TEST Hyundai Staria Hybrid: Keby Snehulienka chcela úsporný minivan, vyberie si Stariu

V tejto dodávke si môže každý zažiť svoj príbeh. Hyundai Staria s hybridnou technológiou zaujme priestorom aj výbavou, ktorá nezaostáva ani za prémiou.

Vydané  Text: 

Tento názov stále mnohých ľuďom stále nič nehovorí, ale Hyundai Staria by rozhodne nemal zostať v úzadí. Najmä ak máte veľkú rodinu, často prevážate ľudí alebo jednoducho potrebujete presúvať pol dediny. Toto auto totiž nezaprie svoje ambície – nie je to len veľké MPV, je to už skoro mobilný salónik na kolesách, ktorý sa v niečom vyrovná aj dodávkam. A nie je pritom prehnane drahé.

Staria sa v Kórei predáva už od roku 2021 a v Ázii sa teší veľkej obľube. My sme veľmi radi, že sa dostala aj k nám. Pri dĺžke 5,26 metra a výške 1,99 metra sa pri pohľade na ňu skôr ako na rodinné MPV vybaví otázka: „Zaparkujem to ešte do podzemnej garáže?“ Napriek svojim dodávkovým proporciám má Staria prekvapivo elegantné črty. Predná časť je úplne hladká, akoby ju niekto vytiahol z futuristického sci-fi filmu, a prepája ju tenký LED pásik – áno, ten, čo dnes majú všetky moderné autá, no tu to pôsobí akosi… originálnejšie. Zadné šachovnicové svetlá tomu dodávajú ten správny pixelový retro-futurizmus a bočné okná sú tak veľké, že cez ne uvidia aj malé deti v treťom rade sedadiel (čo nie je v tejto kategórii vôbec bežné).

Vesmírna loď

Prístup do kabíny zabezpečujú posuvné dvere, ktoré oceníte nielen v úzkych parkovacích miestach, ale aj keď potrebujete naložiť partiu detí, starých rodičov alebo niekoho s kolobežkou. Interiér je rozdelený do troch radov sedadiel, pričom trojmiestny je iba ten posledný. Papierovo to znamená 7 miest. Priestoru na hlavu a nohy je prekvapivo dosť, kabína je krásne presvetlená a jazda s plným obsadením nepôsobí klaustrofobicky. Navyše, vďaka štedrým preskleným plochám máte pocit, akoby ste sa viezli vo vyhliadkovom minibuse. Len bez mikrofónu a výkladu o histórii Slovenska.

Staria síce pôsobí ako vozidlo, ktoré by si ešte stále zaslúžilo viacero motorizácií (ako napríklad predchádzajúci diesel), no v ponuke je aktuálne len jedna jediná – hybridná. Ide o ten istý systém, ktorý poznáme z modelu Tucson. Žiadne veľké prekvapenie, ale pre veľké auto celkom rozumná voľba. Pod kapotou sa nachádza štvorvalcový benzínový motor so 160 koňmi, ktorý spolupracuje s elektromotorom s výkonom 73 koní. K tomu sa ešte pridáva malá batéria s kapacitou 1,49 kWh – teda nič, čo by ste si museli zapisovať do kalendára nabíjania. Celkovo ponúka táto zostava 225 koní a 350 Nm, čo je pri hmotnosti a veľkosti Starie úplne postačujúce. Nezavýja, neplaší sa – skrátka ide.

Za volantom je to trochu ako sedieť v kaviarni s výhľadom. Sedenie je komfortné, čelné sklo gigantické a bočné okná takmer nadrozmerné. Nie je to len o dobrom výhľade, ale aj o akomsi pokojnom pocite, ktorý sa dostaví hneď po rozbehu. Všetko je tam, kde má byť – palubovka je čitateľná, tlačidlá rozumne rozmiestnené a lakťová opierka je naozaj použiteľná, nie len pre efekt. A čo jazdné vlastnosti? Nuž, nikto nečaká, že Staria bude vyžierať apexy zákrut. Tlmiče sú nastavené skôr na komfort, čo je dobrá správa pre pasažierov, ale vodič sa musí zmieriť s tým, že do ostrých zákrut to s týmto autom veľmi nejde. Pravidlo číslo jeden: k zákrutám s rešpektom, na kruháče s pokorou.

Pohodlie na prvom mieste, brzdový pedál na druhom

Hyundai Staria nie je o šoférskom zážitku v zmysle dynamiky. Tu ide o komfort, ticho a pokoj. Presne to, čo oceníte, keď veziete deti, kolegov alebo svokru. Auto si ide svoje a človek má pri ňom chuť zvoľniť tempo – aj doslova. V tejto tichej, takmer zenovej atmosfére sa však ozve jeden detail, ktorý sa mi s hybridmi spája už dlhšie – brzdový pedál. Jeho dávkovanie si vyžaduje trochu citlivosti, hlavne na začiatku. Nie je to chyba, ale ak ste navyknutí na mechanickú spätnú väzbu z dieselovej dodávky, chvíľu si budete zvykať.

Čo však treba uznať, je celková kultivovanosť pohonnej jednotky. Prevodovka je plynulá, benzínový motor sa neprejavuje zbytočne hlučne a prechod medzi spaľovacím a elektrickým režimom je hladký. V porovnaní s tradičnými naftovými motormi pôsobí tento hybrid ako pokojnejší, jemnejší spoločník. A možno práve to je dôvod, prečo ho ľudia začínajú brať vážne aj v dodávkovom svete.

Pri pohľade na rozmery Starie by človek očakával, že sa bude spaľovací motor zapierať do asfaltu, kým tú masu rozhýbe. Pravda je však o niečo príjemnejšia. Hybridný pohon plynulo strieda elektrickú a benzínovú fázu, a ak jazdíte s rozumom, vôbec nemáte pocit, že by mu niečo chýbalo. Zrýchlenie síce nie je na športové výjazdy do vrchu, ale pri bežnej mestskej a prímestskej premávke je to úplne postačujúce.

Pri tejto veľkosti auta sa nedá šetriť rovnako ako s malým mestským hybridom. Počas nášho testu som sa dostala na sympatických 7,8 litra na 100 km. No akonáhle sa Staria rozbehne po diaľnici, nádrž si nenápadne vypýta svoj príplatok a bez problémov preskočí 9 litrov. Vtedy sa o slovo prihlási aj benzínový motor, ktorý sa pri dlhšom stúpaní či svižnejšom akcelerovaní ozýva hlasnejšie, než by som si priala. Priznám sa, v týchto momentoch som si na sekundu spomenula na ťah dieselového motora. Ale iba na sekundu.

Všetko má svoje miesto

Interiér testovaného prevedenia Luxury pôsobí premyslene. Predné sedadlá vyzerajú komfortne a funkčne zároveň – a presne také aj sú. Úložné priestory sú takmer všade – máte uzatvorené priehradky na palubnej doske, držiaky na poháre tam, kde ich čakáte (a aj tam, kde nie), trojité vrecká na dverách, dvojitá strieška. Ak máte slabosť na praktické riešenia, toto auto vám bude nebezpečne sympatické. Čo sa týka palubnej dosky, tam som už bola trochu menej nadšená. Multimediálny displej je síce funkčný, ale dizajnovo ničím nezaujme. Dotykové ovládanie klimatizácie síce vyzerá čisto, no nie vždy reaguje presne a intuitívne. A hoci by sa dalo povedať, že si na to človek časom zvykne, ja si stále myslím, že niektoré veci by mali byť prosto jednoduchšie.

Typické „Hyundai menu“ – teda digitálne rozhranie s ponukami v ponukách – si žiada trochu trpezlivosti. Na druhej strane treba uznať, že spracovanie interiéru je na vysokej úrovni. Materiály pôsobia solídne, plasty sú príjemné na dotyk a nikde nič nevŕzga ani pri prejazde retardérom (a že som ich neminula málo). V tejto konfigurácii pôsobí Staria ako auto, ktoré nehrá na úžitkovú nôtu. Skôr máte pocit, že sedíte v priestrannej limuzíne s benefitmi dodávky. Tichá, pohodlná a praktická – bez zbytočných fanfár, ale s presvedčivým dôrazom na to podstatné.

Kufor sa prispôsobí

Pochváliť treba aj to, aká je Staria modulárna. Sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú posúvať, takže priestor v kufri a pri nohách sa dá prispôsobiť podľa potreby. V najlepšej konfigurácii získate až 1303 litrov batožinového priestoru – a to aj so siedmimi ľuďmi na palube. Keď si spomeniem na naše rodinné víkendové výjazdy, kde sa balíme, ako keby sme sa sťahovali, tento typ variability oceňujem.

Sklopenie poslednej lavice je jednoduché, ovládanie intuitívne a nehrozí žiadne zápasenie s neochotným mechanizmom. Len škoda, že tretí rad sa nedá úplne vybrať von. Ak by som chcela urobiť z auta štvormiestnu dodávku s veľkorysým priestorom na bicykle alebo veľké krabice, musím improvizovať. Ale na druhú stranu, keď si to porovnám s konkurenciou, nejde o zásadný nedostatok. Skrátka – praktickosť s miernymi limitmi.

Má konkurenciu?

Kto by to bol povedal, že trh s veľkými rodinnými dodávkami sa zmení na súboj prémiových značiek o to, kto ponúkne viac komfortu v krabicovom formáte? Hyundai Staria sa pustila do arény, kde kraľujú najmä dvaja známi velikáni – Mercedes triedy V a Volkswagen Multivan. A robí to po svojom – nie lacno, ale rozhodne premyslene. Veď ani konkurenti nie sú práve na vrchole rebríčka cenovej dostupnosti.

Ak vezmeme Mercedes triedy V v podobnej konfigurácii, dostaneme sa na trochu inú cenovku (vyššiu). Medveď má síce kvalitný interiér, bohatú výbavu, ale hybrid? Zabudnite. Namiesto toho vám značka ponúkne čisto elektrickú verziu EQV s dojazdom 363 km. A aj tá štartuje na hranici 100 000 eur. Volkswagen Multivan to skúša plug-in hybridom s výkonom 245 koní, ale až v dĺžke 5,17 m disponuje podobným priestor ako Staria. Cenu pritom nasadzuje tiež podstatne vyššie, a to ešte nehovorím o príplatkoch. Áno, značka a status niečo stoja, ale keď si porovnáte výbavu a praktickosť, Staria hrá prekvapivo efektívnu hru.

Verdikt

Z môjho pohľadu je Hyundai Staria zaujímavý mix úžitkovej hodnoty a osobného komfortu. Interiér pôsobí príjemne, vybavenie nesklame a jazdný komfort prekvapí, najmä ak ste zvyknutí, že MPV-čka bývajú tvrdšie naladené. Ale toto predsa len nie je klasický minivan. Jazda je tichá, odpruženie filtrované a hybridný systém pracuje plynulo. Len ma trochu zamrzelo, že tretí rad sedadiel sa nedá úplne vybrať, čo by inak z auta spravilo skutočný priestorový multitool. 

Prehľadná galéria

TEST Renault Rafale 4×4 300 Atelier Alpine: Najpresvedčivejší kandidát posledných rokov?