Chcú spoplatniť jazdu podľa najazdených kilometrov. Mýto má začínať na 3 eurocentoch

Plánujú zaviesť mýto za jazdu po diaľniciach podľa najazdených kilometrov. Návrh má priniesť miliardy a znížiť záťaž na verejné financie.

Vydané  Text: 

Model financovania cestnej infraštruktúry v Európe prechádza zmenami. Po rokoch diskusií o férovosti, environmentálnych dôsledkoch a udržateľnosti sa v Španielsku opäť otvára téma spoplatnenia štátnych ciest a diaľnic. Kým väčšina vodičov v krajine je zvyknutá jazdiť bez priameho platenia, návrh Asociácie stavebných a infraštruktúrnych koncesionárov (SEOPAN) môže priniesť výraznú zmenu.

Mýto za každý kilometer

Podľa návrhu SEOPAN by vodiči osobných vozidiel platili 0,03 eura za každý najazdený kilometer. V prípade nákladných vozidiel by bol poplatok výrazne vyšší – 0,14 eura/km. Nový systém by sa týkal celej siete štátnych ciest a diaľnic s dĺžkou viac než 13 600 kilometrov, ktoré sú aktuálne bezplatné. Podľa SEOPAN „má Španielsko 68 % kilometrov bezplatných diaľnic.“ Predkladatelia návrhu tvrdia, že ide o spravodlivý model, kde infraštruktúru financujú priamo tí, ktorí ju využívajú – bez ohľadu na to, z akej krajiny pochádzajú. V súčasnosti totiž cudzinci môžu španielske cesty využívať bez obmedzení a zadarmo, zatiaľ čo Španieli musia platiť mýta pri cestách do zahraničia. Tento nepomer chce SEOPAN odstrániť.

Plánujú zaviesť mýto za jazdu po diaľniciach podľa najazdených kilometrov. Návrh má priniesť miliardy a znížiť záťaž na verejné financie.

Jedným z hlavných dôvodov návrhu je nedostatok peňazí na údržbu existujúcej cestnej siete. Ako upozorňuje SEOPAN, výdavky na opravy a modernizáciu ciest rastú, zatiaľ čo príjmy zo spotrebných daní na palivá klesajú – a to najmä kvôli narastajúcemu počtu elektromobilov. Organizácia predpokladá, že nový model mýta by počas 25 rokov priniesol až 143 miliárd eur na investície do infraštruktúry a zároveň ušetril štátu viac než 40 miliárd eur v rámci rozpočtových výdavkov. V praxi by to znamenalo stabilné financovanie ciest bez potreby zvyšovania daní.

Vláda sa zatiaľ zdržiava, bojí sa reakcie verejnosti

Aj keď je návrh z pohľadu infraštruktúry logický, politická realita je zložitejšia. Vláda už v minulosti zvažovala zavedenie podobného systému, no vždy ustúpila pre silný odpor verejnosti. Väčšina vodičov v Španielsku je zvyknutá na „bezplatnú“ jazdu, pričom mnohí ignorujú fakt, že náklady na údržbu sa aktuálne pokrývajú z daní všetkých občanov – aj tých, ktorí cestnú dopravu využívajú minimálne. Zatiaľ tak Španielsko pristúpilo len k vytvoreniu ekologických zón ZFE (Zonas de Bajas Emisiones), ktoré obmedzujú vjazd vozidiel s vysokými emisiami do centier miest.

Plánujú zaviesť mýto za jazdu po diaľniciach podľa najazdených kilometrov. Návrh má priniesť miliardy a znížiť záťaž na verejné financie.

Zdroj: ADSL Zone

Zavedenie mýta vo veľkom rozsahu však zostáva otázkou času – či už pod tlakom Európskej únie, alebo čisto z ekonomických dôvodov. O podobnom modeli uvažujú aj ďalšie štáty, vrátane Holandska či Spojeného kráľovstva. Dôvody sú všade podobné: tlak na verejné financie, ekologické ciele a zmena v správaní motoristov. Systém „plať, koľko jazdíš“ by sa tak mohol stať novým európskym štandardom – s výnimkami len tam, kde je to ekonomicky či geograficky neefektívne.

5-ročné auto, ktoré nesklame? Toto sú najspoľahlivejšie autá z pohľadu kontrol STK