TEST Renault Rafale 4×4 300 Atelier Alpine: Najpresvedčivejší kandidát posledných rokov?
Renault Rafale E-Tech 4×4 prináša spojenie hybridnej technológie a športového výkonu v modernom SUV. Je s prívlastkom Alpine výnimočné?
Vydané Text: Eva Bednáriková
Renault sa v prípade modelu Rafale rozhodol, že skúsi ísť na vec od podlahy – a trošku aj nad oblaky. Názov totiž odkazuje na legendárne lietadlo Caudron-Renault Rafale z 30. rokov, no moderný Rafale logicky nelieta, ale jazdí. A jazdí prekvapivo dobre. Najmä vo verzii E-Tech 4×4 300, ktorá má oproti bežnej hybridnej verzii viac výkonu, pohon všetkých kolies a kus technickej mágie od inžinierov Alpine.
Už pri pohľade na Rafale 4×4 v špecifikácii Atelier Alpine je jasné, že toto auto má ambíciu pôsobiť výnimočne. Nehrá sa na SUV pre každého, ale ani to nepreháňa. Dizajn je športovo elegantný, žiadne silené svaly či efektné krídla. Práve naopak – matná modrá farba Alpine, disky s priemerom 21 palcov a decentné línie robia z Rafale auto, ktoré si všimnete.
Štyri motory s jedným cieľom
Rafale E-Tech 4×4 má pod kapotou kombináciu spaľovacieho motora a trojice elektromotorov – znie to komplikovane, ale výsledok je veľmi príjemný. Z 80 na 120 km/h zrýchli za štyri sekundy, čo je údaj, ktorý by ste čakali od ostrého hatchbacku, nie od SUV. No čo je ešte zaujímavejšie, auto dokáže jazdiť čisto na elektrinu takmer 100 kilometrov, čo je reálne dosiahnuteľné najmä v meste a pri ľahkej nohe. Dojazd na jedno nabitie a natankovanie môže dosiahnuť hranicu tisíc kilometrov. To už neznie ako marketingová rozprávka, ale ako dôvod prestať sa báť dlhších ciest.
Inžinieri z Alpine údajne doladili podvozok a riadenie tak, aby Rafale pôsobil agilnejšie, ako by ste od veľkého SUV čakali. A úprimne – cítiť to. Nie je to športiak, ale v zákrutách drží stopu pevne, riadenie má príjemnú odozvu a karoséria sa nehojdá ako parník. Pohon všetkých kolies sa nezapája iba „keď už je neskoro“, ale aktívne pomáha s trakciou, a auto tak pôsobí istejšie. K tomu si pripočítajte aktívne odpruženie s prediktívnou kamerou, ktoré sleduje povrch cesty pred vami a prispôsobuje jej tuhosť tlmičov. To je to ďalší detail, ktorý pridáva na celkovom pocite z auta. Výsledok? Rafale je príjemne komfortný, no stále vie zaujať aj toho, kto rád šoféruje.
Renault Rafale na mňa pôsobí ako auto, ktoré si je vedomé svojho výzoru – a vie ho nosiť. Vzhľadom na to, že ide o SUV s karosériou typu kupé, som čakala, že bude pôsobiť trochu teatrálne. No pravdu povediac, ten pomer medzi sebavedomím a funkčnosťou sa mu podarilo celkom dobre vyvážiť. Široké plecia, ostro rezané línie a zopár zaujímavých detailov, ktoré zafungujú najmä pri pohľade zblízka nepomýlite si ho so žiadnym iným Renaultom. Zároveň však nejde o „dizajnové preháňadlo“. Obzerajú sa po ňom aj tí, ktorí inak podobné autá obchádzajú bez povšimnutia.
Vstup do interiéru Rafale nepriniesol žiadne veľké prekvapenie – aspoň nie pre tých, ktorí majú za sebou skúsenosť s najnovšími modelmi značky Renault. Digitálny kokpit OpenR Link je už dobre známa klasika: dve obrazovky (12,3 a 12 palcov) v tvare písmena L s ostrým obrazom a logicky usporiadaným rozhraním. Práca so systémom je intuitívna, rozhranie rýchle a čo je ešte dôležitejšie – zbytočne neznervózňuje pri šoférovaní.
Rafale sa však predsa len snaží trochu odlíšiť. Palubná doska je potiahnutá vkusnou bridlicovo sivou úpravou, ktorá pridáva vizuálny kontrast a dotyk elegancie. V prípade výbavy Atelier Alpine dostanete navyše aj podsvietené logo Alpine na zadnej strane predných sedadiel (áno, v noci to vyzerá naozaj efektne) a k tomu koberec v sýtej modrej farbe, ktorý okamžite evokuje spomienky na Clio Williams – ak sa radíte medzi automobilových nostalgikov.
Kufor? Stále dobrý, ale…
Rafale si zachováva svoju priestrannosť a vzdušnosť, o ktorú sa okrem iného stará aj variabilná sklenená strecha Solarbay – tú možno zatemniť alebo otvoriť dotykom. Vzadu je dostatok miesta aj pre vyšších pasažierov a predné sedadlá majú výbornú bočnú oporu, takže sa netreba báť ani ostrejšieho prejazdu zákrut.
Treba však priznať, že v tejto verzii si plug-in hybrid niečo z batožinového priestoru zobral späť. Zmizlo dvojité dno kufra, ktoré u základného hybridu poslúžilo ako praktický odkladací priestor. Tu ho nahradil zadný elektromotor a batéria – čiže daň za elektrifikáciu. Aj tak však ostáva k dispozícii 539 litrov, čo je hodnota, s ktorou sa dá bez problémov fungovať – a to aj s rodinou a dvoma kuframi, ktoré si zbalíte na víkendový únik z mesta.
Technológie, ktoré pomáhajú – nie tie, čo len znejú dobre v letáku
Renault Rafale síce znie trochu ako meno stíhačky (a áno, francúzske korene nezaprie), no na rozdiel od nej tu ide skôr o to, aby ste sa cítili pohodlne, než aby vás to vystrelilo do orbitu. Technológií je v tomto aute naozaj dosť, ale čo je dôležitejšie – väčšina z nich dáva zmysel aj v praxi. Musím vyzdvihnúť systém 4Control, teda riadenie všetkých štyroch kolies. Ak máte predstavu, že to funguje iba v zákrutách na pretekárskej dráhe, Rafale vás rýchlo vyvedie z omylu. V bežnej premávke pomáha najmä v mestách a pri parkovaní – kde sa také veľké SUV zrazu správa oveľa obratnejšie, než by ste čakali.
Auto je zároveň poriadne vyzbrojené aj po stránke bezpečnosti. Automatické núdzové brzdenie, sledovanie mŕtveho uhla, rozpoznávanie dopravných značiek… Je to ako mať druhý pár očí – len bez komentárov spolujazdca, keď náhodou prehliadnete značku s rýchlosťou. Osobne som ocenila najmä systém adaptívneho tempomatu a aktívne vedenie v jazdnom pruhu – ideálny pomocník na dlhé úseky diaľnic. A keď sa zotmie, nastupujú matrixové LED svetlá. Osvietia všetko, čo treba, no zároveň neoslepujú protiidúcich.
Kým nás batéria nerozdelí?
Plug-in hybridný Rafale 4×4 stojí na osvedčenom technickom základe systému E-Tech, ktorý tu ale posunuli o úroveň vyššie. Benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra sa dočkal mierneho posilnenia – namiesto pôvodných 130 koní ponúka 150. A nie je v tom sám. Predná náprava spolupracuje s hlavným elektromotorom (70 k), k nemu sa pridáva menší pomocník (34 k) a najnovšie aj tretí elektromotor s výkonom 136 koní (vzadu). Výsledkom tejto elektrifikovanej súhry je systémový výkon 300 koní a pohon všetkých štyroch kolies. Na papieri to znie zaujímavo, ale ešte zaujímavejšie je to v praxi.
S nabitou 22 kWh batériou (využiteľných je o niečo menej) sa Rafale správa ako plnohodnotný elektromobil. Ticho, plynulo, s okamžitou odozvou a pomerne svižne – hlavne v meste alebo na okreskách. Reálne sa dá na elektrinu prejsť okolo 100 kilometrov, čo pri bežnom jazdení znamená niekoľko dní bez zapnutia spaľovacieho motora. Ak si zvyknete na pádla pod volantom, viete si regulovať mieru rekuperácie. Nie, one-pedal drive tu nie je, ale brzdenie motorom je dostatočne silné, takže v premávke si vystačíte aj bez zbytočného dupania na brzdu.
Ak sa batéria vybije (alebo ju jednoducho miniete napríklad na diaľnici), nastupuje klasický hybridný režim. V ňom Rafale funguje stále kultivovane a spotreba sa vie pohybovať okolo 5,8 litra, čo je na takýto výkon a pohon 4×4 viac než prijateľné. A keď potrebujete auto predbehnúť či spoľahlivo vyraziť zo zákruty – stačí hlbšie zošliapnuť plyn. Všetkých 300 koní sa vtedy zobudí naraz a auto vystrelí z miesta s úctyhodnou razanciou. Na stovke je za 6,4 sekundy a medzi 80 až 120 km/h zrýchli len za 4 sekundy – čo je v praxi možno ešte dôležitejšie.
Zvuk trojvalca nie je vyslovene zábavný, ale aspoň neotravuje. Dôležité je, že celý systém funguje – hybridný pohon pracuje hladko, prechody medzi režimami sú nenápadné a vodič má pocit, že má veci pod kontrolou. Nie je to športové auto, no ten výkon tam rozhodne je – len bez teatrálnosti. Všetky verzie modelu Rafale ťažia zo širšieho rozchodu a riadenia všetkých štyroch kolies, čo autu už v základe pridáva na stabilite a ovládateľnosti. No keď príde na verziu so 300 koňmi a pohonom všetkých štyroch kolies, začína byť situácia trochu zaujímavejšia. Pohon sa totiž prispôsobuje zvolenému jazdnému režimu.
Keď hmotnosť nehrá proti vám
V horských priesmykoch, kde sú cesty miestami úzke ako cestoviny, sa Rafale správa prekvapivo isto. Napriek šírke karosérie a takmer dvom tonám hmotnosti (áno, s batériou je o cca 300 kg ťažší než klasický hybrid), to auto jazdí s ľahkosťou, ktorá mu neprináleží. Zadná náprava si decentne „uhne“, predná ostáva pokojná. A čo sa týka výjazdu zo zákruty, krútiaci moment sa dostaví presne vtedy, keď ho potrebujete. Akurát – treba priznať, že aj v športovom režime by to chcelo o trochu viac presnosti v riadení. Niekedy jednoducho máte pocit, že volant by si zaslúžil byť trochu priamočiarejší. A brzdenie? Účinné, ale fyzika sa oklamať nedá. Takmer dve tony hmotnosti cítiť najmä pri ostrejšom spomalení.
Verdikt
Nový Rafale E-Tech s výkonom 300 koní je kombináciou vzhľadu, dynamiky a rozumného prístupu k efektivite. Vyladený podvozok verzie Atelier Alpine mu dodáva istotu, ktorú by ste možno pri SUV tejto veľkosti nečakali. Áno, stále je to plug-in hybrid, nie čistokrvný športovec, no práve v tom je jeho sila – je vyvážený. Vie byť rýchly, ale netlačí sa vám do tváre. Ak Renault hľadal model, ktorý by mohol reprezentovať značku v prémiovejšom svetle, toto môže byť ich najpresvedčivejší kandidát za posledné roky.
Prvá jazda Renault 4 E-Tech: Elektrická štvorka, čo zvládne viac než len mesto