V Nórsku je každé tretie nové auto elektrifikované. A má veľké problémy s infraštruktúrou.
Tam, kde sú masívne dotácie na elektromobily, je potrebné aj prispôsobovať infraštruktúru. Ani progresívne Nórsko však na vývoj trhu nestačí.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
Elektrifikácia pohonov osobných automobilov má na energetickú infraštrutúru výrazný dopad – nové nároky na zaťaženosť elektrických sietí sú tak vysoké, že s nimi nestačí držať krok ani tak vyspelá krajina, akou je Nórsko.
Nórsko patrí medzi lídrov v aplikovaní elektromobility do bežného života a dokonca je vedúcou krajinou v počte predávaných elektromobilov v pomere ku konvenčným vozidlám. Podľa denníka Spiegel Online dosahuje podiel elektromobilov a hybridov až 35 percent z celkového množstva nových predaných automobilov. To znamená, že každé tretie nové vozidlo má elektrifikovaný pohon.
To sú tisícky a tisícky vozidiel, ktoré je potrebné nielen tankovať, ale aj nabíjať prostredníctvom domácich alebo verejných nabíjacích staníc. Teória znie takmer dokonale: bezemisná prevádzka automobilu je v symbióze s dopĺňaním jeho energie, ktorá sa získava z obnoviteľných zdrojov a environmentálne relatívne šetrnými prostriedkami, napríklad z jadra.
Iba v hlavnom meste Nórska, v Osle, je to dokonca až 40 percent. Registrovaných je tu až 50-tisíc elektrických automobilov a 30-tisíc hybridných, pričom využívajú 1300 nabíjacích staníc. Aj napriek tomu, že každý rok vzrastie počet nabíjacích staníc až o 26 percent, počet elektromobilov rastie neúmerne rýchlo: až o 100 percent ročne, uvádza Spiegel.
Situácia možno nie je tak dramatická dnes, keď sa ešte nejaké voľné nabíjačky dajú nájsť, ale v blízkych rokoch sa môže zmeniť priam drasticky. Nevyvážený pomer medzi nabíjacími stanicami a elektrifikovanými automobilmi bude znamenať, že aj napriek záujmu vodičov budú ich vozidlá prakticky nepoužiteľné. Nebudú sa mať kde nabiť a keď sa už k nabíjačke dostanú, musia pri nej stráviť celé hodiny, aby mohli potom odjazdiť niekoľko desiatok kilometrov.
Aktuálne dianie v nórskom Osle doviedlo organizáciu Elbilforening, ktorá má za cieľ podporovať rozvoj elektromobility v krajine, k vyhláseniu, že by si mali ľudia kupovať elektromobily iba v prípade, že si ich vedia nabíjať doma. Je to vážne vyhlásenie, ktoré odráža nepripravenosť aj najvyspelejších miest sveta na rýchly nástup elektromobility.
Slovensko nórske problémy nemá
Slovensku podobné problémy tak skoro nehrozia, dôvodom masívneho nárastu trhového podielu elektrických áut a hybridov je prepracované dotovanie od štátu. Nórsko prijalo verejný záväzok, že do roku 2025 budú všetky jeho nové vozidlá bezemisné. Na podporu tohto záväzku majú platiaci priaznivci elektromobility a znižovania emisií veľké výhody: neplatia za svoje vozidlá dane (ani dovozné), užívajú bezplatné parkovanie v mestách a nemusia napríklad platiť mýta.Slovensko spravilo ústretový krok smerom k elektromobilite tým, že uvoľnilo peniaze z recyklačného fondu a 5, respektíve 3-tisícmi eur dotuje nákup nových elektromobilov a plug-in hybridov. Navyše majú zľavy pri registrácii, aj keď v tomto ohľade nejde o tak výrazné úspory. O dramatickej zmene spotrebiteľského správania teda nemožno ani uvažovať, aj keď čísla nie sú úplne márne. Dotácie a výhody od štátu majú zmysel.
Na našom území vznikajú stále nové nabíjacie stanice a aj keď ich nie sú tisícky, aktuálnym nárokom vyhovujú. Navyše platí, že sa elektromobily dajú nabíjať aj v rodinných domoch a v garážach bytových domov, ak je v nich prístup k elektrickej sieti.
V najbližších rokoch sa problematika bude musieť nutne dotknúť aj našej krajiny, pretože problémom môže byť nielen nedostatočný počet nabíjačiek, ale aj technické pozadie prenosu elektrickej energie. Či sú súčasné siete pripravené na enormné zaťaženia, ukážu snáď najbližšie roky.
Nórsko je exemplárny príklad toho, čo sa môže stať, keď sa automobilový priemysel tranformuje príliš rýchlo. Mať doma odparkovaný elektromobil môže byť atraktívne, ale ešte pred jeho kúpou je nevyhnutné oboznámiť sa s možnosťami jeho nabíjania, aby sa z neho nestal desiatkytisíc drahý pútač pohľadov zaparkovaný pred panelákom.
Zdroj: spiegel.de
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Vieme prví
Audi práve odhalilo prelomové SUV Q6 e-tron s bankovým nabíjaním a platformou PPE. Zverejňujeme podrobnosti aj ceny
Nové AUDI Q6 e-tron ukazuje úplne nový dizajnový jazyk značky a je jej historicky prvým vozidlom na novej platforme PPE.
Vorsprung durch Technik platí aj v roku 2024: Q6 e-tron má ponúknuť celkom nový digitálny zážitok.PREDSTAVENIE
Predstavujeme nové MG4 XPower: SILA PREKVAPENIA!
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 4 sekundy? Zadržte dych, bude to riadna jazda plná adrenalínu a prekvapení.
Jedným z nich bude nepochybne fakt, že sedíte v elektrickom MG4, aj keď s provokatívnym prívlastkom: XPower.Elektromobilita so ZSE Drive
SHOP & CHARGE! Preťažená nabíjacia sieť v nákupných centrách? Pomôže load balancing!
Nabíjanie auta popri nakupovaní je veľmi praktické. Vybavíte dve veci jednou ranou. Ako je to s budúcnosťou nabíjania v nákupných centrách?
Malý lacný elektromobil
VW bude konkurovať Dacii a Citroënu. Jeho najlacnejšie nové auto bude stáť pár eur mesačne
Malé lacné elektromobily predsa len majú zmysel. Automobilky Dacia, Renault, Citroën a Škoda už predstavili nové lacné modely, VW ich však môže pomyslene položiť na lopatky.
Dáva si však na čas, otvorene hovorí o príchode až o tri roky.Servis
Prečo pneuservis nerešpektuje červené a žlté značky od výrobcu pneumatík? Má zmysel sa sťažovať?
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá.
Farebné značky od výrobcu pneumatiky sú dôležité, hoci sa zdá, že pri prezúvaní kolies sa na ne až tak nedbá. Pneuservisy na to majú svoje dôvody, ktoré nemožno bagatelizovať.auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
auto motor a šport č. 4/2024
Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024
PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé
Spravodajstvo
Európsky parlament schválil návrh normy EURO 7: Zavádza enviropas auta, brzdy aj povinné zvýšenie životnosti batérie!
Nová emisná norma napokon nebude tak prísna, ako sa pôvodne navrhovalo.
Euro 7 prinesie dôležité novinky, ako reguláciu emisní brzdových častíc, environmentálny pas vozidla či garancie životnosti batérií.Spustenie predaja
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Kto sa rozhodne rýchlo, ten dostane nové modely s výraznejšou zľavu a vo výbave Limited s obohateným sériovým vybavením.
Passat Variant začína na cene už od 33 990 €, Tiguan od 29 990 €. Malé SUV T-Cross je po modernizácii ešte krajšie a dá sa kúpiť už od 19 390 €.Malá senzácia
Toto bude váš prvý elektromobil! Nová lacná Škoda Epiq: Cena, dostupnosť, fotky a všetky informácie o novinke
V predaji bude už budúci rok a očakáva sa, že základná cena bude iba 25-tisíc eur. Ide pritom o batériou poháňaná elektromobil veľkosti Škody Kamiq.
Kompaktné SUV bude silným hráčom na trhu, keďže veľkosťou prekoná aj Citroen e-C3 a Renault 5.