Testy

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N Line: Štýl na N-tú

Parkovisko pred našou redakciou opustila hybridná Kia Sportage, aby jej miesto na tri mesiace obsadil plug-in hybridný Hyundai Tucson. A nie obyčajný, ale rovno vrcholná verzia N Line. Podnetov na porovnanie bude teda veľa. Najmä praktický rozdiel medzi plug-in hybridom a hybridom nás bude veľmi zaujímať. Ale nepredbiehajme. Poďme si predstaviť nášho dlhodobého spoločníka.

Nielen dizajn

Na rozdiel od mnohých konkurentov sa tajomstvo výbavy N Line neukrýva iba v estetike, aj keď v prípade nášho auta ju rozhodne nemožno ignorovať. Sám som prekvapený, koľko rozdielov prináša verzia N Line v porovnaní s klasickou verziou modelu Tucson. Predný nárazník má výraznejšiu a predsunutú spodnú časť v kontrastnej matnej striebornej farbe. Samotný nárazník má väčší nasávací otvor a jeho spodnú polovicu tvorí matný plast.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Zboku hneď do očí udrú špecifické 19-palcové disky kolies, ale aj fakt, že lemy karosérie sú lakované. Vzadu zaujme predĺžený strešný spojler a pozmenený nárazník s matne strieborným difúzorom a dvojitou koncovkou skutočného výfuku.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)
Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Vnútri verziu N Line okamžite prezradia metre červenej nite, ktorá tvorí pekný kontrast ku zvyšku interiéru čalúneného hladkou alebo brúsenou kožou. Mňa osobne zaujala jednoduchá, ale nápaditá grafika na okrasnej lište interiéru čalúnenej nezvyčajne textilom. Kabína tak aj napriek veľmi technologickému vzhľadu a výraznej dominancii obrazoviek pôsobí celkom prívetivo. Prívetivé sú aj špecifické športové sedadlá, ktoré sú veľmi pohodlné a ponúkajú nielen vyhrievanie, ale aj odvetrávanie. V horúcich dňoch, počas ktorých budeme na Tucsone N Line jazdiť, je to na nezaplatenie.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Ale vráťme sa k pointe – vzhľad nie je to jediné, čo so sebou prináša N Line. V skutočnosti sa inžinieri zamerali aj na jazdné vlastnosti, a preto zmenili naladenie elektronicky ovládaných adaptívnych tlmičov tak, aby v mestských rýchlostiach poskytovali posádke maximálne pohodlie, ale pri okreskovom tempe stuhli a poskytovali autu lepšiu oporu. K dispozícii je aj jazdný režim Sport, ktorý ich pritvrdí ešte o čosi viac, navyše bez ohľadu na rýchlosť auta. Cieľ? Podľa inžinierov „ešte viac zábavy za volantom“. Toto odvážne tvrdenie radi preveríme.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Do zásuvky

Ďalšou zaujímavou kapitolou je pohon testovaného auta. Keď máte v hľadáčiku Tucson, máte na výber dva spaľovacie motory: dieselový 1.6 CRDi alebo benzínový 1.6 T-GDi. Avšak to nehovorí celý príbeh o tom, čo môže váš Tucson poháňať. Oba motory môžu byť vybavené mild-hybridným štartér-generátorom, pričom v prípade benzínového variantu máte na výber ešte aj klasický hybrid a plug-in hybrid.

Pokiaľ vám záleží na nízkej spotrebe paliva, najdostupnejšia motorizácia v podobe benzínového mild-hybridu z výberu podľa našich skúseností vypadáva. V priemere v zmiešanej prevádzke si reálne vypýta vyše 8 l/100 km. Nás však následne prekvapilo, že hybridný benzínový pohon a mild-hybridný naftový pohon sú od seba v cenníku vzdialené iba o 100 eur, pričom spotrebu majú veľmi podobnú (oba reálne medzi 6 až 6,5 l/100 km), no v oblasti výkonu má hybrid navrch o poriadnych 69 kW (94 k), takže celkový výkon je slušných 169 kW (235 k). Naša plug-in hybridná verzia je však na úplnom vrchole potravinového reťazca s ešte vyšším výkonom (195 kW/265 k) a s pochopiteľne najvyššou cenovkou (vo verzii N Line začíname na úrovni 43 290 €), avšak s potenciálne najnižšou spotrebou.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Vďaka 13,8 kWh batérii dokáže Tucson prejsť v zmiešanom režime na čisto elektrickú energiu až 62 kilometrov, pričom si vždy necháva ešte dostatočnú rezervu, aby dokázal poskytnúť plný systémový výkon na dostatočný čas. O tom sme sa presvedčili hneď pri prebratí auta. Na palubnom počítači svietil čisto elektrický dojazd 0 kilometrov, ale batéria bola odhadom podľa grafiky nabitá ešte na 20 %. A veru, ani raz sa nestalo, že by elektromotor s výkonom 67 kW (91 k) nepomáhal spaľovaciemu motoru, ktorý má sám osebe výkon 132 kW (180 k).

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Čo sa týka spotreby, tá záleží čisto od vás a toho, ako často budete auto nabíjať. Elektromotor má dostatočný výkon na to, aby aj s takmer dvojtonovým Tucsonom hýbal dynamicky, navyše ho zvládne rozbehnúť až na rýchlosť 130 km/h. Pri každodennom dochádzaní do práce (ak teda nebývate vo vzdialenosti väčšej ako 30 km) tak vôbec nie je potrebné, aby sa zapínal spaľovací motor. Domáce nočné nabíjanie je navyše veľmi lacné. Vďaka plug-in hybridnému Tucsonu tak môžete denne jazdiť takpovediac na elektromobile, ale keď potrebujete vyraziť na dlhšiu cestu, máte k dispozícii spaľovací motor, ktorého tankovanie je dnes predsa len ešte jednoduchšie a rýchlejšie. V závislosti od vášho denného režimu sa vám tak môže zvýšená investícia za plug-in hybridný model rýchlo vrátiť.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Nevýhody plug-in hybridu? Konkrétne v tomto prípade sa hľadajú ťažko. O 10 litrov menšia palivová nádrž dáva zmysel a objem kufra klesol iba nepatrne, navyše si ten pokles reálne nevšimnete, pretože ide o priestor pod dnom batožinového priestoru. A 558 litrov je stále vynikajúca hodnota.

Prvé dojmy

V hladkej sivej farbe a so športovými doplnkami pôsobí Tucson N Line na prvý pohľad inak než bežný Tucson. Oceňujem veľmi príjemné sedadlá aj dobrú polohu za volantom. Už prvé pohnutie z miesta sa nieslo v duchu okamžitej a veľmi plynulej reakcie elektromotora, na ktorý po pár metroch nebadane nadviazal benzínový motor. V nízkych otáčkach treba sledovať ikonku EV na prístrojovom paneli, lebo vďaka kultivovanému chodu motora a jeho vynikajúcemu odhlučneniu v nízkych otáčkach ho neprezradia ani vibrácie, ani zvuk.

Dlhodobý test Hyundai Tucson PHEV N-Line (2022)

Presne, ako sľubuje výrobca, jazda s autom v meste je v bežnom režime rovnako komfortná ako doteraz, čo je pozitívne, pretože Hyundai Tucson sme vždy chválili za veľmi príjemne naladený podvozok. Odhlučnenie pri prejazde nerovností je vynikajúce, komfort veľmi dobrý a popri tom všetkom Hyundai Tucson ešte aj dobre jazdí. Nie je uplávaný, prirodzene reaguje na volant a ani napriek vyššej hmotnosti plug-in hybridného modelu nepôsobí ťažkopádne.

Pri rýchlejšej jazde si Tucson zaslúži pochvalu za držanie stopy, pričom sa vďaka veľkému výpadu kolies nedá rozhodiť ani výraznými vlnami uprostred rýchlych zákrut. Ani jazda na horších cestách vás teda neoberá o sebavedomie a vďaka dobre odtlmeným rázom nemáte pocit, že autu ubližujete.

Hyundai Tucson PHEV N Line - informačná tabuľka

Plug-in hybridné kompaktné SUV v športovej estetickej úprave

Obchodné informácie
Cena verzia od 38 690 € / 45 690 € za testovaný model
Značka Hyundai
Model Tucson
Model - Typ PHEV
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 510 mm
Šírka 1 865 mm
Výška 1 650 mm
Rázvor 2 680 mm
Objem palivovej nádrže 42 litrov l
Pohotovostná hmotnosť 1 924 kg
Maximálna hmotnosť 2 415 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 558 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 721 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 598 cm3
Najvyšší výkon 180 + 91 k elektromotor k
Najvyšší výkon 132,4 + 66,9 kW elektromotor kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 500
Najvyšší krútiaci moment 265 + 195 Nm elektromotor Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1500-4500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 1,4 L
Emise 31,4 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 191
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,2

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Čo nás čaká? K nášmu Tucsonu sme dostali nabíjaciu kartu Charge myHyundai. takže si preveríme, aké možnosti ponúka. Pozrieme sa na ovládanie auta cez aplikáciu Bluelink a preskúmame jeho bezpečnostné systémy. Vyskúšame, ako si poradí pri športovej jazde na slalome, preveríme spotrebu paliva pri vybitej batérii a budeme otvorení akémukoľvek podnetu, ktorý od auta počas troch mesiacov spolunažívania dostaneme.

Klady
  • Športový vzhľad
  • Výborný podvozok
  • Bohatá výbava
  • Variabilné sedadlá
  • Kvalita spracovania
  • Asistenčné systémy
  • Online dopravné informácie
  • Užitočné drobnosti
  • 360° kamery
  • Pružné zrýchlenie
  • Reakcie na plyn
  • Ambientné zvuky
  • Posed za volantom
  • Dobré sedadlá
Zápory
  • Veľa lesklých plôch
  • Vyššia cena
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

OSRAM: Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?
Magazín

Aké vlastnosti by mal mať ideálny kompresor?

Správny tlak v pneumatikách je nielen zárukou bezpečnosti, ale aj predlžuje životnosť pneumatík a ovplyvňuje spotrebu paliva. Hoci niektorí vodiči stále hustia pneumatiky ručne alebo pomocou nožnej pumpy, je oveľa pohodlnejšie používať elektrický kompresor.