Batérie sú nová ropa. A ak sa Európa nezobudí, Čína ovládne elektromobily

Európsky šéf Stellantisu varuje, že bez podpory batériového priemyslu sa Európa stane závislou od Číny. Rok 2035 a zákaz spaľovacích motorov môžu ohroziť celé odvetvie.

Európsky automobilový priemysel stojí na križovatke. Kým vlády tlačia na rýchly prechod k elektromobilite, výrobcovia upozorňujú na vážne riziká. Jean-Philippe Imparato, európsky šéf Stellantisu, preto na autosalóne IAA Mobility v Mníchove vyslal jasné varovanie. Ak Európska únia nezačne okamžite podporovať výrobu batérií a neprispôsobí emisné ciele realite, hrozí, že celý kontinent skončí v úplnej závislosti od Číny. A to by mohlo znamenať hospodársku aj technologickú katastrofu.

Cieľ Európskej únie zakázať predaj nových spaľovacích áut od roku 2035 sa na prvý pohľad zdá byť ambicióznym krokom smerom k zelenšej budúcnosti. Imparato však tento termín označil za „smrtiaci“, aspoň pre automobilky. Podľa neho sa odvetvie ocitá pod obrovským tlakom – musí zároveň investovať do vývoja nových technológií, rozširovať výrobu elektromobilov a pritom udržať cenovú dostupnosť pre zákazníkov. Lenže infraštruktúra a dodávateľské reťazce v Európe na takýto rýchly prechod zatiaľ pripravené nie sú.

Európsky šéf Stellantisu varuje, že bez podpory batériového priemyslu sa Európa stane závislou od Číny. Rok 2035 a zákaz spaľovacích motorov môžu ohroziť celé odvetvie.

Imparato neobišiel ani tému, ktorá trápi všetkých európskych výrobcov – batérie. Zatiaľ čo Ázia, a najmä Čína, si už vybudovala obrovskú dominanciu v ich výrobe, Európa iba dobieha. „Ak nezačneme okamžite budovať vlastný batériový priemysel, staneme sa úplne závislí od Číny,“ varoval šéf Stellantisu. Dodal, že nejde len o ekonomickú otázku, ale aj o otázku strategickej bezpečnosti. Batérie sú totiž novou ropou – bez nich žiadny elektromobil nejazdí a bez nich sa celý automobilový sektor môže dostať na kolená.

Starý vozový park

Stellantis pritom zdôrazňuje aj potrebu obnovy starnúceho európskeho vozového parku. Po cestách stále jazdia milióny starých áut, ktoré znečisťujú vzduch oveľa viac než moderné spaľováky či hybridy. Podľa Imparata by Európska únia mala podporiť programy na výmenu starých áut za nové, ekologickejšie modely, namiesto toho, aby tlačila výlučne na predčasný koniec spaľovacích motorov. Ďalším kľúčovým bodom je budúcnosť malých áut. V posledných rokoch z trhu miznú lacnejšie a kompaktnejšie modely, pretože ich výroba sa pre sprísňujúce normy stáva nerentabilnou. No práve tieto autá pritom zostávajú pre veľkú časť zákazníkov jedinou dostupnou voľbou. Imparato preto vyzýva, aby EÚ vytvorila podmienky, vďaka ktorým budú môcť výrobcovia malé autá aj naďalej vyrábať a predávať. Inak hrozí, že mobilita sa stane luxusom len pre bohatých.

Európsky šéf Stellantisu varuje, že bez podpory batériového priemyslu sa Európa stane závislou od Číny. Rok 2035 a zákaz spaľovacích motorov môžu ohroziť celé odvetvie.

„Hovorili sme, diskutovali sme, plánovali sme, no teraz je čas konať,“ povedal Imparato a dodal, že rozhodnutia musia padnúť čo najskôr – ideálne ešte tento rok. Ak sa tak nestane, Európa riskuje nielen stratu konkurencieschopnosti, ale aj tisíce pracovných miest a úpadok jedného z najdôležitejších priemyselných odvetví. Stretnutie lídrov automobilového priemyslu s Európskou komisiou, ktoré je naplánované na 12. septembra, preto môže byť zlomovým momentom. Či EÚ pristúpi na kompromisy, alebo bude tvrdo trvať na svojich plánoch, rozhodne o budúcnosti celého odvetvia. A možno aj o tom, či sa európske automobilky dokážu postaviť čínskym konkurentom, alebo budú odkázané len na import kľúčových technológií.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!