5-ročné auto, ktoré nesklame? Toto sú najspoľahlivejšie autá z pohľadu nemeckých STK

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Vydané  Text: 

Výber jazdeného vozidla v päťročnom veku je pre mnohých motoristov racionálnym kompromisom medzi cenou a ešte prijateľným technickým stavom. Práve v tomto veku sa však začínajú naplno prejavovať konštrukčné nedostatky, odolnosť jednotlivých komponentov či kvalita výroby. TÜV Report 2024, založený na viac než 10 miliónoch technických kontrol v Nemecku, ponúka ucelený prehľad o spoľahlivosti áut rôznych značiek a kategórií. Nasledujúci prehľad sa zameriava na vozidlá vo vekovej kategórii 4–5 rokov, teda s rokom výroby 2019 až 2020.

Najspoľahlivejšie autá podľa TÜV

20. Škoda Kodiaq

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Škoda kodiaq

  • Priemerná miera poruchovosti: 6,1 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 81 000 km

Najväčšie SUV značky Škoda zaznamenalo oproti predchádzajúcemu reportu v rámci rebríčka mierny pokles. Zvýšený priemerný počet najazdených kilometrov však indikuje jeho časté využívanie na dlhé trasy. Podľa TÜV sa môžu pri motoroch TSI objaviť problémy so zvýšenou spotrebou oleja, zatiaľ čo naftové motorizácie trpia zlyhaniami turbodúchadla a vstrekovania. TÜV eviduje viaceré zvolávacie akcie vrátane úpravy airbagov a pedála brzdy.

19. Renault Captur

Najspoľahlivejšie autá podľa TÜV

Renault Captur

  • Priemerná miera poruchovosti: 6,0 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 45 000 km

Druhá generácia modelu Captur, vyrábaná vo Valencii, si udržiava solídnu spoľahlivosť. Preplňované benzínové motory sa osvedčili, avšak verzie s dvojspojkovou automatickou prevodovkou môžu vykazovať nepresnosti radenia. Hybridné varianty vyžadovali softvérové aktualizácie. Vozidlo patrí medzi najspoľahlivejšie francúzske modely v rebríčku.

18. Mercedes-Benz triedy C (W205)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Mercedes-Benz triedy C (W205)

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,19%
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 74 000 km

Zástupca strednej triedy od Mercedesu sa v rebríčku dlhodobo drží v hornej polovici. Staršie vozidlá však vykazujú známky opotrebovania, najmä na brzdovom a výfukovom systéme. TÜV Report  upozorňuje na úniky chladiacej kvapaliny a slabšie napínače bezpečnostných pásov. Niektoré modely museli byť zvolané pre riziko požiaru súvisiace so zlyhaním alternátora.

16. Audi Q3 (F3)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Audi Q3 (F3)

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,8 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 54 000 km

Druhá generácia Audi Q3 si polepšila, najmä pokiaľ ide o mechanickú spoľahlivosť podvozka. Slabým miestom ostávajú lambda sondy a riadiaca elektronika. TÜV upozorňuje aj na problémy s airbagmi, brzdovými svetlami a nutnosť viacerých softvérových aktualizácií.

16. Suzuki Vitara (tiež 16. miesto)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Suzuki Vitara

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,8 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 54 000 km

Suzuki si dlhodobo drží imidž robustných a nenáročných vozidiel. Ani Vitara nie je výnimkou – z technických kontrol vyplýva nadpriemerná spoľahlivosť. Kritika sa zameriava najmä na výfukový systém a príležitostne opotrebované ložiská kolies. Inak ide o spoľahlivý model so stabilným hodnotením.

15. Mercedes-Benz GLE

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Mercedes-Benz GLE

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,7 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 72 000 km

Prémiové SUV z dielne Mercedesu sa nachádza v hornej časti rebríčka. TÜV však zaznamenal problémy s riadením a riziko požiaru v dôsledku chybného ventilu EGR. Objavili sa aj sťažnosti na netesnosti v odtokovom systéme strechy, ktoré viedli k zatekaniu vody do kabíny.

14. Mitsubishi ASX

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Mitsubishi ASX

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,6 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 55 000 km

Model ASX, ktorého výroba prebieha už viac než dekádu s minimálnymi úpravami, preukazuje konzistentne nízku poruchovosť. Opakujúce sa sú len menšie poruchy svetiel, výfukového systému či ložísk kolies. Vzhľadom na vek konštrukcie ide o príklad technickej jednoduchosť a spoľahlivosti.

13. Honda Jazz

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Honda Jazz

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,5 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 41 000 km

Honda Jazz potvrdzuje tradičné silné stránky japonskej automobilky – nízku mieru mechanických porúch. Kritiku si vyslúžila elektronika, konkrétne varovný systém pred kolíziou, ktorý si vyžiadal softvérovú úpravu. Inak ide o mimoriadne spoľahlivé mestské vozidlo.

12. Volkswagen ID.3

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Volkswagen ID.3

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,4 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 35 000 km

ID.3 ako prvý čisto elektrický model od Volkswagenu vstúpil na trh s viacerými „detskými chorobami“. TÜV zaznamenal problémy s riadením, airbagmi, ako aj nedostatky v montáži. Po úvodných aktualizáciách a zvolávacích akciách sa situácia stabilizovala. Vzhľadom na technickú náročnosť platformy MEB ide o solídny výsledok.

11. Škoda Karoq

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Škoda Karoq

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,3%
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 62 000 km

Kompaktnejšie SUV značky Škoda preukazuje vyššiu spoľahlivosť než väčší Kodiaq. Chybovosť je nižšia, pričom zaznamenané závady sa týkajú najmä drobnej elektroniky (napr. svetlá, infotainment) a opotrebovaných dielov interiéru. Pri správnej údržbe ide o perspektívnu voľbu na trhu jazdených vozidiel.

10. Toyota RAV4 (typ XA5)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Toyota RAV4 (typ XA5)

 

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,1 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 61 000 km

Model RAV4 piatej generácie, predstavený v roku 2018, je v súčasnosti jediným zástupcom značky Toyota v prvej dvadsiatke hodnotenia TÜV. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, keď sa v zelenej zóne nachádzalo viacero modelov tejto japonskej značky, ide o výrazný pokles. Napriek tomu RAV4 dosahuje veľmi dobré výsledky. Hlásené závady zahŕňajú najmä praskliny v ramenách predného zavesenia pri niektorých hybridných verziách, dočasné výpadky posilňovača bŕzd a ojedinelý zásah týkajúci sa automatického systému tiesňového volania (eCall). Používatelia taktiež poukazujú na zastarané multimediálne rozhranie, ktoré zaostáva za aktuálnymi štandardmi.

7. Hyundai ix20

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Hyundai ix20

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,0 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 40 000 km

Model ix20, navrhnutý v Kórei, no vyrábaný v českých Nošoviciach, dosiahol historicky najlepšie umiestnenie medzi kórejskými automobilmi v rebríčku TÜV. Výsledky sa však týkajú najmä posledných výrobných sérií, nakoľko produkcia bola ukončená v roku 2019. V neskorších exemplároch boli zaznamenané minimálne technické problémy. U starších kusov sa objavili sťažnosti na nízku životnosť akumulátorov a taktiež bola vykonaná servisná kampaň týkajúca sa parkovacej brzdy. Analytici TÜV hodnotia ix20 ako nenápadný, avšak technicky stabilný model.

7. Audi A3 (typ 8V)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Audi A3 (typ 8V)

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,0 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 60 000 km

Tretia generácia Audi A3, vyrábaná do roku 2020, bola prvým zástupcom značky postaveným na platforme MQB. V porovnaní s koncernovými súrodencami, ako sú VW Golf alebo Škoda Octavia, však prinášala odlišnú karosársku štruktúru vrátane hliníkových komponentov a vyššiu úroveň dielenského spracovania. Z technických problémov boli zaznamenané najmä výpadky multimediálneho systému MMI a poruchy dvojspojkových automatických prevodoviek. Audi realizovalo menšiu servisnú akciu z dôvodu chybne aplikovaných lepiacich materiálov na okenných moduloch. Niektoré benzínové motory 1.2 TFSI a 1.4 TFSI trpeli nedostatočnou výstužou palivových vedení.

7. Mercedes-Benz GLC (X253)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Mercedes-Benz GLC (X253)

  • Priemerná miera poruchovosti: 5,0 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 69 000 km

GLC prvej generácie nahradil predchádzajúci model GLK a vyrábal sa prevažne v Brémach, s čiastočnou montážou aj vo fínskom závode Valmet. TÜV zaznamenal až 61 technických zásahov, prevažne drobného charakteru, ako sú voľne osadené čelné sklá či nevyhovujúce káblové rozvody s potenciálnym rizikom vzniku požiaru. U verzií s čalúnením z materiálu Artico sa opakovane objavujú sťažnosti na predčasné praskanie povrchovej vrstvy.

6. Volkswagen e-Golf

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Volkswagen e-Golf

  • Priemerná miera poruchovosti: 4,6 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 44 000 km

Elektrická verzia modelu Golf, vyvinutá ako prechodné riešenie pred príchodom série ID, vykazuje prekvapujúco priaznivé výsledky spoľahlivosti. V dôsledku vyššej hmotnosti vozidla je síce zaznamenané rýchlejšie opotrebovanie brzdového systému a zavesenia kolies, iné technické komplikácie sa však nevyskytujú vo významnej miere. Trakčná batéria je chránená zárukou na 8 rokov alebo 180 000 km. Potenciálnym rizikom pri kúpe jazdeného vozidla môže byť predchádzajúce využívanie vozidla v rámci flotíl carsharingových spoločností, kde je miera opotrebenia výrazne vyššia.

4. Mercedes-Benz triedy B (W246 a W247)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Mercedes-Benz triedy B

  • Priemerná miera poruchovosti: 4,5 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 50 000 km

Výsledky zahŕňajú prechod medzi druhou (W246) a treťou (W247) generáciou kompaktu, vyrábaného v závodoch Rastatt (Nemecko) a Kecskemét (Maďarsko). Vozidlo prešlo viacerými servisnými kampaňami – okrem iného kvôli možným nedostatkom v systéme riadenia, airbagoch, napínačoch rozvodovej reťaze či nedostatočne upevneným hnacím remeňom.

4. Audi Q2

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Audi Q2

  • Priemerná miera poruchovosti: 4,5 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 53 000 km

Subkompaktné SUV značky Audi, vyrábané v Ingolstadte, konštrukčne vychádza z platformy MQB, ktorú zdieľa s modelom VW T-Roc. Audi Q2 bolo servisne predvolané z dôvodu nedostatočne upevnených zadných sedadiel a chybného brzdového pedála. Okrem toho TÜV evidoval zvýšené opotrebovanie brzdových doštičiek, ktoré sa však nepovažuje za systémovú závadu.

3. Volkswagen T-Roc

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Volkswagen T-Roc

  • Priemerná miera poruchovosti: 4,0 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 53 000 km

Model T-Roc, vyrábaný v portugalskej Palmele, patrí k najpredávanejším vozidlám značky VW posledných pár rokov. Zaznamenané nedostatky sa týkajú najmä multimediálneho systému a náchylnosti laku na mechanické poškodenie. Dvojspojková prevodovka DSG, ktorá v minulosti trpela početnými poruchami, sa v novších verziách javí ako spoľahlivá. V rámci servisných kampaní bol riešený aj prípad nesprávne upevneného krytu motora s potenciálnym rizikom požiaru.

2. Volkswagen Golf Sportsvan

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Volkswagen Golf Sportsvan

  • Priemerná miera poruchovosti: 3,6 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 49 000 km

MPV verzia modelu Golf si v hodnotení spoľahlivosti vedie výrazne lepšie ako základný hatchback. TÜV evidoval niekoľko servisných zásahov – najmä na hlavové opierky predných sedadiel, zámky zadných dverí a ložiská kolies. Dieselové motorizácie s označením TDI sú náchylné na predčasné opotrebovanie dvojhmotového zotrvačníka, ktorého výmena predstavuje finančne náročný zásah.

1. Porsche 911 Carrera (typ 991/992)

Ktoré jazdené autá po 5-tich rokoch vydržia bez veľkých opráv a sú najlepšie? Zhrnuli sme pre vás výsledky technických kontrol podľa TÜV.

Porsche 911 Carrera

  • Priemerná miera poruchovosti: 3,1 %
  • Priemerný počet najazdených kilometrov: 29 000 km

Ikonický športový model značky Porsche dosahuje najlepšie výsledky spoľahlivosti medzi päťročnými vozidlami hodnotenými TÜV. Nízky počet najazdených kilometrov poukazuje na prevažne rekreačné využitie. Technické záznamy neuvádzajú závažnejšie systémové problémy. Výsledok potvrdzuje dôslednú výrobno-kvalitatívnu stratégiu značky Porsche, ako aj vysokú mieru pravidelného a odborného servisu zo strany majiteľov.

Kontext a pozorované trendy

Hoci nemecký TÜV testuje len vozidlá registrované v Nemecku, výsledky majú všeobecnú výpovednú hodnotu aj pre ostatné trhy, vrátane Slovenska. Vo výsledkoch absentujú niektoré značky ako Subaru, Lexus či Alfa Romeo – buď z dôvodu nízkeho počtu kontrolovaných vozidiel, alebo kvôli zmenám v modelových radoch.

Zreteľné sú aj posuny jednotlivých značiek:

  • Značky HyundaiKia sa v posledných rokoch etablovali ako spoľahlivé voľby.

  • Toyota výrazne klesla – model Corolla sa nachádza až na 87. mieste, Yaris v strede poľa.

  • Peugeot 2008, ktorý bol vlani v top 10 medzi trojročnými autami, padol medzi päťročnými až na 91. miesto.

Pri výbere päťročného jazdeného vozidla sa oplatí dôsledne preveriť konkrétny model aj jeho servisnú históriu. Modely ako Škoda Karoq, Suzuki Vitara či Honda Jazz ponúkajú spoľahlivosť nad priemerom, zatiaľ čo prémiové vozidlá môžu trpieť zložitejšími (a nákladnejšími) poruchami.

Chcete spoľahlivú jazdenku s automatom? Týchto 5 prevodoviek je stávkou na istotu