Nechcete tankovať ekopalivo? Pozor, nalejú vám ho povinne do nového auta
BMW chce ukázať, že aj moderný spaľovací motor môže byť klimaticky neutrálny. Do nových áut sa preto výrobca rozhodol rovno tankovať ekopalivo od výroby.
Nový druh syntetických PHM spĺňa normu DIN EN 228 a vyrába sa výlučne z nefosílneho CO2. V porovnaní s klasickým benzínom má údajne až o 90 percent nižšie emisie. Jeho použitie si nevyžaduje žiadne úpravy motora.
Podľa informácií BMW bude klimaticky šetrný benzín využívaný najskôr vo vybraných závodoch v Nemecku. Partnerom projektu je spoločnosť German eFuel One, ktorá vyvíja technológie na výrobu syntetických palív z obnoviteľných zdrojov.
Už dnes existuje prvá verejná čerpacia stanica, kde môžu motoristi tankovať ekopalivo od rovnakej firmy. Nachádza sa pri Brémach a predávajú ho tam pod názvom KlimaBenzin95.
Rozhodli sa tankovať ekopalivo aj pre naftové motory
BMW už urobilo podobný krok aj pri naftových modeloch. Všetky nové autá s dieselovým motorom vyrábané v Nemecku dostávajú prvú nádrž v podobe biopaliva HVO100. To vzniká z odpadu a rastlinných olejov. V Nemecku ho schválili relatívne neskoro – až v roku 2024.
Kým v krajinách ako Taliansko, Švédsko či USA (konkrétne v Kalifornii) sa HVO používa bežne, v Nemecku jeho rozšíreniu dlho bránili regulácie a tlak elektrickej lobby. Dnes je však HVO dostupné už na mnohých nemeckých pumpách. Ak však chcete v krajine tankovať ekopalivo do dieselového motora, musíte sa pripraviť, že stojí zhruba o desať centov viac ako bežná nafta. Na Slovensku nájdete HVO na vybraných čerpačkách OMV.
Výzvy ostávajú, výroba je drahá
Zatiaľ čo HVO sa už etabluje na trhu, e-palivá nahrádzajúce klasický benzín sú stále v počiatočnej fáze. Ich výroba si vyžaduje veľké množstvo obnoviteľnej energie. Práve preto sa s nimi nateraz počíta najmä v krajinách s priaznivými podmienkami pre veterné a solárne elektrárne, teda napríklad v Čile, Saudskej Arábii alebo Namíbii.
Podľa Ralfa Diemera z organizácie E-Fuel Alliance dokáže svet v roku 2030 nahradiť syntetickými palivami len asi päť percent celkovej spotreby PHM. Napriek tomu sú podľa neho e-palivá kľúčové. Iba ak sa začnú vyrábať vo veľkom aj pre cestnú dopravu, podarí sa stlačiť ich cenu a zvýšiť cenovú dostupnosť aj pre letectvo a lodnú dopravu, kde často nemajú alternatívu.
Zdroj: vision-mobility























