STOP-ka pre elektromobily? Syntetické palivá dostávajú zelenú, a to priamo od EÚ

Európska komisia sľubuje prelom! Syntetické palivá (e-fuels) sú oficiálne preskúmavané pre roky 2030 a 2035. Ursula von der Leyen mení emisné ciele pre spaľovacie motory a pre automobilový priemysel by to mohlo byť kľúčové.
Európsky Parlament

Predsedníčka Európskej komisie (EK), Ursula von der Leyenová, totiž vo svojom najnovšom liste lídrom Európskej únie potvrdila zásadnú zmenu tónu a sľúbila „záväzok k zásade technologickej neutrality a nákladovej efektívnosti“. To v praxi znamená, že po rokoch, kedy sa zdalo, že jedinou cestou je batéria, sa syntetické palivá (e-fuels) konečne dostávajú na stôl ako rovnocenný partner. Toto je posledná nádej pre milovníkov spaľovacích motorov a revolúcia, ktorú už automobilky (ako napríklad Porsche) dlho vyžadujú. Diskusia v Bruseli už nie je o tom, či dekarbonizovať, ale ako to spraviť bez toho, aby Európa stratila svoju priemyselnú silu. A práve v tomto kľúčovom bode prichádza prelomová správa, ktorá má obrovský potenciál zmeniť celý náš pohľad na nulové emisie.

Pre automobilový priemysel je kľúčová informácia o plánovanej revízii nariadenia o emisných normách CO₂. Pôvodne mala prebehnúť až na budúci rok, no Von der Leyenová potvrdila, že sa uskutoční urýchlene, už do konca tohto roka. Brusel si totižto uvedomuje, že dogmatické lipnutie na jednej technológii ničí biznis.

Európska komisia sľubuje prelom! Syntetické palivá (e-fuels) sú oficiálne preskúmavané pre roky 2030 a 2035. Ursula von der Leyen mení emisné ciele pre spaľovacie motory a pre automobilový priemysel by to mohlo byť kľúčové.

Komisia už povolila zmenu vo výpočte emisných cieľov pre ľahké vozidlá, kde sa namiesto prísneho koncoročného priemeru bude brať do úvahy kumulatívny priemer medzi rokmi 2025 a 2027. Teraz predsedníčka garantuje, že bude hľadať konkrétne riešenia aj pre ťažké úžitkové vozidlá. Asociácia ACEA už predtým varovala, že proces dekarbonizácie nákladných áut a autobusov je v Európe vážne ohrozený kvôli nedostatku základných podmienok, ako je infraštruktúra pre vodík či elektrické nabíjanie. Sľub Európskej komisie prináša do tohto segmentu, ktorý je chrbticou európskej ekonomiky, nevyhnutnú flexibilitu.

Syntetické palivá ako budúcnosť

Najdôležitejší bod listu, ktorý najviac poteší motoristickú komunitu, sa týka práve syntetických palív. Ursula von der Leyenová oficiálne potvrdila, že posudzujeme tiež úlohu palív s nulovými emisiami a nízkouhlíkových palív pri prechode na cestnú dopravu s nulovými emisiami po roku 2030“.

Medzi nimi výslovne spomenula práve syntetické palivá a pokročilé biopalivá, čím splnila sľub, ktorý dala počas volieb do Európskeho parlamentu. Jej vtedajšie slová jasne definovali nový smer: „Koniec endotermických motorov v roku 2035 si bude vyžadovať technologicky neutrálny prístup, kde budú mať syntetické palivá a elektrické vozidlá rovnaké príležitosti. Je dôležité rešpektovať ciele a zabezpečiť technologickú neutralitu.“

To je obrovské víťazstvo pre výrobcov, ktorí vyvíjajú e-palivá, pretože to otvára reálnu možnosť, že spaľovacie motory nebudú musieť byť po roku 2035 definitívne vyradené, ak budú poháňané práve syntetickými palivami s nulovými emisiami. Ide o prístup, ktorý má potenciál zachrániť nielen pracovné miesta vo vývoji spaľovacích motorov, ale aj ikonické športové autá, kde je zvuk a emocionálny zážitok kľúčový.

Uhlíková neutralita do roku 2050

Automobilový priemysel je len jednou, hoci veľmi viditeľnou, časťou ambicióznych klimatických cieľov EÚ, ktoré smerujú k uhlíkovej neutralite v celom bloku do roku 2050. Európska komisia ubezpečuje, že umožní „značnú flexibilitu“ na splnenie cieľov znižovania emisií stanovených na rok 2040. Medzi novými návrhmi je novela európskeho zákona o klíme, ktorá stanovuje 90 % zníženie čistých emisií skleníkových plynov (GHG) do roku 2040 v porovnaní s rokom 1990. Hoci sa toto číslo môže zdať vysoké, Von der Leyenová pripúšťa, že by sa mohlo znížiť, pokiaľ to bude kompenzované znížením dosiahnutým mimo EÚ.

Európska komisia sľubuje prelom! Syntetické palivá (e-fuels) sú oficiálne preskúmavané pre roky 2030 a 2035. Ursula von der Leyen mení emisné ciele pre spaľovacie motory a pre automobilový priemysel by to mohlo byť kľúčové.

Ďalším kľúčovým bodom je nový systém EÚ na obchodovanie s emisiami (ETS2), ktorý uplatňuje náklady na CO₂ emitovaný cestnou dopravou a vykurovaním domácností. Toto opatrenie môže na začiatku zvýšiť účty domácností (nadobudne účinnosť v roku 2027), EK garantuje stabilizáciu cien a podporu najviac postihnutých spotrebiteľov vďaka prístupu tzv. front loading, teda využitiu budúcich príjmov z ETS2 na kompenzáciu počiatočného dopadu. Pre automobilový priemysel a pre všetkých motoristov je však najsilnejšou správou odkaz od predsedníčky Komisie: „Ak je naším cieľom robustná, odolná, udržateľná a inovatívna ekonomika, potom dogmatické lipnutie na našich súčasných obchodných modeloch bez ohľadu na ich minulé úspechy nie je riešením.“

Týmto vyhlásením sa dvere dokorán otvárajú pre syntetické palivá a pre technologicky neutrálny prístup. Zdá sa, že spaľovacie motory práve dostali v Bruseli nečakanú a mimoriadne silnú záchrannú vestu.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!