencov už roky. Základné pravidlo ale znie: pokiaľ nie je na garáži značka zákaz vjazdu s LPG, tak tam LPG auto môže ísť,“ uvádza Beťák zo Združenia LPG spoločností.
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.