Prvá jazda Renault 4 E-Tech: Elektrická štvorka, čo zvládne viac než len mesto

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Vydané  Text: 

Tenisky a džínsy sú mojim smokingom. Spieva sa v pesničke Tenisky od skupiny Elán. A práve džínsami, univerzálnym oblečením vhodným pre každú príležitosť, sa inšpirovali tvorcovia pôvodného modelu Renault 4 z roku 1961. Čo z neho má jeho moderná verzia s elektrickým pohonom? Veď aj v nich som čímsi, netúžim po inom. Pokračuje text skladby. V šesťdesiatych rokoch patril pôvodný Renault 4 k autám, ktoré motorizovali Francúzsko. Umožnil, aby sa ľudia presúvali buď za prácou, alebo privážali výsledky svojej práce k zákazníkom. Auto, ktoré dokázalo všetko. A tak sme zisťovali, aký je potenciál plne elektrickej verzie  spĺňať tieto nároky na začiatku 21. storočia.

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Predovšetkým sme vychádzali z očarenia modelom Renault 5. Štvorka akoby v jeho žiare trochu zanikala, no to sa pragmatikom pri hviezdach stáva. Bolo by však chybou, aby Renault 4 E-Tech zostal v úzadí. Jeho hviezdne momenty prichádzajú presne vo chvíli, keď by ste nad päťkou začali lámať palicu. Pre málo miesta na zadných sedadlách, pre batožinový priestor, pri ktorom musíte rozmýšľať, čo naozaj potrebujete a v momente, keď nie ste až takým nadšencom jazdy so športovými ambíciami.

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Na každý deň

Práve tu prichádza na scénu Renault 4 E-Tech. S dĺžkou jemne nad 4 metre, no s rázvorom s dĺžkou 2,6 metra a s batožinovým priestorom s objemom až do 1 500 l po sklopení operadiel zadných sedadiel. Dozadu si sadnú aj vysokí ľudia a zvládnu cestu aj ďalej ako po najbližšiu nabíjačku. Základný kufor možno objemom až tak neohúri, no jeho pravidelné tvary, variabilita, vrátane operadiel zadných sedadiel delených v pomere 40 : 60 a miesto pod podlahou na káble zvyšujú jeho využiteľnosť a pomôžu vám, keď potrebujete previezť viacero vecí. K tomu si môžete zaobstarať sedadlo predného spolujazdca s možnosťou preklopiť operadlo dopredu, čím vznikne priestor s dĺžkou 2,2 metra. Svetlá výška 18 cm a pohon iba predných kolies nedávajú veľa dôvodov na výjazdy mimo spevnených ciest, no ak to bude treba, tak ľahký terén štvorka zvládne.

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Digitalizácia na najvyššej úrovni

Šesťdesiate roky mali mnoho prívlastkov, no ako dobu digitálnu ich neoznačuje azda nikto. Nový Renault 4 E-Tech v tomto smere svojmu predchodcovi ukazuje, kam sa autá dnes posunuli. Digitálna prístrojová doska pracuje s 10-palcovou uhlopriečkou, rovnakú veľkosť dostala aj stredová obrazovka. Voči ich technickému spracovaniu nenamietame, azda by sa do ponuky zobrazení prístrojovej dosky mohlo dostať aj jedno inšpirované historickými budíkmi. Len tak, pre radosť. Možno by bolo nečakane populárne.

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Technologicky nájdete všetko, čo máte radi. Čiže integráciu rozhrania Google auto, takže vo vozidle sa môžete pripojiť do svojho Google účtu a využívať všetko, čo v ňom máte uložené. Alebo sa obrátite s požiadavkami na Google asistenta. Okrem toho máte na palube ďalšieho digitálneho spolujazdca v podobe avatara reno, ktorý reaguje na hlasové pokyny zamerané na ovládanie auta ako plánovanie nabíjania, otváranie plátennej strechy a podobné, na čo využíva zabudovanú umelú inteligenciu ChatGPT-4o mini.

Elektrická verzia Renaultu 4 E-Tech prekvapí komfortom, technológiami aj praktickým priestorom. Oživuje ducha legendy s modernou výbavou a pokojnou jazdou vhodnou na každý deň.

Ako na pokojnom obláčiku

Ak sme spomínali, že Renault 5 poteší zarytých jazdcov, tak Renault 4 E-Tech sa zameriava na opačnú časť vodičského spektra. Tých, ktorí sa neponáhľajú a jazdu si užívajú skôr z hľadiska komfortu. Tam je štvorka typický Renault. Pruží mäkko, nerovnosti filtruje na úrovni žehličky a ani na rozbitých cestách nepočujete od podvozka nevhodné zvuky. Dynamicky mu tiež nič nechýba. Mestské rýchlosti dosahuje vďaka elektromotoru uloženému vpredu veľmi rýchlo a nijako neprekáža, jeho maximálna rýchlosť obmedzená na 150 km/h. Na diaľničné presuny to stačí a aj batériu nevybijete tak rýchlo. Teda, jednu z dvoch v ponuke s veľmi dobre zvoleným označením – menšia sa volá Urban range, väčšia Comfort range. Čiže jedna do mesta a okolia, druhá, aby ste sa neobávali o dojazd.

Verdikt

Rovnako ako džínsy, aj Renault 4 E-Tech je pripravený na mnohé nástrahy motoristického života. A aby sme zostali pri elánovskej pesničke, určite sa nebude dívať sterilným otvorom. Ale oveľa radšej s vami pohodlne, potichu a s plnou technologickou výbavou pochodí pôjdy, aj pivnice.

Technické údaje Renault 4 E-Tech

Verzia  Urban range 

Elektromotor:  vpredu

Výkon kW (k): 90 (122)

Krútiaci moment: 225 Nm

Kapacita batérie: 40 kWh 

D × Š × V: 4 143 × 1 796 × 1 552 mm

Rázvor: 2 624 mm

Batožinový priestor: 375 – 1 149 dm3 

Najvyššia rýchlosť: 150 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 9,2 s

Spotreba (WLTP) prebiehajúca homologizácia: kWh/100 km

Rýchlosť nabíjania DC (15 – 80 %) @ 100 kW min 30

Dojazd (WLTP): 308 km

Cena: 29 500 €





Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.