V Nórsku je každé tretie nové auto elektrifikované. A má veľké problémy s infraštruktúrou.

Tam, kde sú masívne dotácie na elektromobily, je potrebné aj prispôsobovať infraštruktúru. Ani progresívne Nórsko však na vývoj trhu nestačí.
Vydané  Text: 

Ilustračná fotografia


Elektrifikácia pohonov osobných automobilov má na energetickú infraštrutúru výrazný dopad – nové nároky na zaťaženosť elektrických sietí sú tak vysoké, že s nimi nestačí držať krok ani tak vyspelá krajina, akou je Nórsko.

Nórsko patrí medzi lídrov v aplikovaní elektromobility do bežného života a dokonca je vedúcou krajinou v počte predávaných elektromobilov v pomere ku konvenčným vozidlám. Podľa denníka Spiegel Online dosahuje podiel elektromobilov a hybridov až 35 percent z celkového množstva nových predaných automobilov. To znamená, že každé tretie nové vozidlo má elektrifikovaný pohon.

To sú tisícky a tisícky vozidiel, ktoré je potrebné nielen tankovať, ale aj nabíjať prostredníctvom domácich alebo verejných nabíjacích staníc. Teória znie takmer dokonale: bezemisná prevádzka automobilu je v symbióze s dopĺňaním jeho energie, ktorá sa získava z obnoviteľných zdrojov a environmentálne relatívne šetrnými prostriedkami, napríklad z jadra.

Ilustračná fotografia


Iba v hlavnom meste Nórska, v Osle, je to dokonca až 40 percent. Registrovaných je tu až 50-tisíc elektrických automobilov a 30-tisíc hybridných, pričom využívajú 1300 nabíjacích staníc. Aj napriek tomu, že každý rok vzrastie počet nabíjacích staníc až o 26 percent, počet elektromobilov rastie neúmerne rýchlo: až o 100 percent ročne, uvádza Spiegel.

Situácia možno nie je tak dramatická dnes, keď sa ešte nejaké voľné nabíjačky dajú nájsť, ale v blízkych rokoch sa môže zmeniť priam drasticky. Nevyvážený pomer medzi nabíjacími stanicami a elektrifikovanými automobilmi bude znamenať, že aj napriek záujmu vodičov budú ich vozidlá prakticky nepoužiteľné. Nebudú sa mať kde nabiť a keď sa už k nabíjačke dostanú, musia pri nej stráviť celé hodiny, aby mohli potom odjazdiť niekoľko desiatok kilometrov.

Aktuálne dianie v nórskom Osle doviedlo organizáciu Elbilforening, ktorá má za cieľ podporovať rozvoj elektromobility v krajine, k vyhláseniu, že by si mali ľudia kupovať elektromobily iba v prípade, že si ich vedia nabíjať doma. Je to vážne vyhlásenie, ktoré odráža nepripravenosť aj najvyspelejších miest sveta na rýchly nástup elektromobility.

Slovensko nórske problémy nemá

Slovensku podobné problémy tak skoro nehrozia, dôvodom masívneho nárastu trhového podielu elektrických áut a hybridov je prepracované dotovanie od štátu. Nórsko prijalo verejný záväzok, že do roku 2025 budú všetky jeho nové vozidlá bezemisné. Na podporu tohto záväzku majú platiaci priaznivci elektromobility a znižovania emisií veľké výhody: neplatia za svoje vozidlá dane (ani dovozné), užívajú bezplatné parkovanie v mestách a nemusia napríklad platiť mýta.

Ilustračná fotografia


Slovensko spravilo ústretový krok smerom k elektromobilite tým, že uvoľnilo peniaze z recyklačného fondu a 5, respektíve 3-tisícmi eur dotuje nákup nových elektromobilov a plug-in hybridov. Navyše majú zľavy pri registrácii, aj keď v tomto ohľade nejde o tak výrazné úspory. O dramatickej zmene spotrebiteľského správania teda nemožno ani uvažovať, aj keď čísla nie sú úplne márne. Dotácie a výhody od štátu majú zmysel.

Na našom území vznikajú stále nové nabíjacie stanice a aj keď ich nie sú tisícky, aktuálnym nárokom vyhovujú. Navyše platí, že sa elektromobily dajú nabíjať aj v rodinných domoch a v garážach bytových domov, ak je v nich prístup k elektrickej sieti.

V najbližších rokoch sa problematika bude musieť nutne dotknúť aj našej krajiny, pretože problémom môže byť nielen nedostatočný počet nabíjačiek, ale aj technické pozadie prenosu elektrickej energie. Či sú súčasné siete pripravené na enormné zaťaženia, ukážu snáď najbližšie roky.

Nórsko je exemplárny príklad toho, čo sa môže stať, keď sa automobilový priemysel tranformuje príliš rýchlo. Mať doma odparkovaný elektromobil môže byť atraktívne, ale ešte pred jeho kúpou je nevyhnutné oboznámiť sa s možnosťami jeho nabíjania, aby sa z neho nestal desiatkytisíc drahý pútač pohľadov zaparkovaný pred panelákom.



Zdroj: spiegel.de






Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé