„Ako by to nakreslili v roku 1995…“ Šéf dizajnu Mercedesu kritizuje interiér BMW a Audi

Mercedes sa ostro pustil do Audi a BMW – šéf dizajnu Gorden Wagener tvrdí, že minimalistické riešenia konkurencie patria do minulosti a budúcnosť interiérov určujú gigantické dotykové obrazovky.

Autosalón IAA v Mníchove je miestom, kde automobilky predstavujú nielen nové modely, ale aj smer, ktorým sa budú uberať v dizajne a technológiách. Tento rok to platilo dvojnásobne. Všetci traja nemeckí prémioví výrobcovia – Mercedes, BMW a Audi – ukázali svoje novinky a spustili aj debatu o tom, kam sa posúvajú interiéry áut. Do tejto diskusie výrazne vstúpil Gorden Wagener, šéfdizajnér Mercedesu, ktorý si nebral servítku pred ústa a ostro skritizoval riešenia svojich dvoch hlavných konkurentov.

Mercedes sa ostro pustil do Audi a BMW – šéf dizajnu Gorden Wagener tvrdí, že minimalistické riešenia konkurencie patria do minulosti a budúcnosť interiérov určujú gigantické dotykové obrazovky.

Wagener, ktorý je známy tým, že otvorene prezentuje názory na automobilový dizajn, v rozhovore pre britský Top Gear zhodnotil najvýraznejšie inovácie BMW a Audi. Mercedes pritom na vlastnom stánku zaujal obrovskou takmer metrovou dotykovou obrazovkou, ktorou cieli najmä na zákazníkov v Číne, kde je dopyt po technologických výstrelkoch obrovský.

Mercedes sa ostro pustil do Audi a BMW – šéf dizajnu Gorden Wagener tvrdí, že minimalistické riešenia konkurencie patria do minulosti a budúcnosť interiérov určujú gigantické dotykové obrazovky.

Pod paľbu kritiky sa dostalo najmä nové riešenie od BMW – panoramatická „obrazovka“ iDrive, ktorá premieta informácie v úzkom páse po celej šírke spodnej časti čelného skla. Wagener spochybnil jej praktickosť. Podľa neho je displej príliš vzdialený, čo môže vodičovi sťažiť čítanie údajov. Navyše, nejde o dotykovú plochu, takže interakcia je obmedzená a vodič musí rovnako siahať po klasickej centrálnej obrazovke. Výsledkom podľa neho nie je vyššia ergonómia, ale skôr zbytočný prvok, ktorý môže rozptyľovať.

Mercedes sa ostro pustil do Audi a BMW – šéf dizajnu Gorden Wagener tvrdí, že minimalistické riešenia konkurencie patria do minulosti a budúcnosť interiérov určujú gigantické dotykové obrazovky.

Ešte tvrdšie slová adresoval Audi, ktoré v Mníchove ukázalo koncept športového auta s dizajnovými odkazmi na legendárne modely TT a R8. Interiér tohto konceptu pôsobí minimalisticky, s malou sklopnou obrazovkou s uhlopriečkou niečo vyše desiatich palcov. Pre športové auto je to logické riešenie, keďže pozornosť vodiča má patriť jazde, nie digitálnym funkciám. Wagener však toto rozhodnutie označil za krok späť. „Vyzerá to, akoby to bolo navrhnuté v roku 1995,“ vyhlásil bez okolkov.

Z jeho slov je zrejmé, že Mercedes vidí budúcnosť úplne inde. Wagener zdôraznil, že veľké dotykové obrazovky sú dnes nevyhnutnosťou v moderných interiéroch, pretože zákazníci ich vyžadujú. V čase, keď sa autá stávajú viac než len dopravným prostriedkom – plnia úlohu kancelárie, obývačky aj multimediálneho centra – má byť podľa neho vizuálny a technologický zážitok rovnako dôležitý ako samotná jazda.

Mercedes sa ostro pustil do Audi a BMW – šéf dizajnu Gorden Wagener tvrdí, že minimalistické riešenia konkurencie patria do minulosti a budúcnosť interiérov určujú gigantické dotykové obrazovky.

Táto ostrá kritika však odhaľuje aj širší kontext. Automobilky hľadajú rovnováhu medzi jednoduchosťou, funkčnosťou a technologickým wow efektom. BMW sa snaží ísť cestou projekcie, ktorá má priniesť čistý dizajn bez zahltenia displejmi, Audi zasa stavia na tradícii športových modelov a snaží sa zachovať čo najviac priestoru pre vodiča. Mercedes je presvedčený, že budúcnosť patrí gigantickým displejom, ktoré zákazníkom umožnia čo najviac funkcií na jednom mieste. Otázkou zostáva, kto má pravdu. Časť zákazníkov určite ocení čistotu a jednoduchosť Audi, iných bude lákať technologická extravagancia Mercedesu. BMW sa pokúša nájsť kompromis, no podľa Wagenera skôr balansuje na hrane medzi praktickosťou a efektom.

Faktom je, že digitálne riešenia v interiéroch sa stali jedným z hlavných bojísk automobiliek. Kým v minulosti sa súťažilo o výkon motorov a dynamiku jazdy, dnes sa výrobcovia predháňajú v tom, kto prinesie väčší displej, rýchlejší systém alebo futuristickejšie grafické rozhranie. A zdá sa, že Mercedes je odhodlaný zostať lídrom v tejto oblasti – aj za cenu, že konkurenciu skritizuje priamo na verejnosti. Tento spor o obrazovky tak symbolizuje širší konflikt filozofií. Jedni hovoria, že budúcnosť je v minimalizme a sústredení sa na jazdu, iní sú presvedčení, že zákazníci chcú digitálne hračky a bez nich sa auto jednoducho nepredá. A hoci sa zatiaľ nedá určiť jasný víťaz, už teraz je zrejmé, že interiéry áut nikdy neboli tak polarizujúce ako dnes.

Zdroj: Top Gear





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!