Chcete spoľahlivú jazdenku s automatom? Týchto 5 prevodoviek je stávkou na istotu

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

Vydané  Text: 

Klasická hydromechanická automatická prevodovka má medzi vodičmi množstvo fanúšikov, a to nielen kvôli komfortu, ktorý ponúka, ale aj pre svoju spoľahlivosť. Ak je však reč o dlhodobej výdrži, netreba sa spoliehať len na konštrukciu – dôležitá je aj pravidelná údržba. Aj tá najodolnejšia jednotka potrebuje výmenu oleja či základnú starostlivosť. Nasledujúcich päť prevodoviek so šiestimi rýchlosťami patrí medzi tie, ktoré sa – ak im dáte to, čo potrebujú – odvďačia stovkami tisíc kilometrov bez vážnych problémov.

1. Aisin TF-80SC

Táto prevodovka, známa tiež pod označením AF40-6, bola vyvinutá firmou Aisin a objavila sa v stovkách modelov po celom svete. Slúžila vo vozidlách Volvo S60, XC60, XC90, Opel Insignia, Zafira, Astra, ale aj Peugeot 508, Citroën C5, Fiat Croma, Saab 9-3, Toyota ProAce či Renault Espace. Ide o klasickú hydromechanickú jednotku stavanú na krútiaci moment až do 450 Nm.

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

Ak jej doprajete výmenu oleja každých 50–60 000 km, bez problémov prejde 300 000 km, niekedy aj viac. Slabiny sa objavujú hlavne pri upchávaní hydraulickej jednotky či výmenníka tepla, no ide o bežne diagnostikovateľné chyby, ktoré sa dajú vyriešiť skôr, než dôjde k väčšej škode. Náhradné diely sú dostupné a servisy ich dôverne poznajú.

2. Ford 6F35

Prevodovka 6F35, vyrobená v spolupráci s GM, sa objavila mnohých modeloch Fordu – napríklad v Mondeo, Kuga, Galaxy, C-Max, Escape, ale aj vo verziách pre americký trh ako Ford Fusion alebo Taurus. Nájdete ju aj v Mazde Tribute alebo Lincolnoch MKC a MKZ.

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

Prvé roky prevodovku trápili problémy so softvérom, prehrievaním či logikou radenia. Vylepšenia z roku 2012 však zvýšili jej spoľahlivosť aj komfort pri jazde. Ak sa spáruje s motorom do 250 Nm, vydrží aj 300 000 km. Kľúčom k úspechu je výmena oleja, keďže znečistenie veľmi rýchlo poškodzuje hydraulickú časť.

3. Chrysler 65RFE

Táto americká šesťstupňová prevodovka stála na základoch staršej 545RFE a bola určená pre výkonné modely s vysokým krútiacim momentom. Objavila sa v pick-upoch a SUV ako Dodge Ram 1500, Durango alebo Jeep Grand Cherokee s motormi Hemi V8.

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

65RFE bez problémov zvláda aj 500 Nm, no najlepšie funguje pri bežnej prevádzke bez extrémneho zaťaženia. Pri ťahaní prívesu bez dodatočného chladenia sa môže prehrievať, po 200 000 km sa môžu objaviť netesnosti alebo únava tesnení. Inak je však mimoriadne odolná a zvládne aj 400 000 km.

4. Hyundai A6MF2

Táto jednotka od Hyundaiu sa montovala do množstva modelov – od Tucsonu, Santa Fe, i40, ix35, až po Kia Sorento, Sportage, Carens, Optima či Cadenza. Prvé verzie (do roku 2011) mali konštrukčné nedostatky, no po rozsiahlej modernizácii sa stala A6MF2 spoľahlivou a trvácnou jednotkou.

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

Prevodovka dostala pevnejšie uchytenie komponentov, lepšie čerpadlo a modernizované riadiace systémy. Pri výmene oleja každých 50–60 000 km a jazde bez zbytočného prehrievania vydrží 300 000 km. Najväčšou hrozbou je tu prehrievanie v kombinácii so zanedbanou údržbou, ale pri kúpe jazdenky asi nikto z nás netuší, či pôvodný majiteľ robil všetko tak, ako by mal.

5. Mazda GW6A-EL

Aj keď túto prevodovku nájdete výhradne v modeloch Mazda 3, 6, CX-5 a CX-9, neznamená to, že by bola menej hodnotná. Práve naopak – konštrukcia od Aisinu je mechanicky pevná a hydraulicky spoľahlivá. Najčastejšie poruchy sa týkajú opotrebovaných tesnení či ložiska po 200–250 000 km, no tieto problémy len zriedkavo znamenajú definitívny koniec prevodovky.

Nie je to len o šťastí na dobrý kus. Niektoré prevodovky sú konštrukčne mimoriadne odolné, no ich výdrž závisí od jednoduchého pravidla, ktoré vodiči často ignorujú.

Dôležitá je pravidelná výmena oleja každých 50 000 km a najmä čistota výmenníka tepla, ktorý má tendenciu sa zanášať. Ak sa o prevodovku staráte, 300 000 km bez generálky nie je žiadny sci-fi scenár, ale veľmi príjemná realita.